ရခုိင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအသင္း(ရန္ကုန္)
▼
Saturday, August 31, 2024
ရခုိင္ေ၀သာလီ ဒုတိယေၾကးေခါင္းေလာင္းစာ (ေအဒီ ၄-၆ ရာစု)
*******************************************
ဒုတိယ ေခါင္းေလာင္းစာကုိ ရခုိင္ျပည္နယ္၊ ေ၀သာလီေတာ္ၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ အေပါင္ေတာ္ ဓာတ္ေတာင္  ေစတီတစ္ဆူမွ (၁၉၆၅) ခုႏွစ္ခန္႔ေလာက္ကရရွိခဲ႔သည္။ ဤေခါင္းေလာင္းကုိ ဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္က ဒုတိယ  ေခါင္းေလာင္းစာ ဟု ေရးသားေဖာ္ျပခဲ႔သည္။     
             ေခါင္းေလာင္းမွာ (အျမင္႔ ၁၁ စင္တီမီတာ၊ အခ်င္း အ၀၏အတြင္းဘက္  ၉.၉ စင္တီမီတာ) ရွိပါသည္။  ေခါင္းေလာင္းမွာ ၂ ေပါင္ ေက်ာ္ေက်ာ္ခန္႔၊(သုိ႔မဟုတ္) ၆၀က်ပ္သားခန္႔ရိွသည္။ ေခါင္းေလာင္းအလယ္တြင္ စာႏွစ္ ေၾကာင္း ေရးထုိးပါရွိသည္။ ပထမစာေၾကာင္းတြင္ စာလုံးေရ(၁၈)လုံးပါရိွၿပီး၊ ဒုတိယစာေၾကာင္းမွာ စာလုံးေရ(၁၄)  လုံး ပါရွိသည္။  ေရးထုိးေသာ  ဘာသာစကားမွာ သကၠတဘာသာစကားျဖစ္ကာ၊ ရခုိင္ေ၀သာလီမွရရွိေသာ ေၾကး နီျပားစာပါ လက္ေရးလက္သားႏွင္႔ တူညီၾကသည္။    
             ဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္သည္  ေၾကးေခါင္းေလာင္း၌ ေရးထားေသာ စာမ်ားပါ အေၾကာင္းအရာမ်ား ကုိ သိလုိသျဖင္႔  ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ပညာရွင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိလည္းေကာင္း၊ အိႏၵိယႏုိင္ငံ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနသုိ႔ လည္းေကာင္း ဓာတ္ပုံမ်ားေပးပုိ႔ကာ အဓိပၸာယ္ျပန္ေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံခဲ႔သည္။                   သုိ႔ေသာ္လည္း ယေန႔တုိင္ေအာင္ ေခါင္းေလာင္းပါ စာမ်ား၏ အဓိပၸာယ္ကုိ အတိအက် ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ ျခင္းမရွိေသးဟု ေဖာ္ျပထားသည္။                 ေခါင္းေလာင္းတြင္ေရးထုိးပါရွိေသာ အကၡရာမ်ားကုိၾကည့္၍ အိႏၵိယေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန၏ ခန္႔ မွန္းခ်က္မွာ (ေအဒီ ၆ ရာစု) ၀န္းက်င္ခန္႔က ေရးထုိးခဲ႔ေသာ စာမ်ား ျဖစ္သည္ဟုသိခဲ႔ရသည္။ ယခုအခါ ဤဒုတိယ ေခါင္းေလာင္းမွာ  စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ မဟာကုသလ ဘုန္းေတာင္ႀကီးက်ာင္းတုိက္တြင္ ခင္းက်င္းျပသထားသည္။     
ေၾကးေခါင္းေလာင္းပါ စာလုံးမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတုိင္ျဖစ္ပါသည္။ (ပုံစာမ်ားကုိသာ အတည္ယူၾကပါရန္)
နမ ။ မာတာပိေၾတားဟိရိတာေထၾတၱကိမာယႏၷဓါနယား        နာရာယဏာယဒၵေတၱယံပမရိရပြရား။ [O]>>>
ကၽြႏ္ုပ္သည္ ေခါင္းေလာင္းပါစာမ်ားကုိ ဆရာ႔ဆရာႀကီးမ်ားထက္ ေတာ္တတ္၍ ဘာသာျပန္ျခင္းမဟုတ္ပါ။ မိမိေလ႔လာထားသေလာက္ေသာ စာေပက်မ္းဂန္၊ အဘိဓာန္က်မ္းမ်ား၊ သဒၵါက်မ္းမ်ားႏွင္႔ညွိႏိႈင္းကာ  ရႏုိင္သ ေလာက္ေသာ အဓိပၸာယ္ကုိ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ေဖာ္ျပရမည္ဆုိလွ်င္ -
         ဟိရိ - ကာယဒုစရိုက္၊ ၀စီဒုစရုိက္၊ မေနာဒုစရုိက္ျပဳရန္ ရွက္ျခင္းသေဘာ၊ တာေထၾတၱ- အမွန္ရွိေသာ၊   မာတာပိေၾတား-အနႏၱဂုိဏ္း၀င္ ေက်းဇူးရွင္ အမိအဖႏွစ္ပါးတုိ႔အား၊ နမ- ရွိခုိးပါ၏။  ပမရိရ- မရိရမည္ေသာအရပ္ကုိ၊        - ပြရား-အပုိင္စားရေသာ၊ ကိမာယႏၷ- မည္ေသာကၽြႏ္ုပ္သည္၊  ဓာနယား-ဘုန္းတန္ခုိးရိွေသာ၊ နာရာယဏ-ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္အား၊(ရည္မွန္း၍)၊ ေဍယဒ္- လွဴဖြယ္အစုစုကုိ၊ ဒေတၱယ- ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းပါသည္။ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။
ေ၀သာလီေခတ္ထုိး ဒုတိယေၾကးေခါင္းေလာင္းစာတြင္ ေရးထုိးထားေသာအကၡရာမွာ ျဗာဟၼီပြား အကၡရာ ျဖစ္ၿပီး၊ အာ သရ ျဖစ္ေသာ ေရးခ် (  - ာ ) ေရးဟန္မွာ သ်ီေရာေရခါတန္းႏွင္႔ တစ္တန္းတည္းထားကာ  လက္ယာ ဘက္ေအာက္သုိ႔ေရးထုိးထားျခင္းမဟုတ္ဘဲ၊ သ်ီေရာေရခါတန္းအထက္တြင္ င သတ္ ပုံစံ ( -္ )ကဲ႔သုိ႔ ေရးထုိးထား ထားသည္မွာ အိႏၵိေတာင္ပုိင္းေရးဟန္ျဖစ္ေနသည္။ ပထမေခါင္းေလာင္းစာမွာ အိႏၵိယေျမာက္ပုိင္း ေရးဟန္ျဖစ္ၿပီး၊ ယခုေဖာ္ျပေသာ ဒုတိယေခါင္းေလာင္းစာမွာ အိႏၵိယေတာင္ပုိင္းေရးဟန္ျဖစ္ပါသည္။    
              ဥပမာအားျဖင္႔ေဖာ္ျပရေသာ္ ပထမေခါင္းေလာင္းစာမွ “ မာတာပိတ” အကၡရာစာလုံးမ်ားကုိေရး ပုံႏွင္႔ ဒုတိယေခါင္းေလာင္းစာပါ “ မာတာပိေၾတား” အကၡရာစာလုံးမ်ားေရးပုံကုိ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္က သိႏုိင္ပါသည္။    
                ဒုတိယေခါင္းေလာင္းစာ၌ပါၾကရိွေသာ ေဖာ္ျပပါစာလုံးမ်ားမွာ - (ကိ   ၊ ဒ  ၊ ယ  ၊ ရိ ၊ ရား ၊ ပ ၊ ပြ ၊ ဟိ )  အကၡရာေရးနည္း ဗ်ည္း- သရကပ္ပုံမ်ားအရ  ( ေအဒီ ၄- ၆ ရာစု) အတြင္းက ဟု ခန္႔မွန္းရပါသည္။  
                 ယေန႔႔ ျမန္မာႏုိင္ငံေျမေပၚတြင္ ေနထုိင္ၾကေသာဗုဒၶဘာသာ၀င္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ မိမိတုိ႔ျပဳလုပ္ေသာ ကု သိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားကုိ (မာတာပိတ=အမိအဖ)အား ဦးထိပ္ထား၍ (သုိ႔မဟုတ္) ရည္စူး၍  ေရးထုိးေသာ အေလ႔အ ထ၊ ဓေလ႔ထုံးတမ္းသည္ လြန္ခဲ႔ေသာႏွစ္ေပါင္း ( ၁၅၀၀) ၀န္းက်င္ခန္႔က ေရွးေခတ္ ရခုိင္ေ၀သာလီတြင္ စတင္ေရး ထုိးခဲ႔ၾကသည့္ ေရးထုံးတစ္ခုလည္း ျဖစ္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။    
             ဤေ၀သာလီ ဒုတိယေခါင္းေလာင္းစာပါ ပထမစာေၾကာင္းမွ  အစ သေကၤတ (       ) ကုိ ဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္ ေရးသားေသာ (ေအဒီေျခာက္ရာႏွင္႔ ယင္းမတုိင္မီ ရခုိင္ျပည္သုံးအကၡရာမ်ား) စာအုပ္၊ (ႏွာ- ၁၃၃)  တြင္  “ ဥံဳ ” ဟု ထင္ရေသာ စာလုံးမွာ အနည္းငယ္ပဲ႔ေနသည္။ ဟု ေဖာ္ျပခဲ႔သည္။  
                စာေရးသူသည္ ထုိဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္မွ “        - ဥံဳ ” ဟု ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ စာလုံးကုုိ “ ဥံဳ ”ဟူ၍ မယူဆေပ။ ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ကမၸည္း ေက်ာက္စာ၊ အုပ္ခ်ပ္စာ၊ ေၾကးျပားစာမ်ားေရးထုိးၾကရာတြင္ စာ၏ အစကုိ အစျဖစ္ေၾကာင္း သေကၤတတစ္ခုျပၿပီး၊ စာ၏ အဆုံးပုိဒ္ကုိလည္း အဆုံးျဖစ္ေၾကာင္း  သေကၤတ တစ္ခုျဖင္႔  အဆုံးသတ္ကာ ေရးထုိးေလ႔ရိွျခင္းေၾကာင္႔ ဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္ ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ (       ) သေကၤတမွာ “ ဥံဳ ”  စာလုံးမဟုတ္ဘဲ၊ စာပုိဒ္၏ အစ သေကၤတတစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ျပဳလုိပါသည္။    
      ရခုိင္ေ၀သာလီမွ ေတြ႔ရိွရေသာ ေၾကးေခါင္းေလာင္းစာႏွစ္ခု၌ ပထမေခါင္းေလာင္းစာမွာ အိႏိၵယေျမာက္ ပုိင္း စာေရးဟန္ျဖစ္ၿပီး၊ ယခုေဖာ္ျပေသာ ဒုတိယေခါင္းေလာင္းစာမွာ အိႏိၵယေတာင္ပုိင္း ေရးဟန္ျဖစ္ေနၾကသည္။  
            ထုိ႔ေၾကာင္႔ ရခုိင္ေ၀သာလီသုိ႔ စာေရးျခင္းအတတ္ပညာမွာ အိႏိၵယျပည္ႏွင္႔  ေရျပင္ တစ္ဆက္စပ္တည္း ျဖစ္ေသာ ေရလမ္းမွလည္းေကာင္း၊ နယ္ေျမ တစ္ဆက္စပ္တည္းတည္ရိွေနျခင္းေၾကာင္႔  ကုန္းလမ္းမွလည္းေကာင္း  ၀င္ေရာက္ခဲ႔ေၾကာင္း ယူဆရသည္။    
             ဒုတိယေခါင္းေလာင္းစာပါ အာ သရ ( - ာ) ေရးထုံးမ်ိဳးကုိ ရခုိင္ေ၀သာလီမွ ေတြ႔ရိွရေသာ ၀ီရစျႏၵမင္း ေက်ာက္စာ၊ေၾကးနီျပားစာ၊ အုိးထိန္းေက်ာက္စာ(ေျမာက္ဦးျပတုိက္) တုိ႔တြင္ ေတြ႔ရပါသည္။
ကြန္ပ်ဴတာေဖာင္႔အခက္အခဲေၾကာင္႔ ပုံစာမ်ားကုိသာ အတည္ယူၾကပါရန္ တင္ျပအပ္ပါသည္။
ေမာင္ျဖဴ (ႀကီြတဲကၽြန္း)
 



No comments:
Post a Comment