ရခုိင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအသင္း(ရန္ကုန္)

Tuesday, January 21, 2020

ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္ ပိဋကတ္ေတာ္အလွဴ(၀ါ) ဓမၼအလွဴ ေက်ာက္စာ(၂)ခ်ပ္။



ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္ (ေအဒီ ၄-၅ ရာစု)တြင္ မင္း- မိဖုရား၊ ေတာ္၀င္ မင္းမ်ိဳးမင္းေဆြမ်ားက ဓမၼအလွဴ(၀ါ) ပိဋေတာ္အလွဴမ်ားကုိ လွဴဒါန္းမႈျပဳလုပ္ကာ ေက်ာက္စာမ်ားေရးထုိးခဲ႔ေၾကာင္း ေလ႔လာေတြ႔ရွိရသည္။
ယင္းေခတ္ယင္းအခ်ိန္က ယေန႔ေခတ္လုိ ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀ထားေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ ဓမၼစာအုပ္မ်ားကုိ ၀ယ္ယူၿပီး လွဴဒါန္းရန္ စာရြက္မ်ား မေပၚေသးေသာေၾကာင္႔ ပိဋကတ္သုံးပုံလုံးကုိ လွဴဒါန္းမႈတစ္ခု ျဖစ္ေပၚ လာရန္အတြက္ ေရႊျပား၊ေငြျပား၊ေၾကးျပား၊ ေပရြက္မ်ားေပၚတြင္ ေရးကူး၍ လွဴဒါန္းၾကရသည္။ သာမန္လူတစ္ဦး၊ သာမန္ သဒၵါ တရားႏွင္႔ ဓမၼအလွဴ(၀ါ) ပိဋကတ္ေတာ္လွဴဒါန္းရန္မွာ အလြန္ခက္ခဲေသာ အေျခအေနျဖစ္ေပသည္။ ျမတ္စြာ ဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ပိဋကတ္ေတာ္လာ က်မ္းတစ္ က်မ္း၊ သုတ္တစ္သုတ္၊ ပိဋကတ္ တစ္ပုံ၊ႏွစ္ပုံ၊ သုံးပုံ၊ စသည္အားျဖင္႔ လွဴဒါန္းရန္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ရျခင္း၊ ေရးကူးတည္းျဖတ္စီစစ္ရျခင္းမ်ားကုိ အခ်ိန္မ်ား စြာ ေပးၿပီး၊ ေငြေၾကးမ်ားစြာ ကုန္က်ၿပီးမွ ျပဳလုပ္ရေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ဘုရားေဟာ ပါဠိေတာ္လာ က်မ္းတစ္က်မ္း၊ သုတ္တစ္သုတ္ ဓမၼအလွဴတစ္ခု ျပဳုလုပ္လွဴဒါန္းရန္ လြယ္ကူေသာ အလုပ္မဟုတ္ေၾကာင္း သိ သာႏုိင္သည္။ ထုိသုိ႔ ဓမၼအလွဴ(၀ါ)ပိဋကတ္ေတာ္အလွဴတစ္ခုျပဳလုပ္ရန္ မင္းမ်ိဳးမင္းေဆြ(၀ါ) ခ်မ္းသာေသာ ပညာတတ္အသုိင္းအ၀ုိင္းမွသာ ျပဳလုပ္ႏုိင္ၾကမည္ယူဆရေပသည္။
ယင္းကုိသက္ေသျပရပါမူကား အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ(၂၆) ၊ ဂါထာအမွတ္(၂၈)ပါ ရခုုိင္ေ၀သာ လီေခတ္ ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္ေသာ နီတိစျႏၵမင္း၏မိဖုရား ေခါင္ႀကီးျဖစ္ေသာ “သာ၀ီတာ စျႏၵေဒ၀ီမိဖုရား” ေက်ာက္ စာႏွစ္ခ်ပ္က သက္ေသခံေနသည္။
သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီေက်ာက္စာ( ရခုိင္ေ၀သာလီ)
************************************************
ဤေက်ာက္စာကုိ
ပထမ ပိဋကတ္ေတာ္ဓမၼအလွဴ ေက်ာက္စာကုိ ေ၀သာလီၿမိဳ႕ေဟာင္း ဥဏွသတ ေတာင္ထက္ ေစတီပ်က္မွ ရရွိ ေသာေၾကာင္႔ ရခုိင္ေ၀သာလီၿမိဳ႕တြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ ဓမၼအလွဴေက်ာက္စာဟု မွတ္ယူႏုိင္သည္။ ဤေက်ာက္စာသည္ အလ်ား(၁၈”) အနံ(၁၀”) ထု(၆”) ရွိသည္။
ဤေက်ာက္စာသည္ သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီမိဖုရား ပထမဆုံး ဓမၼအလွဴျပဳလုပ္ေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။ သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီ၏ ပထမပိဋကတ္အလွဴေက်ာက္စာကုိ ေျမာက္ဦးျပတုိက္တြင္ ထိန္းသိမ္းျပသထားသည္။ ရခုိင္ေ၀သာလီၿမိဳ႕တြင္ ပထမအႀကိမ္လွဴဒါန္းေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ ဓမၼအလွဴ ေက်ာက္စာေရးထုိးရာ၌ သာ၀ီတာ စျႏၵေဒ၀ီမိဖုရားသည္ သူ၏လင္ေတာ္ေမာင္ နီတိစျႏၵမင္းအမည္ကုိ သူမ၏ အမည္ေရွ႕တြင္ေရးထုိးထားၿပီး လွဴ ဒါန္းျပဳလုပ္သည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ (ပုံ-၁)



**
အထက္စာေၾကာင္းေရ (၁-၂) ပါအေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္၏ ပုံရိပ္ျဖစ္ေသာ ေ၀သာလီျပည္သားတုိ႔၏ အသဲႏွလုံးဂါထာျဖစ္ေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံလုံးကုိ ၿခဳံငုံထားသည့္ ေယဓမၼာဂါထာ ေတာ္ျဖစ္ၿပီး ၊ စာေၾကာင္းေရ (၃-၄-၅) အလွဴရွင္၏ အမည္ႏွင္႔ လွဴဒါန္းရျခင္းအေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ေရးထုိးထားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားျဖစ္သည္။

ေယဓမၼာ-အၾကင္သုိ႔ေသာဒုကၡသစၥာတရားတုိ႔သည္ ေဟတုပဘ၀ါ ေရွးကျပဳဘူးေသာ သမုဒယသစၥာသာလွ်င္ အေၾကာင္းရွိၾကကုန္သည္ဟု တထာဂေတာ- ငါတုိ႔၏ျမတ္စြာဘုရားသည္ ၊ ဟ်ေ၀ါဒေတၱ-ေဟာၾကား မိန္႔ျမြက္ ေတာ္မူ၏။ ေတသဥၥ -ထုိဒုကၡသစၥာ၊ သမုဒယသစၥာတုိ႔၏ ၊ ေယာနိေရာေဓာ- ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေၾကာင္း ျဖစ္ေသာ ၊ နိေရာဓသစၥာ၊ မဂၢသစၥာတရားတုိ႔ကုိလည္း ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဟ်ေ၀ါဒေတၱ-ေဟာၾကားမိန္႔ျမြက္ ေတာ္မူ၏။ မဟာသာမဏ ရဟန္းတုိ႔၏ ဦးေသ်ာင္ျဖစ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ၊ ဧ၀ံ၀ါဒီ ဤသုိ႔ေသာ အယူ ၀ါဒရွိသည္။
ၿဂီနီတိစျႏၵသ် - ဘုန္းက်က္သေရရွိလွစြာေသာ နီတိစျႏၵမင္း၏၊ သာ၀ီတာစျႏၵၿဂီ့ ယာနာမ- ဘုန္းတန္ခုိးက်က္ သေရရွိသည့္ သာ၀ီတာစျႏၵအမည္ရွိေသာ၊ ေဒ၀ီ -မိဖုရားေခါင္ႀကီးျဖစ္သည္၊ ပရေမ- အလြန္ျမင္႔ျမတ္ လွစြာ ေသာ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ ၊ ဓမၼာယံ- ပိဋကတ္္တရားေတာ္မ်ားကုိ၊ သဗၺသတြာနံ-ခပ္သိမ္း ေသာ သတၱ၀ါတို႔အား ၊ ပါသိကသ်- မသိျခင္းအ၀ိဇၨာေက်ာ႔ကြင္းမွ (လြတ္ေျမာက္ေစျခင္းငွါ) ေဒယ်- ေပးလွဴျခင္း ကုိ ၊ ကတၱမ- ျပဳလုပ္ေလသည္။
**
သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီ ပိဋကတ္ေတာ္အလွဴေက်ာက္စာ (သံတြဲ)
*********************************************************
သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီမိဖုရား၏ ဒုတိယ ပိဋကတ္ေတာ္ ဓမၼအလွဴမွာ သံတြဲၿမိဳ႕၌ ျပဳလုပ္ေသာအလွဴျဖစ္သည္။
ဤေက်ာက္စာကုိ (20.11.1994) သံတြဲၿမိဳ႕ အံေတာ္ေစတီေတာ္ရင္ျပင္ကုိ သန္႔ရွင္းေရး ျပဳလုပ္စဥ္ ေစတီ ေတာ္ တံတုိင္းအနီးမွ ထုိၿမိဳ႕ခံသား ဦးေအးသန္း ေတြ႔ရွိေသာ ေက်ာက္စာ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ဤေက်ာက္စာကုိ သံတြဲ ၿမိဳ႕-မဟာေအာင္ေျမ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ ထိန္းသိမ္းျပ သထားပါသည္။
ေက်ာက္စာမွာ အလ်ား ၁၆ လက္မ၊ အနံ ၁၀ လက္မ အထူ ၂လက္မရွိကာ စာေၾကာင္းေရ (၈) ေၾကာင္း ေရး ထုိးပါရွိေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္ပါသည္။ ဤေက်ာက္စာ၌ ပထမစာေၾကာင္းမွ စတုတၳစာေၾကာင္းသည္ ေယဓမၼာ ဂါထာကုိ ပါဠိဘာသာျဖင္႔ေရး ထုိးထားၿပီး၊ စာေၾကာင္း ေရငါးမွ စာ ေၾကာင္းေရ ရွစ္ အထိသည္ ပိဋကတ္ေတာ္-ဓမၼအလွဴျပဳေၾကာင္းကုိ ေရးထုိးထားေသာ စာမ်ားျဖစ္သည္။ ပါဠိဘာသာထုိး ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ဟုယူဆ ႏိုင္ သည္။ သကၠတစာလုံး- တစ္လုံးစႏွစ္လုံးေလာက္သာ ေရာေႏွာေနသည္ကုိေတြ႔ရသည္။ (ပုံ-၂)







အဓိပၸာယ္မွာ - (ပုံ-၁) တြင္ပါေသာ စာသားအဓိပၸာယ္အတိုင္းျဖစ္သည္။ ျခြင္းခ်က္အေနျဖင္႔ (ပုံ-၁) နီတိစျႏၵမင္းဟူေသာအမည္တစ္ခုသာ အပုိပါရွိၿပီး က်န္စာသားမ်ားသည္ အားလုံးအတူတူပင္ျဖစ္သည္။
***
ေ၀သာလီတြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ဓမၼအလွဴေက်ာက္စာ၌ သူ၏လင္ေတာ္ ဘုရင္ နီတိစျႏၵမင္းအမည္ကုိ သူ၏အမည္ေရွ႕က ဂုဏ္ယူစြာေရးထုိးခဲ႔ေသာ္လည္း ယခု သံတြဲအံေတာ္ေစတီမွ ရရွိေသာ ေက်ာက္စာတြင္ သူ၏ ေဒ၀ီသာ၀ီ တာစျႏၵ အမည္ေ ရွ႕တြင္ နီတိစျႏၵမင္းအမည္ ေရးထုိးပါရွိသည္ကုိ မေတြ႕ရေပ။ ဤသုိ႔ျဖစ္ရသည္မွာ သံတြဲအံေတာ္ေစတီ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈျပဳလုပ္သည့္အခ်ိန္၌ ေ၀သာလီျပည့္ရွင္ နီတိစျႏၵမင္းႀကီးသည္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိ ေနမည္ဆုိပါက သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီမိဖုရားသည္ ဘုရင္အမည္ကုိ မထည့္ဘဲ ေရးထုိးမည္ဆုိလွ်င္ နီတိစျႏၵမင္းႀကီး အား မေလးစားရာေရာက္သလုိ ရာဇအႏၱရယ္ ျဖစ္ႏုိင္မည္ကုိ လည္း သတိျပဳ စဥ္းစားမည္ျဖစ္ေပသည္။
ထုိေၾကာင္႔ သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီမိဖုရားသည္ နီတိစျႏၵမင္းၾကီး အမည္ကုိ သူ၏အမည္ေရွ႕က မေရးထုိးခဲ႔ျခင္းမွာ သံတြဲအံေတာ္ ေစတီကုိ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္သည့့္အခ်ိန္၌ နီတိစျႏၵမင္းသည္ နတ္ရြာစံၿပီးသည့္ အခ်ိန္ လည္း ျဖစ္နုိင္သလုိ၊ မိဖုရား၏ ကုိယ္ပုိင္ေငြေၾကးျဖင္႔ သီးသန္႔ ျပဳလုပ္ေသာ ေကာင္းမႈကုသုိလ္တစ္ခု ေၾကာင္႔ လည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္ဟုလည္း ယူဆရေပသည္။
အံေတာ္ေစတီ၌ ေရွးေခတ္က ပိဋကတ္တုိက္တစ္ခုရွိခဲ႔ေလသည္မွာ နီတိစျႏၵမင္း၏မိဖုရားေခါင္ႀကီး သာ၀ိတာ စျႏၵ ေဒ၀ီမိဖုရား၏ ေကာင္းမႈ ေတာ္ျဖစ္ႏုိင္သည္ဟု ယူဆႏုိင္ေပသည္။ သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီသည္ သတြဲၿမိဳ႕ရွိ အံေတာ္ေစတီႏွင္႔ ၄င္းအနီးရွိ ပိဋကတုိက္၏ မူလအလွဴရွင္ ျဖစ္ႏုိင္သလုိ ထပ္မံျပဳျပင္ မြမ္းမံသူလည္း ျဖစ္ႏုိင္ ေပသည္။
****
ထုိအျပင္ ေနာက္ထူးျခားခ်က္တစ္ခုမွာ ေက်ာက္စာႏွစ္ခ်ပ္စလုံး တြင္ နီတိစျနၵမင္းအမည္မွ အပ က်န္စာသား မ်ားသည္ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္တည္းကုိ မိတၱဴကူးသကဲ႔သုိ႔ စာသားမ်ား တူညီစြာ ေရးထုိးထားသည္ ကုိေတြ႔ ရျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္ ။
ရခုိင္ေ၀သာလီမင္းေနျပည္မွ သံတြဲထိဆုိလွ်င္ ေရလမ္း ခရီးအားျဖင္႔ ္႔ မုိင္ေပါင္း၃၀၀ ေလာက္ရွိမည္ဟု ထင္ရပါ သည္။ ဤမွ်ေလာက္ေ၀းကြာေသာ ေရလမ္းခရီးကုိ လြန္ခဲ႔ေသာႏွစ္ေပါင္း တစ္ ေထာင္ေက်ာ္အခ်ိန္က မိဖုရား တစ္ပါးအေနျဖင္႔ သြားလာ ရန္မွာ ခက္ခဲ႔ေသာေရလမ္းခရီးစဥ္တစ္ခု ျဖစ္ခဲ႔မည္ မွာမလြဲေပ။ သုိ႔ေသာ္ လည္း သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီ မိဖုရားသည္ သူ၏ေကာင္းမႈကုသုိလ္ျပဳ လုပ္ေသာ အေၾကာင္းအရာကုိ ေ၀သာလီမင္း ေနျပည္ေတာ္တြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ဓမၼအလွဴေက်ာက္စာပါ စာလုံးမ်ားႏွင္႔ တူညီစြာ ေရးထုိးထားျခင္းက ထူးျခား ခ်က္တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ သာ၀ီတာစျႏၵေဒ၀ီမိဖုရားသည္ ေ၀သာလီျပည္တြင္ သူ၏ ပထမဓမၼအလွဴျပဳ လုပ္ရာ၌ ေက်ာက္စာကုိ ေရးထုိး ခုိင္းခဲ႔သူအား သံတြဲေကာင္းမႈ ဓမၼအလွဴေက်ာက္စာကုိလည္း ထုိသူအား ေရးထုိး ခုိင္းျခင္းျဖစ္မည္ ဟု ယူဆရပါသည္။ ထုိေၾကာင္႔သာ ေက်ာက္စာပါစာလုံးမ်ားသည္ ႏွစ္ခ်ပ္စလုံး အတူတူ ျဖစ္ေနျခင္းဟု ယူဆသည္။
*****
ဤေက်ာက္စာ(၂)ခ်ပ္သည္ အကုိးအကားျပဳ၍ ရခုိင္ေ၀သာလီျပည္၏ ေတာင္ပုိင္းႏွင္ ႔ေျမာက္ပုိင္းကုိ လြန္ ခဲ႔ေသာ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ေထာင္ေက်ာ္(၀ါ) နီတိစျႏၵမင္းလက္ထက္ (ေအဒီ ၄၄၀-၄၉၅)ကပင္ တစ္ေသြးတည္း တစ္သားတည္း ျဖစ္တည္ေနေၾကာင္း၊ သံတြဲၿမိဳ႕သည္ ရခုိင္ေ၀သာလီျပည္၏ အာဏာစက္ေအာက္တြင္ ရွိေနေၾကာင္း ေဖၚျပေနေသာ(၀ါ) သက္ေသခံေနေသာ ေက်ာက္စာမ်ားဟု ေျပာမည္ဆုိလွ်င္လည္း လြန္မည္ မထင္ေပ။
ေမာင္ျဖဴ ႀကြီတဲကၽြန္း)
21.1.2020

No comments:

Post a Comment