Wednesday, April 11, 2018

ဒုတိယ သဂၤါယနာ

ဒုတိယ သဂၤါယနာ
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

{{{{{{အဇာတသတ္မင္းသည္ ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္မ၀င္မီ ရွစ္နွစ္ ပရိနိဗၺာန္၀င္ၿပီး ႏွစ္ဆယ္႔ေလးႏွစ္ စုစုေပါင္း သုံးဆယ္႔ႏွစ္ ႏွစ္ မင္းျပဳၿပီးေနာက္ သက္ေတာ္ေလးဆယ္႔ရွစ္တြင္ သားေတာ္ဥဒယဘဒၵ လုပ္ႀကံ၍ ေသေလသည္။ ထုိဥဒယဘဒၵမင္းလည္း မင္းၿပဳ၍ တစ္ဆယ္႔ေျခာက္ႏွစ္အၾကာတြင္ သားေတာ္အနုရုဒၶါ က တစ္ဖန္လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ကာ မင္းျပဳေလသည္။ ထုိ္အနုရုဒၶါမင္းကုိလည္း ၄င္း၏သား မု႑လုပ္ႀကံ၍ မင္းျပဳသည္။ သာသနာသကၠရာဇ္ (၄၈) ႏွစ္ကုိ ေရာက္ေသာအခါ မု႑မင္း၏ သားေတာ္ နာဂါဒသ သတ္၍ မင္းျပဳျပန္သည္။ နာဂဒသ မင္းစည္းစိမ္ ႏွစ္ဆယ္႔ေလးႏွစ္ သာသနာသကၠရာဇ္ (၇၂) ခုႏွစ္ေရာက္ေသာအခါ လိမၼာေသာ မွဴးမတ္ျပည္သူတုိ႔သည္ အဇာတသတ္မင္းငါးဆက္ကုိ ျဖတ္၍ သုသုနာဂ အမတ္ႀကီးကုိမင္းေျမွာက္ၾကေလသည္။

သုသုနာဂဆုိသည္မွာ ေ၀သာလီျပည္သားျဖစ္ေလသည္၊ အဇာတသတ္မင္းသည္ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္မွ ေ၀သာလီျပည္ကုိ စစ္ထုိးရာခ်ိန္တြင္ သုသုနာဂမွာ အသက္ခုနစ္ႏွစ္မွ်သာရွိေသးသည

္ ။အဇာတသတ္မင္းသည္ ေ၀သာလီျပည္လုံးကုိ စစ္ခ်ီသည္႔အခါ အလုိရွိသမွ်ေသာ လူသူဘ႑ာကုိ ရာဇျဂိဳလ္ျပည္သုိ႔ ယူေဆာင္ေလသည္။ထုိအထဲတြင္ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္အမတ္ၾကီးတစ္ဦးသည္ သုသုနာဂ ကုိ ေကာက္ယူ၍ သားအျဖစ္ျဖင္႔ ေမြးစားသူျဖစ္သည္။ သုသုနာဂအရြယ္ေရာက္ေသာအခါ အလြန္လိမၼာ၏ ပညာလည္းေတာ္၏၊ သတၱိလည္းေကာင္း၏၊ ဥာဏ္လည္းထက္ျမက္၏၊ အက်င္႔သီလႏွင္႔လည္း ျပည့္စုံ၏၊ ေမြးစားအဖ မင္း ကံကုန္လွ်င္ ဖခင္အရာျဖစ္ေသာ စစ္သူႀကီး အျဖစ္ကုိေရာက္လာသူျဖစ္သည္။ထုိသုသုနာဂစစ္သူႀကီးသည္ ဘုန္း၊ပညာ၊ သီလ၊ ႏွင္႔ျပည့္စုံေသာေၾကာင္႔ ျပည္သူျပည္သားတုိ႔က အလြန္ၾကည္ညိဳသည္ျဖစ္၍ အဖသတ္မင္းငါးဆက္ကုိ ေဖ်ာက္၍ သုသုနာဂစစ္သူႀကီးကုိ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္ ႏွင္႔ ေ၀သာလီျပည္ ႏွစ္ျပည္ေထာင္မင္းအျဖစ္ တင္ေျမွာက္ၾကသည္။ သုသုနာဂမင္းမွာ ေ၀သာလီျပည္တြင္ ေနေတာ္မူ၏။ ထုိမင္းသည္ မင္းစည္းစိမ္(၁၈) ႏွစ္ သာသနာသကၠရာဇ္ ကုိးဆယ္ျပည့္ေရာက္ေသာအခါ ႀကမၼာကုန္၍ ၄င္း၏သား ကာဠေသာက မင္းျဖစ္ေလသည္။ထုိမင္း ကာဠာေသာကမင္း နန္းစံဆယ္ႏွစ္ေရာက္ေသာအခါ ဒုတိယ သဂၤါယနာတင္ေတာ္မူသည္။
သာသနာႏွစ္(၁၀၀) ေရာက္ေသာအခါ ေ၀သာလီျပည္၌ ၀ဇၨီတုိင္းသား ရဟန္းတုိ႔သည္ ၀ိနည္းက်မ္းဂန္ကုိ ဆရာ႔ထံမွ နည္းခံျခင္းမရွိ၊ ေလာဘ ေမာဟထူေျပာ၍ မသူေတာ္တုိ႔၏ စရုိက္ကုိ ႏွစ္ၿခိဳက္ၾကေသာေၾကာင္႔လည္းေကာင္း၊ ၀ိနည္းအမွန္ကုိ ပ်က္ျပားေစ၍ ဆယ္ပါးေသာအဓမၼအမႈကုိ ထင္ရွားစြာ ျပဳၾကကုန္ေလသည္။

ထုိအဓမၼဆယ္ပါးမွာ
1။ ယမန္ေန႔ က အကပ္ခံၿပီးေသာ ယာ၀ဇီ၀က၀တၳဳကုိ ေနာက္ေန႔အကပ္ခံေသာ ယာ၀ကာလိက ႏွင္႔ေရာ၍ သုံးေဆာင္ေသာ္ သႏၷိဓိပါစိတ္သင္႔သည္ဟု ပညတ္ပါသည္။သားခ်ိဳျဖင္႔ သုိမွီး၍ထားေသာ အကပ္ခံၿပီးဆားကုိ ေနာက္ေန႔ အခါ ဆြမ္းစသည္ႏွင္႔ေရာ၍ သုံးေဆာင္ျခင္းငွါ အပ္၏ ။ သႏၷိဓိ မျဖစ္ဟူ၍ ယူသည္လည္းတစ္ပါး။

2။ ေနရိပ္လက္ႏွစ္သစ္ မြန္းလြဲသည့္တုိင္ေအာင္ ဆြမ္းစားေကာင္း၏ ဟူ၍လည္းတစ္ပါး။
3။ ရြာတစ္ပါးသုိ႔ သြားလုိေသာရဟန္းသည္ ပ၀ါရိတ္ သင္႔လွွ်က္ အတိရိက္ ၀ိနည္းကံမျပဳဘဲ ဆြမ္းစားျခင္းသည္ အပ္၏ ဟူ၍လည္းတစ္ပါး။
4။ တစ္သိမ္တည္း၌ ႏွစ္စု သုံးစု သံဃာေနလွ်က္ ဥပုသ္ ပ၀ါရဏာ စေသာ ကံျပဳျခင္းသည္ အပ္၏ ၀ဂ္မျဖစ္ဟု ယူသည္လည္း တစ္ပါး။
5။ မလာေသးေသာ ရဟန္းတုိ႔အလုိကုိ လာေသာအခါ ယူအံ႔ဟူ၍ မလာမီက သံဃကံျပဳျခင္းမွာ အပ္သည္ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
6။ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာတုိ႔၏ အေလ႔အက်င္႔ဟူသမွ်တုိ႔သည္ က်င္႔အပ္၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
7။ ႏုိ႕ရည္အျဖစ္ကုိလြန္၍ ႏုိ႕ဓမ္းအျဖစ္သုိ႔ မေရာက္ေသးေသာႏုိ႕ကုိ ဘုန္းေပး၍ ပ၀ါရိက္ သင္႔ေသာ ရဟန္းသည္ အတိရိက္ ၀ိနည္းကံမျပဳဘဲ သုံးေဆာင္ျခင္းငွါ အပ္ဒ၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
8။ မရင္႔ေသးေသာ ေသနုကုိ ေသာက္ျခင္းငွါ အပ္၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါ။
9။ အဆာမရွိေသာ နိသီဒိန္သည္ အပ္၏ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
10။ သံဃာကုိရည္စူး၍ လွဴေသာ ေရႊေငြတုိ႔ုကုိ ယူအပ္သည္ဟု ယူသည္လည္းတစ္ပါး။
ဤဆယ္ပါးေသာ အဓမၼ၀ါဒကုိ ျပဳၾကကာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္လာၾကသျဖင့္ သာသနာညႇိဳးႏြမ္း လာမည္ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဒုတိယသဂၤါယနာ ကုိ တင္ၾကရျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ေကာသမၺီျပည္၌ ေနေသာ ကာက႑က ပုဏၰား၏သား အရွင္ယႆသည္ ရဟန္းတုိ႔၏ ပါေမာကၡ သံဃာေထရ္ျဖစ္၏ ။ အရွင္ယႆသည္ ထုိအေၾကာင္းကုိၾကားေသာ္ ေ၀သာလီ အလဇၨီရဟန္းတုိ႔သည္ ဘုရားရွင္၏၀ိနည္းေတာ္ကုိဖ်က္၍ သာသနာကုိ ပ်က္ရာပ်က္ေၾကာင္း ျပဳေနၾကၿပီ၊ ဤ အလဇၨီရဟန္းတုိ႔သည္ အသင္းအပင္းမ်ားစြာရေသာ္ သာသနာသည္လွ်င္ျမန္စြာ ကြယ္လတၱံ႔ ဟု ဓမၼသံေ၀ဂ ျဖစ္ကာ ေ၀သာလီျပည္သုိ႔မိမိကုိယ္တုိင္လာ၍ ေရာက္ေသာ္ ဘုရားရွင္ သီတင္းသုံးေနထုိင္ခဲ႔ဘူးေသာ မဟာကူဋာဂါရ၌ ေန၍ ထုိပုဂၢိဳလ္တုိ႔၏ အမူအရာကုိ ေစာင္႔ၾကည္႔ရႈသည္။ထုိအခါ ၀ဇၨီတုိင္းသားရဟန္းတုိ႔သည္ ဥပုသ္ေန႔၌ ေရျဖင္႔ျဖည္႔ထားေသာ ေၾကးခြက္ႀကီးကုိ ထား၍ ေရာက္လာသမွ်ေသာ တကာ၊တကာမတုိ႔အား တတ္စြမ္းသမွ် မူးစ မတ္စ အသျပာတုိ႔ကုိ လွဴၾကကုန္၊ထည္႔ၾကကုန္ တစ္စုံတစ္ခုေသာ သံဃာကိစၥအလုိငွါ ျဖတ္လတၱံ႕ ဟု ဆုိ၍ အလွဴခံယူၾကကုိျမင္လွ်င္ ရဟန္းတုိ႔အားလည္းေကာင္း တကာ/တကာမတုိ႔အားလည္းေကာင္း အခ်င္းတုိ႔ ဤသုိ႔ျပဳျခင္းသည္မအပ္စပ္ဟု တားျမစ္ေသာ္ လိမၼာေသာ ရဟန္း၊တကာ၊တကာမမ်ားက ေရွာင္ရွားေနာက္ဆုတ္ၾကကုန္၏၊ တစ္ခ်ိဳ႕ရဟန္းတုိ႔က အရွင္မဟာယႆအား မေပါင္းေဖၚ မဆက္ဆံၾကႏွင္႔ဟု ဥေကၡာနိယ ကံထား၍ ပယ္ရွားၾကကုန္၏။ ယင္းသုိ႔ပယ္ရွားေလလွ်င္ အရွင္မဟာယႆလည္း မိမိသည္ ဓမၼ၀ါဒီတစ္ပါးျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ရဟန္းတုိ႔အား ျပခဲ႔၍ အလဇၨီရဟန္းတုိ႔ကုိ ႏွိမ္ႏွင္းျခင္းငွါ အားထုတ္ေလသည္။

ထုိအေၾကာင္းကုိသိလွ်င္ အလဇၨီရဟန္းတုိ႔က အရွင္မဟာယႆ ရွိရာ ေက်ာင္းေတာ္သုိ႔လာ၍ တုတ္၊ ေတာင္ေ၀ွးတုိ႔ကုိင္ကာ ၀န္းရံၾက၏။ အရွင္မဟာသႆလည္း စတုတၳစ်ာန္ ၀င္စားၿပီးလွ်င္ ေကာင္းကင္ျဖင္႔ပ်ံ၍ ေကာသမၺီျပည္သုိ႔ၾကြသြား၏။ ေကာသမၺီျပည္သုိ႔ေရာက္ေသာ္ သံဃာေတာ္တုိ႔ႏွင္႔ စုရုံးတုိင္ပင္၍ ပါေ၀ယ်ကတုိင္း၊ အ၀ႏၱိတုိင္း၌ ေနၾကကုန္ေသာ ရဟန္းတုိ႔ထံ တမန္ေစလႊတ္၏။ အသီးသီးေသာ တုိင္းႏုိ္င္ငံတုိ႔၌ ေနထုိင္သီတင္း သုံးေနၾကေသာ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္တုိ႔အထံသုိ႔လည္း တမန္ေစလႊတ္၏။ မိမိလည္း အေဟာဂဂၤါမည္ေသာ ေတာင္ သုိ႔သြား၍ ထုိေတာင္တြင္သီတင္းသုံးေနေသာ သမၻဴတေထရ္အား အေၾကာင္းမ်ားကုိေျပာျပကာ သံဃာမ်ား အစည္းအေ၀းကုိ ေခၚယူေလသည္။ ပါေ၀ယ်ကတုိင္းေန ရဟန္းေျခာက္က်ိပ္တုိ႔သည္လည္းေကာင္း၊ အ၀ႏၱိတုိင္း ေနေသာ ရဟန္းရွစ္က်ိပ္တုိ႔သည္လည္းေကာင္း၊အျခား ကုိးေသာင္းေသာရဟန္းတုိ႔သည္ အေဟာဂဂၤါသုိ႔ ႀကြလာ ၾကၿပီး စည္းေ၀းၾကေသာ္ ေသာေရယ်တုိင္း၌ေနေသာ ေရ၀တမေထရ္ အထံသုိ႔ တဖန္ၾကြလာၾက၍ ျခင္းရာစကား ကုိေလ်ာက္ၾကားၿပီး သဂၤါယနာတင္ျခင္းငွါ ေ၀သာလီျပည္သုိ႔ ၾကြလာၾကသည္။ ၀ဇၹီတုိင္းသား အဓမၼ၀ါဒီရဟန္း တုိ႔သည္ သံဃာေတာ္မ်ားၾကြလာေၾကာင္းသတင္းကုိၾကားေသာ္ ကာဠာေသာကမင္းထံ၀င္၍ ျပည္ရွင္မင္းႀကီး၊ ငါတုိ႔၏ဆရာ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ကိန္း၀ပ္ေတာ္မူရာ မဟာ၀ုန္ေတာ- ကူဋာဂါရကုိ ေစတီႀကီး ထင္ မွတ္လွ်က္ ကုိးကြယ္လွ်က္ေနၾကသည္ကုိ အာဂႏၱဳတုိင္းသား ရဟန္းတုိ႔သည္ ငါတုိ႔အား ႏွိပ္စက္၍ အႏုိင္ယူဖုိ႔ လာေၾကာင္း သတင္းၾကားသိရပါသည္။ဤ အျခင္းအာကုိ မင္းႀကီးတားျမစ္မွ ငါတုိ႔ခ်မ္းသာရာ ရေတာ႔မည္၊ ဂႏၶကုဋီလည္း မပ်က္စီးရွိေခ်ေတာ႔မည္ဟု ေျပာဆုိေလသည္။ ကာဠာေသာကမင္းလည္း မဆင္မျခင္ အလဇၨီ ရဟန္းတုိ႔၏စကားကုိ ယုံမွတ္၍ အမတ္တုိ႔ကုိ ရဲမက္ဗုိလ္ပါႏွင္႔ သြား၍ တုိင္းတပါးသားရဟန္းတုိ႔အား တားျမစ္ၾက ကုန္။ တားျမစ္၍မရေသာ သံဃာတုိ႔အား မင္းအာဏာျဖင္႔ ရုိက္ပုတ္ေလကုန္ဟု အာဏာထားကာေစလႊတ္လုိက္ေလသည္။
ထုိေန႔ညဥ္႔ တြင္ ကာဠာေသာကမင္း အိပ္မင္ျမင္သည္ကား ႀကီးမားၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ ဘီးလူတစ္က်ိပ္တုိ႔သည္ ထီးျဖဴရိပ္၌ ေနေသာမင္းကုိ ဆြဲငင္၍ ၿမိဳ႕ျပင္သုိ႔ေရာက္ေသာအခါ အလွ်ံေျပာင္ေျပာင္ေတာက္ေနေသာ ေလာဟကု မၻီငရဲအုိးသုိ႔ ေဇာက္ထုိးခ်ဖုိ႔ ရြည္ရည္သည္ကုိ ျမင္မက္ေလသည္။ နံနက္လင္းေသာအခါ မင္းဆရာပုဏၰားတုိ႔ကုိေခၚယူတုိင္ပင္ေသာ္လည္း အိပ္မက္နမိတ္ကုိ မဖတ္ေသာေၾကာင္႔ စားေတာ္မေခၚနုိင္ဘဲရွိေလသည္။ ထုိအေၾကာင္းကုိ ကာဠာေသာကမင္း၏ ႏွမေတာ္ျဖစ္ေသာ အာသေ၀ါကင္းၿပီးေသာ နႏၵေထရီဘိကၡဴနီမ သိေလလွ်င္ ကာဠာေသာကမင္းႀကီးအား ဤသုိ႔ဆုိ၏။ ေမာင္ေတာ္မင္းႀကီး အလြန္ၾကီးေလးေသာအမႈကုိ ျပဳဘိသည္တကား အဓမၼ၀ါဒီတုိ႔၏စကာကုိယုံ၍ ရဟန္းေကာင္းတုိ႔ကုိ နွိပ္စက္ျခင္းငွါ ၾကံမိေလၿပီ။ ဤကံအမႈသည္ ဧကန္အထေျမာက္အံ႔ အမွန္ေလာဟကု မၻီငရဲသုိ႔ လားရလတၱံ႕ေသာ ပုဗၺနမိတ္ပင္တည္း။လ်င္ျမန္စြာ ဓမၼ၀ါဒီ ရဟန္းတုိ႔အား ပူေဇာ္ကန္႔ေတာ႔ေလာ႔ဟု ဆုိေလသည္။
ထုိစကားကုိၾကားေသာအခါ ကာဠာေသာကမင္းႀကီးသည္ မင္းအာဏာထားမိသည္ကုိ သတိရ၍ မိမိကုိယ္တုိင္ မဟာ၀ုန္ေတာသုိ႔သြားကာ ကုဋာဂါရသုိ႔ ေရာက္လာသမွ်ေသာ သံဃာေတာ္တုိ႔ကုိ စည္းေ၀းေစ၏။ ႏွစ္ဖက္ေသာ သံဃာတုိ႔ စည္းေ၀းမိေသာအခါ ၀ိနည္း ၊ကဌကထာႏွင္႔ ၀ါဒႏွစ္ခုကုိ တုိက္ဆုိင္မိေသာ္ ၀ဇၨီတုိင္းသားတုိ႔၏ ၀ါဒသည္ မညီမွ် အဓမၼ၀ါဒီျဖစ္ေၾကာင္း ကုိသိရကာ၊ အရွင္မဟာယသႆရဟန္းတုိ႔အုပ္စုသည္ ဓမၼ၀ါဒီျဖစ္ေၾကာင္းသိရေလသည္။ ဓမၼ၀ါဒီရဟန္းတုိ႔ မရွိေစရန္ အေစာင္႔အေရွာက္မ်ားစြာထား၍ နန္းေတာ္သုိ႔ျပန္ေလသည္။အရွင္ေရ၀တေထရ္ႏွင္႔ သဗၺကာမိေထရ္ အရွင္ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ ဘုရားပညတ္ေတာ္ကုိေဟာျပ၍ ဥဗၺာဟိကကံျဖင္႔ ထုိဆယ္ပါးေသာ အဓမၼ၀တၳဳကုိ ပယ္လွန္၍ တရားမွန္၌သာ တည္ေစၿပီးမွ မင္းၾကီးအား သဂၤါယနာတင္လုိေသာ အေၾကာင္းကုိ ေျပာၾကားေလသည္။ မင္းႀကီးလည္းသေဘာတူကာ သံဃာေတာ္တုိ႔ စည္းေ၀းျခင္းငွါ ႀကီးက်ယ္ေသာ မ႑ာပ္ကုိလည္းေကာင္း၊ ကိန္း၀ပ္ရာ ေက်ာင္းေတာ္ကုိလည္းေကာင္း၊ ေကာင္းစြာေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းသည္။ထုိေက်ာင္းအရပ္သည္ ခပ္သိမ္းေသာ ေငြျပားခင္းဘိသကဲ႔သုိ႔ သန္႔ရွင္းျဖဴစင္ေသာသဲတုိ႔ျဖင္႔ ၾကဲျဖန္းေသာေၾကာင္႔ ၀ါလိကာရုံ ဟု ေခၚတြင္သည္။ တရားဆုံးျဖတ္ၿပီးလွ်င္ သံဃာေတာ္တုိ႔လည္း ၀ါလိကာရုံေက်ာင္းတုိက္သုိ႔လာ၍ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ခီဏာသ၀ ျဖစ္ေသာ ရဟႏၱာ(၇၀၀) ကုိ ေရြးခ်ယ္ၿပီးမွ အရွင္မဟာ ကႆပတုိ႔ ပထမ သဂၤါယနာတင္သကဲ႔သုိ႔ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ အကုန္ထပ္မံ၍ (သဂၤါယနာ တင္ျပန္ကုန္၏။ ) ထုိသဂၤါယနာကား ရွစ္လေျမာက္မွ ၿပီးဆုံးသတည္း။

အဓမၼ၀ါဒီ အလဇၨီရဟန္း တစ္ေသာင္းတုိ႔သည္ ေျပးကုန္၏။ အခ်ိဳ႕လည္း လူထြက္ကုန္သည္။ အခ်ိဳ႕လည္း ထပ္၍ ရဟန္းျပဳျပန္သည္။ ဤဒုတိယသဂၤါယနာတင္ရာ၌ သံဃာေထရ္ႀကီးမ်ားျဖစ္ေသာ သက္ေတာ္(၁၂၀)ရွိသည့္ ေရ၀တရဟႏၱာမေထရ္၊ သဗၺကာမိ္ရဟႏၱာမေထရ္၊ ေသာဠရဟႏၱာမေထရ္ ၊ ခုဇၨေသာဘိတရဟႏၱာမေထရ္၊ မဟာယႆရဟႏၱာမေထရ္၊ သမၻဴလရဟႏၱာမေထရ္ ၊ ေျခာက္ပါးေသာ မေထရ္ႀကီးတုိ႔သည္ အရွင္အာနႏၵာ၏ သဒၶီ၀ိဟာရိက တပည္႔တုိ႔ျဖစ္ၾကၿပီး ဘုရားသခင္ကုိ ဖူးျမင္လုိက္ရေသာ မေထရ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ၀ိသကဘဂါမိိမေထရ္၊ သုမနမေထရ္၊ ဤမေထရ္ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္လည္း ဘုရားရွင္ကုိ သက္ရွိထင္ရွားဖူးေမွ်ာ္လုိက္ရေသာ မေထရ္မ်ားျဖစ္ၾကၿပီး အရွင္အနုရုဒၶါ၏ သဒၶီ၀ိဟာရိက တပည္႔တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။

ေထရ၀ါဒ ဟိနာယာန ဒုတိယ သဂၤါယနာ တင္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္း
===================================
ဒုတိယ သဂၤါယနာ တင္သည္႔ ခုႏွစ္ - သာသနာႏွစ္ (၁၀၀)ႏွစ္ (၄၄၄ဘီစီ)
သဂၤါယနာတင္သည္႔ ေနရာ - ၊ ေ၀သာလီျပည္၊ (အိႏၵိယႏုိင္ငံ ရူပီျပည္နယ္ )၀ါလိကာေက်ာင္း(၀ါ)
၀ါလိကာရုံေက်ာင္း
ဦးေဆာင္သံဃာ - အရွင္ယႆမေထရ္ ၊
အေမးပုစၦက အရွင္ေရ၀တမေထရ္ ၊
အေျဖ ၀ိသဇၨက အရွင္သဗၺကာမိမေထရ္ ။
၀ါ၀င္သည္႔ သံဃာဦးေရ - (၇၀၀) ပါး ၊
အေထာက္အပံံ႔ျပဳသည္႔ ဘုရင္မင္း - ကာဠာေသာကမင္း
ၾကာျမင့္ခဲ႔သည္႔အခ်ိန္ - (၈) လ
တင္သည္႔ဘာသာ - ပါဠိဘာသာ
တင္သည္႔အကၡရာ - ႏႈတ္ထက္အကၡရာ

၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းပ်က္မ်ားကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး အရွင္ယႆေထရ္မွ ဦးေဆာင္ၿပီး အရွင္ေရ၀တႏွင့္ အရွင္ သဗၺ ကာမိ ႏွစ္ပါးမွ အေမးအေျဖမ်ား ျပဳလုပ္စိစစ္ခဲ့ၾကၿပီး ႏႈတ္ထက္အကၡရာတင္ခဲ့ၾကရာ သံဃာထု ၊ကာဠာ ေသာက မင္း၏ မင္းထုႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ အကူအညီရယူၿပီး ထု(၃)ထု ပူးေပါင္းၿပီး ရဟန္းပ်က္မ်ားအား စိစစ္ခဲ့ရာမွ ရဟန္း ပ်က္ေပါင္း(၁၀၀၀၀)ေက်ာ္အား ႏွင္ထုတ္ခ့ဲရသည္။ တိုင္းျပည္မွ ႏွင္ထုတ္လုိက္ေသာ ရဟန္းပ်က္ (၁၀၀၀၀)ေက်ာ္ တို႔သည္ ဟိမ၀ႏၲာေတာင္ ေျခဖက္သို႔ ေရာက္သြားခဲ႔ၿပီး ၎ေနရာရွိ မင္းတစ္ပါးမွ သနားခိုလႈံခြင့္ေပးလိုက္သည္။ ၎ရဟန္းပ်က္တို႔သည္လည္း ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ျပင္ဆင္ထည္႔သြင္းကာ သဂၤါယနာကုိ စင္ၿပိဳင္တင္ခဲ့ၾက သည္။
ထုိဂုိဏ္းကြဲ “မဟာသံဃိကဂိုဏ္း” ပထမ သဂၤါယနာတြင္

(က) နိကာယ္တစ္ခုမွ သုတ္ေတာ္ကုိ နိကာယ္တစ္ခုသုိ႔၄င္း ၊
(ခ) ဇာတ္၀တၳဳမ်ားကုိ ၀ိနည္းပိဋကတ္ေတာ္သုိ႔၄င္း၊
(ဂ) သုတၱန္မ်ားကုိ အဘိဓမၼာပိဋကတ္သုိ႔၄င္း ေရြ႕ေျပာင္းျခင္းကုိ ျပဳၾကကုန္၏။
(ဃ) ပါဠိေတာ္ကုိ လုိသလုိျပင္ဆင္ျခင္း ၊
(င) အနက္အဓိပၸါယ္မ်ားကုိ တလြဲတေခ်ာ္ ဖြင္႔ဆုိၾကျခင္း ၊
(စ) တုိက္ရုိက္ယူရမည္႔ဟာကုိ သြယ္၀ုိက္၍ယူျခင္း၊
(ဆ) သြယ္၀ုိက္၍ ယူရမည္႔ဟာကုိ တုိက္ရုိက္ယူျခင္း၊
(ဇ) စကားတစ္ခု အရိပ္အျမြက္ ရရုံမွ်ျဖင္႔ စုံလင္စြာ ညွိႏႈိင္းမႈမျပဳဘဲ မိမိလုိရာေရာက္ေအာင္ ဆြဲယူျခင္းတုိ႔ကုိ ျပဳခဲ႔ၾကသည္ ။ တစ္နည္း ပထမသဂၤါယနာတင္ခဲ႔ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကုိ ထြားထြားညက္ေၾကေအာင္ ေျပာင္းလဲကာ သဂၤါယနာတင္ခဲ႔ၾကသည္ဟု ဆုိသည္။
တဖန္
(စ်) သကၤန္း၀တ္ပုံမ်ားကုိ တီထြင္ျခင္း၊
(ည) ရဟန္းပရိကၡာမ်ားကုိ တီထြင္ျခင္း၊
(ဋ) ေနထုိင္စားေသာက္ပုံကုိ ေျပာင္းလဲျခင္း၊
(ဌ) ကံႀကီးကံငယ္ောဆင္ပုံ ကြဲျပားေစျခင္း၊ ဟူ၍ အသြင္အျပင္ မ်ားစြာ ကြဲျပားေလရာ ဗုဒၶ၏ ပဋိမာ(ဘုရားရွင္ပုံေတာ္တုိ႔၏ အသြင္အျပင္မ်ားကုိပါ ေျပာင္းလဲယူၾကသည္။
၎တို႔သည္ သံဃာဦးေရမ်ားျပားကာ အင္အားႀကီးမားသျဖင့္ “မဟာသံဃိကဂိုဏ္း” မဟာယာန ဂုိဏ္း ဟု ေခၚဆိုၾကၿပီး ၊ ေ၀သာလီ၌ က်န္ရိွ ခဲ့ၾကေသာ ရဟႏၱာမ်ားအဖြဲ႔အား “ဟိနယာနဂိုဏ္း” ေသးငယ္ ေသာအဖြဲ႔ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခါမွစ၍ ေထရ၀ါဒ ဟိနာယာနဂုိဏ္း၊ မဟာယာနဂုိဏ္း ဟု ဂုိဏ္းေပၚေပါက္လာသည္။

ပုံ ဒုတိယသဂၤါယနာတင္သည့္ေနရာ

က်မ္းကုိး
=======

က်ီးသဲေလးထပ္ဆရာေတာ္ ၊ျမန္မာျပန္ သီဟုိရာဇ၀င္-ဇမၺဴဒီပစာတမ္း ၊ပညာေရႊအုိးစာေပ၊1993-ဒီဇင္ဘာ
သာသနာႏွစ္ေထာင္႔ငါးရာ၊ေမာင္အံ႔
အိႏၵိယျပည္ဗုဒၶသာသနာသမုိင္း၊ ဦးျမင္႔ေဆြ-မဟာ၀ိဇၨာ လန္ဒန္
ဗုဒၶသာသနာ၊ဦးႏု
ေမာင္ေတာမဂၢဇင္း(၀တီထြန္း)

-----------------------------
ေမာင္ျဖဴ (ႀကြီတဲကၽြန္း)
အယနာစာပီအဖြဲ႔ (ရန္ကုန္)

No comments:

Post a Comment