xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
{{{{{{အဇာတသတ္မင္းသည္ ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္မ၀င္မီ ရွစ္နွစ္ ပရိနိဗၺာန္၀င္ၿပီး ႏွစ္ဆယ္႔ေလးႏွစ္ စုစုေပါင္း သုံးဆယ္႔ႏွစ္ ႏွစ္ မင္းျပဳၿပီးေနာက္ သက္ေတာ္ေလးဆယ္႔ရွစ္တြင္ သားေတာ္ဥဒယဘဒၵ လုပ္ႀကံ၍ ေသေလသည္။ ထုိဥဒယဘဒၵမင္းလည္း မင္းၿပဳ၍ တစ္ဆယ္႔ေျခာက္ႏွစ္အၾကာတြင္ သားေတာ္အနုရုဒၶါ က တစ္ဖန္လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ကာ မင္းျပဳေလသည္။ ထုိ္အနုရုဒၶါမင္းကုိလည္း ၄င္း၏သား မု႑လုပ္ႀကံ၍ မင္းျပဳသည္။ သာသနာသကၠရာဇ္ (၄၈) ႏွစ္ကုိ ေရာက္ေသာအခါ မု႑မင္း၏ သားေတာ္ နာဂါဒသ သတ္၍ မင္းျပဳျပန္သည္။ နာဂဒသ မင္းစည္းစိမ္ ႏွစ္ဆယ္႔ေလးႏွစ္ သာသနာသကၠရာဇ္ (၇၂) ခုႏွစ္ေရာက္ေသာအခါ လိမၼာေသာ မွဴးမတ္ျပည္သူတုိ႔သည္ အဇာတသတ္မင္းငါးဆက္ကုိ ျဖတ္၍ သုသုနာဂ အမတ္ႀကီးကုိမင္းေျမွာက္ၾကေလ
သုသုနာဂဆုိသည္မွာ ေ၀သာလီျပည္သားျဖစ္ေလသည္၊ အဇာတသတ္မင္းသည္ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္မွ ေ၀သာလီျပည္ကုိ စစ္ထုိးရာခ်ိန္တြင္ သုသုနာဂမွာ အသက္ခုနစ္ႏွစ္မွ်သာရွိေသးသည
သာသနာႏွစ္(၁၀၀) ေရာက္ေသာအခါ ေ၀သာလီျပည္၌ ၀ဇၨီတုိင္းသား ရဟန္းတုိ႔သည္ ၀ိနည္းက်မ္းဂန္ကုိ ဆရာ႔ထံမွ နည္းခံျခင္းမရွိ၊ ေလာဘ ေမာဟထူေျပာ၍ မသူေတာ္တုိ႔၏ စရုိက္ကုိ ႏွစ္ၿခိဳက္ၾကေသာေၾကာင္႔လည္း
ထုိအဓမၼဆယ္ပါးမွာ
1။ ယမန္ေန႔ က အကပ္ခံၿပီးေသာ ယာ၀ဇီ၀က၀တၳဳကုိ ေနာက္ေန႔အကပ္ခံေသာ ယာ၀ကာလိက ႏွင္႔ေရာ၍ သုံးေဆာင္ေသာ္ သႏၷိဓိပါစိတ္သင္႔သည္ဟု ပညတ္ပါသည္။သားခ်ိဳျဖင္႔ သုိမွီး၍ထားေသာ အကပ္ခံၿပီးဆားကုိ ေနာက္ေန႔ အခါ ဆြမ္းစသည္ႏွင္႔ေရာ၍ သုံးေဆာင္ျခင္းငွါ အပ္၏ ။ သႏၷိဓိ မျဖစ္ဟူ၍ ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
2။ ေနရိပ္လက္ႏွစ္သစ္ မြန္းလြဲသည့္တုိင္ေအာင္ ဆြမ္းစားေကာင္း၏ ဟူ၍လည္းတစ္ပါး။
3။ ရြာတစ္ပါးသုိ႔ သြားလုိေသာရဟန္းသည္ ပ၀ါရိတ္ သင္႔လွွ်က္ အတိရိက္ ၀ိနည္းကံမျပဳဘဲ ဆြမ္းစားျခင္းသည္ အပ္၏ ဟူ၍လည္းတစ္ပါး။
4။ တစ္သိမ္တည္း၌ ႏွစ္စု သုံးစု သံဃာေနလွ်က္ ဥပုသ္ ပ၀ါရဏာ စေသာ ကံျပဳျခင္းသည္ အပ္၏ ၀ဂ္မျဖစ္ဟု ယူသည္လည္း တစ္ပါး။
5။ မလာေသးေသာ ရဟန္းတုိ႔အလုိကုိ လာေသာအခါ ယူအံ႔ဟူ၍ မလာမီက သံဃကံျပဳျခင္းမွာ အပ္သည္ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
6။ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာတုိ႔၏ အေလ႔အက်င္႔ဟူသမွ်တုိ႔သည္ က်င္႔အပ္၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
7။ ႏုိ႕ရည္အျဖစ္ကုိလြန္၍ ႏုိ႕ဓမ္းအျဖစ္သုိ႔ မေရာက္ေသးေသာႏုိ႕ကုိ ဘုန္းေပး၍ ပ၀ါရိက္ သင္႔ေသာ ရဟန္းသည္ အတိရိက္ ၀ိနည္းကံမျပဳဘဲ သုံးေဆာင္ျခင္းငွါ အပ္ဒ၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
8။ မရင္႔ေသးေသာ ေသနုကုိ ေသာက္ျခင္းငွါ အပ္၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါ။
9။ အဆာမရွိေသာ နိသီဒိန္သည္ အပ္၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
10။ သံဃာကုိရည္စူး၍ လွဴေသာ ေရႊေငြတုိ႔ုကုိ ယူအပ္သည္ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
ဤဆယ္ပါးေသာ အဓမၼ၀ါဒကုိ ျပဳၾကကာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္လာၾ
ေကာသမၺီျပည္၌ ေနေသာ ကာက႑က ပုဏၰား၏သား အရွင္ယႆသည္ ရဟန္းတုိ႔၏ ပါေမာကၡ သံဃာေထရ္ျဖစ္၏ ။ အရွင္ယႆသည္ ထုိအေၾကာင္းကုိၾကားေသာ္ ေ၀သာလီ အလဇၨီရဟန္းတုိ႔သည္ ဘုရားရွင္၏၀ိနည္းေတာ္ကုိဖ်က
ထုိအေၾကာင္းကုိသိလွ်င္ အလဇၨီရဟန္းတုိ႔က အရွင္မဟာယႆ ရွိရာ ေက်ာင္းေတာ္သုိ႔လာ၍ တုတ္၊ ေတာင္ေ၀ွးတုိ႔ကုိင္ကာ ၀န္းရံၾက၏။ အရွင္မဟာသႆလည္း စတုတၳစ်ာန္ ၀င္စားၿပီးလွ်င္ ေကာင္းကင္ျဖင္႔ပ်ံ၍ ေကာသမၺီျပည္သုိ႔ၾကြသြား၏။ ေကာသမၺီျပည္သုိ႔ေရာက္ေသာ္ သံဃာေတာ္တုိ႔ႏွင္႔ စုရုံးတုိင္ပင္၍ ပါေ၀ယ်ကတုိင္း၊ အ၀ႏၱိတုိင္း၌ ေနၾကကုန္ေသာ ရဟန္းတုိ႔ထံ တမန္ေစလႊတ္၏။ အသီးသီးေသာ တုိင္းႏုိ္င္ငံတုိ႔၌ ေနထုိင္သီတင္း သုံးေနၾကေသာ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္တုိ႔အထံသုိ႔လ
ထုိေန႔ညဥ္႔ တြင္ ကာဠာေသာကမင္း အိပ္မင္ျမင္သည္ကား ႀကီးမားၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ ဘီးလူတစ္က်ိပ္တုိ႔သည္ ထီးျဖဴရိပ္၌ ေနေသာမင္းကုိ ဆြဲငင္၍ ၿမိဳ႕ျပင္သုိ႔ေရာက္ေသာအခါ အလွ်ံေျပာင္ေျပာင္ေတာက္ေနေသ
ထုိစကားကုိၾကားေသာအခါ ကာဠာေသာကမင္းႀကီးသည္ မင္းအာဏာထားမိသည္ကုိ သတိရ၍ မိမိကုိယ္တုိင္ မဟာ၀ုန္ေတာသုိ႔သြားကာ ကုဋာဂါရသုိ႔ ေရာက္လာသမွ်ေသာ သံဃာေတာ္တုိ႔ကုိ စည္းေ၀းေစ၏။ ႏွစ္ဖက္ေသာ သံဃာတုိ႔ စည္းေ၀းမိေသာအခါ ၀ိနည္း ၊ကဌကထာႏွင္႔ ၀ါဒႏွစ္ခုကုိ တုိက္ဆုိင္မိေသာ္ ၀ဇၨီတုိင္းသားတုိ႔၏ ၀ါဒသည္ မညီမွ် အဓမၼ၀ါဒီျဖစ္ေၾကာင္း ကုိသိရကာ၊ အရွင္မဟာယသႆရဟန္းတုိ႔အုပ္စု
အဓမၼ၀ါဒီ အလဇၨီရဟန္း တစ္ေသာင္းတုိ႔သည္ ေျပးကုန္၏။ အခ်ိဳ႕လည္း လူထြက္ကုန္သည္။ အခ်ိဳ႕လည္း ထပ္၍ ရဟန္းျပဳျပန္သည္။ ဤဒုတိယသဂၤါယနာတင္ရာ၌ သံဃာေထရ္ႀကီးမ်ားျဖစ္ေသာ သက္ေတာ္(၁၂၀)ရွိသည့္ ေရ၀တရဟႏၱာမေထရ္၊ သဗၺကာမိ္ရဟႏၱာမေထရ္၊ ေသာဠရဟႏၱာမေထရ္ ၊ ခုဇၨေသာဘိတရဟႏၱာမေထရ္၊ မဟာယႆရဟႏၱာမေထရ္၊ သမၻဴလရဟႏၱာမေထရ္ ၊ ေျခာက္ပါးေသာ မေထရ္ႀကီးတုိ႔သည္ အရွင္အာနႏၵာ၏ သဒၶီ၀ိဟာရိက တပည္႔တုိ႔ျဖစ္ၾကၿပီး ဘုရားသခင္ကုိ ဖူးျမင္လုိက္ရေသာ မေထရ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ၀ိသကဘဂါမိိမေထရ္၊ သုမနမေထရ္၊ ဤမေထရ္ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္လည္း ဘုရားရွင္ကုိ သက္ရွိထင္ရွားဖူးေမွ်ာ္လုိက
ေထရ၀ါဒ ဟိနာယာန ဒုတိယ သဂၤါယနာ တင္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္း
==========================
ဒုတိယ သဂၤါယနာ တင္သည္႔ ခုႏွစ္ - သာသနာႏွစ္ (၁၀၀)ႏွစ္ (၄၄၄ဘီစီ)
သဂၤါယနာတင္သည္႔ ေနရာ - ၊ ေ၀သာလီျပည္၊ (အိႏၵိယႏုိင္ငံ ရူပီျပည္နယ္ )၀ါလိကာေက်ာင္း(၀ါ)
၀ါလိကာရုံေက်ာင္း
ဦးေဆာင္သံဃာ - အရွင္ယႆမေထရ္ ၊
အေမးပုစၦက အရွင္ေရ၀တမေထရ္ ၊
အေျဖ ၀ိသဇၨက အရွင္သဗၺကာမိမေထရ္ ။
၀ါ၀င္သည္႔ သံဃာဦးေရ - (၇၀၀) ပါး ၊
အေထာက္အပံံ႔ျပဳသည္႔ ဘုရင္မင္း - ကာဠာေသာကမင္း
ၾကာျမင့္ခဲ႔သည္႔အခ်ိန္ - (၈) လ
တင္သည္႔ဘာသာ - ပါဠိဘာသာ
တင္သည္႔အကၡရာ - ႏႈတ္ထက္အကၡရာ
၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းပ်က္မ်ား
ထုိဂုိဏ္းကြဲ “မဟာသံဃိကဂိုဏ္း” ပထမ သဂၤါယနာတြင္
(က) နိကာယ္တစ္ခုမွ သုတ္ေတာ္ကုိ နိကာယ္တစ္ခုသုိ႔၄င္း ၊
(ခ) ဇာတ္၀တၳဳမ်ားကုိ ၀ိနည္းပိဋကတ္ေတာ္သုိ႔၄င္း၊
(ဂ) သုတၱန္မ်ားကုိ အဘိဓမၼာပိဋကတ္သုိ႔၄င္း ေရြ႕ေျပာင္းျခင္းကုိ ျပဳၾကကုန္၏။
(ဃ) ပါဠိေတာ္ကုိ လုိသလုိျပင္ဆင္ျခင္း ၊
(င) အနက္အဓိပၸါယ္မ်ားကုိ တလြဲတေခ်ာ္ ဖြင္႔ဆုိၾကျခင္း ၊
(စ) တုိက္ရုိက္ယူရမည္႔ဟာကုိ သြယ္၀ုိက္၍ယူျခင္း၊
(ဆ) သြယ္၀ုိက္၍ ယူရမည္႔ဟာကုိ တုိက္ရုိက္ယူျခင္း၊
(ဇ) စကားတစ္ခု အရိပ္အျမြက္ ရရုံမွ်ျဖင္႔ စုံလင္စြာ ညွိႏႈိင္းမႈမျပဳဘဲ မိမိလုိရာေရာက္ေအာင္ ဆြဲယူျခင္းတုိ႔ကုိ ျပဳခဲ႔ၾကသည္ ။ တစ္နည္း ပထမသဂၤါယနာတင္ခဲ႔ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကုိ ထြားထြားညက္ေၾကေအာင္ ေျပာင္းလဲကာ သဂၤါယနာတင္ခဲ႔ၾကသည္ဟု ဆုိသည္။
တဖန္
(စ်) သကၤန္း၀တ္ပုံမ်ားကုိ တီထြင္ျခင္း၊
(ည) ရဟန္းပရိကၡာမ်ားကုိ တီထြင္ျခင္း၊
(ဋ) ေနထုိင္စားေသာက္ပုံကုိ ေျပာင္းလဲျခင္း၊
(ဌ) ကံႀကီးကံငယ္ောဆင္ပုံ ကြဲျပားေစျခင္း၊ ဟူ၍ အသြင္အျပင္ မ်ားစြာ ကြဲျပားေလရာ ဗုဒၶ၏ ပဋိမာ(ဘုရားရွင္ပုံေတာ္တုိ႔
၎တို႔သည္ သံဃာဦးေရမ်ားျပားကာ အင္အားႀကီးမားသျဖင့္ “မဟာသံဃိကဂိုဏ္း” မဟာယာန ဂုိဏ္း ဟု ေခၚဆိုၾကၿပီး ၊ ေ၀သာလီ၌ က်န္ရိွ ခဲ့ၾကေသာ ရဟႏၱာမ်ားအဖြဲ႔အား “ဟိနယာနဂိုဏ္း” ေသးငယ္ ေသာအဖြဲ႔ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခါမွစ၍ ေထရ၀ါဒ ဟိနာယာနဂုိဏ္း၊ မဟာယာနဂုိဏ္း ဟု ဂုိဏ္းေပၚေပါက္လာသည္။
ပုံ ဒုတိယသဂၤါယနာတင္သည့္ေနရာ
က်မ္းကုိး
=======
က်ီးသဲေလးထပ္ဆရာေတာ္ ၊ျမန္မာျပန္ သီဟုိရာဇ၀င္-ဇမၺဴဒီပစာတမ္း ၊ပညာေရႊအုိးစာေပ၊1993-ဒီဇင္
သာသနာႏွစ္ေထာင္႔ငါးရာ၊ေမာင္
အိႏၵိယျပည္ဗုဒၶသာသနာသမုိင္း
ဗုဒၶသာသနာ၊ဦးႏု
ေမာင္ေတာမဂၢဇင္း(၀တီထြန္း)
--------------------------
ေမာင္ျဖဴ (ႀကြီတဲကၽြန္း)
အယနာစာပီအဖြဲ႔ (ရန္ကုန္)
No comments:
Post a Comment