ရခုိင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအသင္း(ရန္ကုန္)
- အဖြင္႔စာမ်က္နွာ
- သတင္း
- ေဆာင္းပါး
- စာအုပ္စင္
- ရခုိင္ရုိးရာပြဲမ်ား
- ခမီလူမ်ိဳးေရးရာ
- ၿမိဳလူမ်ိဳးေရးရာ
- မရမာႀကီးေရးရာ
- သက္လူမ်ိဳးေရးရာ
- သကၠမေရးရာ
- ရခုိင္အသင္းအဖြဲ႔
- ဓေလ႔ထုံးတမ္း
- ထုတ္ၿပန္ခ်က္
- အင္တာဗ်ဴး
- ရုပ္သံဖုိင္
- အတၳဳပတၱိ
- တုိင္းရင္းသားေရးရာ
- ဘာသာေရးဆုိင္ရာ
- မူဆလင္ေရးရာ
- တုိင္းရင္းေဆးစြမ္းေကာင္း
- နည္းပညာ
- ထူးေထြဆန္းၿပား
- ရုိးရာပစၥည္းအေရာင္းဆုိင္
Thursday, February 18, 2016
ဥတုခင္စိုင္းေက်ာက္စာ (၀ါ) နတ္တြင္းေက်ာက္စာ
ဥတုခင္စိုင္းေက်ာက္စာ(၀ါ) နတ္တြင္းေက်ာက္စာ
ဤေက်ာက္စာသည္ ေျမာက္ဦးၿမိ့ဳ၏ ေတာင္ဘက္ ၁၆-မိုင္ခန္႔အကြာ သရက္ပင္ႀကီးေက်းရြာႏွင့္ ပါးေတာ္ေက်းရြာတို႔၏အၾကား၊ ပါးေတာ္ေတာင္တန္းမွ သရက္ပင္ႀကီးေတာင္ေက်ာ္လမ္း(ခင္စိုင္း)တြင္ သဘာဝေက်ာက္ေတာင္၏ ေတာင္စြယ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ အလွ်ား ၈’၊ အနံ ၄’ ၄”၊ အထူ ၂’ ၁၀”ခန္႔ရွိသည္။ ေက်ာက္စာ၏ေအာက္ပိုင္းမွာ အနည္းငယ္ကြဲအက္ေနသည္။ ေက်ာက္စာတည္ရွိေသာေနရာ၌ ခင္စိုင္း(ေတာင္ေက်ာ္လမ္း)တစ္ခုရွိသည္။ ယင္းေတာင္ေက်ာ္လမ္းကို ဥတုခင္စိုင္းဟုေခၚသည္။ ဥတုခင္စိုင္းအနီးတြင္တည္ရွိေသာေက်ာက္စာျဖစ္၍ ဥတုခင္စိုင္းေက်ာက္စာဟု အမ်ားကသမုတ္ထားၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ကလည္း ေက်ာက္စာအနီးတြင္တည္ရွိေသာ ေရတြင္းငယ္၏အမည္ နတ္တြင္းကိုအစြဲျပဳ၍ နတ္တြင္းေက်ာက္စာဟု ေခၚၾကျပန္ေသးသည္။
ဤေက်ာက္စာကို ပထမဦးဆံုးရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့သူမွာ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး Dr, Emil Forchhammer ပင္ျဖစ္သည္။ ဤေက်ာက္စာကို ဓါတ္ပံု႐ိုက္ယူၿပီး သူ၏ 1892 ခုႏွစ္ထုတ္ေဝေသာ Antiquity of Arakan စာအုပ္တြင္ ထည့္သြင္းေဖၚျပခဲ့သည္။
ယင္းေနာက္ပိုင္းတြင္ တိုင္းျပည္အေျခအေနမွာ ယိမ္းယိုင္လာခဲ့သည္။ လြတ္လပ္ေရးရရွိလာျပန္ေတာ့လည္း ယင္းနယ္ေျမကို ေရာင္စံုသူပုန္မ်ားႀကီးစုိးေနခဲ့သည္။ သို႔ႏွင့္ သုေတသီမ်ားအဖို႔ ေက်ာက္စာကို သြားေရာက္ေလ့လာရန္မွာ အခြင့္မသာခဲ့ေပ။ Forchhammer ေတြ႔ခဲ့သည္ဆိုေသာေက်ာက္စာမွာ ယခုတိုင္ရွိမွရွိပါေလဦးမည္ေလာဟုသာ ရင္မေနခဲ့ၾကရသည္။ အနီးအနားရွိ ေက်းရြာမ်ားမွပုဂၢိဳလ္တို႔အား ေမးျမန္းစံုစမ္းပါေသာ္လည္း ေတာႀကီးမ်က္မည္းက ပိတ္ဆီးသြားၿပီျဖစ္၍ မည္သူမွ်မေျပာဆိုႏိုင္ခဲ့ေပ။
1980-ခုႏွစ္တြင္မွသာ ယင္းနယ္ေျမရွိ ေသာင္းက်န္းသူမ်ားခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားခဲ့သည္။ အျဖဴေရာင္နယ္ေျမျဖစ္လာၿပီးမွ သုေတသီမ်ားအဖို႔ ေတာနင္းရွာေဖြခြင့္ရခဲ့သည္။ နီးစပ္ရာ သရက္ပင္ႀကီးေက်းရြာမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ ပိတ္ဆို႔ေနေသာ ဝါးေတာမ်ားကို ခုတ္ထြင္ရွင္းလင္းၾကရသည္။ ကံေကာင္းသည္ဟုပင္ ဆိုရေပမည္။ ေက်ာက္စာကို နဂိုပံုစံအတိုင္း ဒုတိယအႀကိမ္ ျပန္လည္ေတြ႔ဆံု ေလ့လာခြင့္ရၾကေပသည္။
ေက်ာက္စာမူရင္း
၁။ သႂကၠစ္ ၈၈၆ ခု ဝါေခါင္
၂။ လဆန္း ၈ ရ်က္ ၁ နိ ဥတုနတ္
၃။ ေလအသွ်ည္ ၁၀ မင္ေကာစ
၄။ ပုတိေတခေသ သခႌကိုဝ္ဖ်
၅။ (က္ေသာ)သူကား လုပ္ႀကံရာမေျမာက္စီေသာ
၆။ အဝစိငရဲလာစိေသာ ငရဲသစ္ငုပ္ျဖစ္
၇။ စိေသာ
“သကၠရာဇ္ ၈၈၆-ခု ဝါေခါင္လဆန္း ၈-ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔၊ ဥတုနတ္ကို လယ္အသွ်ည္း ၁၀၊ မင္းေကာစပတိတည္ခဲ့သည္။ သခ်ႌကိုဖ်က္ေသာသူကား လုပ္ရာႀကံရာမေျမာက္ေစေသာ၊ အဝီစိငရဲလားေစေသာ၊ ငရဲသစ္ငုတ္ျဖစ္ေစေသာ” ဟူ၍ ေရးထိုးထားသည္။
သကၠရာဇ္ ၈၈၆-ခုႏွစ္မွာ ပထမေျမာက္ဦးေခတ္ BE 792-893 / AD 1430-1531 အတြင္းက်ေရာက္သည္။ ေက်ာက္စာတြင္ပါရွိေသာမင္း ေကာစပတိမွာ ပထမေျမာက္ဦးေခတ္မွ ၉-ဆက္ေျမာက္မင္း ဂဇာပတိႏွင့္ အသံနီးစပ္ေပသည္။ သို႔ေသာ္ ဂဇာပတိ၏ နန္းစံသကၠရာဇ္ကို ရမ္းၿဗဲေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ေရး ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္က်မ္း၊ ပဲခူးမင္းေက်ာင္းဆရာေတာ္ေရး ဓညဝတီရာဇဝင္သစ္ အစရွိသည့္ အေစာင္ေစာင္ေသာသမိုင္းတို႔၌ BE 875-877 ဟူ၍ေတြ႔ရသည္။ ယင္းသို႔ဆိုလွ်င္ ဂဇာပတိသည္ သကၠရာဇ္ ၈၇၇-ခုႏွစ္တြင္ နတ္ရြာစံၿပီးမင္းတစ္ပါးျဖစ္ေန၍ ေက်ာက္စာပါ သကၠရာဇ္ ၈၈၆-ခုႏွစ္တြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးရန္မွာ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေပ။ သို႔ေသာ္ Dr, Emil Forchhammer \ Antiquity of Arakan စာအုပ္တြင္မူ ဤေက်ာက္စာကို သကၠရာဇ္ ၈၈၆-ခုႏွစ္တြင္ ဂဇာပတိမင္းေရးထိုးခဲ့ေၾကာ္း ေရးသားေပသည္။ ဦးသာထြန္းေအာင္ေရး ရခိုင္ရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးတြင္လည္း ဂဇာပတိကို သကၠရာဇ္ ၈၈၅-၈၈၇ ထိ စိုးစံခဲ့ေၾကာင္းေရးသားထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ ရာသီမသိ ပန္းႏွင့္ညႇိ ဆိုသလို သမိုင္းအတိမ္းအေစာင္း၊ အခၽြတ္အယြင္းမ်ားကိုမူ ေက်ာက္စာႏွင့္သာ ညႇိရေပမည္။ ေက်ာက္စာပါသကၠရာဇ္သည္သာ အမွန္ဆံုးျဖစ္ေပမည္။ သို႔ႏွင့္ ဦးသာထြန္းေအာင္ႏွင့္ Forchhammer တို႔၏အဆိုမ်ားသည္သာ ေက်ာက္စာႏွင့္ကိုက္ညီေသာအေျဖမွန္ျဖစ္မည္ဟု ယူဆရေပမည္။ သို႔ႏွင့္ ေက်ာက္စာပါ မင္းေကာစာပတိမွာ ပထမေျမာက္ဦးေခတ္မွ ၉-ဆက္ေျမာက္မင္း ဂဇာပတိျဖစ္မည္။ သူ၏နန္းစံသကၠရာဇ္မွာ BE 875-887 သာျဖစ္မည္ဟု ယူဆႏိုင္ေပသည္။
ဂဇာပတိမင္း လယ္အသွ်ည္း ၁၀-လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ဥတုနတ္ကိုလည္း သုေတသနျပဳရန္လိုအပ္ေပမည္။ သို႔ေသာ္ ေက်ာက္စာ၏အနီးအနား၌ မည္သည့္နတ္ကြန္း၊ နတ္႐ုပ္ကိုမွ် မေတြ႔ရေပ။ နတ္ကြန္း၊ နတ္႐ုပ္ႏွင့္တူေသာ မည္သည့္အၾကြင္းအက်န္၊ အစအနကိုမွ်လည္း မေတြ႔ရေပ။ သို႔ႏွင့္ ဥတုနတ္သည္ မည္သည့္နတ္ျဖစ္၍ မည္သည့္ေနရာတြင္ရွိေလပါသနည္း။
ေက်ာက္စာတည္ရွိေသာေတာင္ထိပ္တြင္မူ ဦးေတာ္ဓါတ္ေစတီတစ္ဆူသာရွိသည္။ ဘုရားသမိုင္းတြင္ ဤေတာင္ကို ဂႏၶပပၸတေတာင္ဟုေခၚတြင္ေၾကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ ႏုစဥ္ဘဝက ဤေတာင္တြင္ လယ္သမားတစ္ဘဝျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း ဗ်ာဒိပ္ေတာ္အရ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ဦးေတာ္ဓါတ္ကို တည္လတ္၍ ဦးေတာ္ေစတီဟုတြင္လတၱံ႔ေၾကာင္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္လြန္ေသာအခါ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးသည္ ဦးေတာ္ဓါတ္ေစတီကို တည္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ယင္းေနာက္ပိုင္း သကၠရာဇ္ ၉၅၃-ခုႏွစ္တြင္ ေျမာက္ဦးေခတ္မွ ဘုရင္မင္းဖေလာင္းသည္ ထပ္မံ၍ တည္ခဲ့ေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ သို႔ႏွင့္ ဤေက်ာက္စာႏွင့္ ဤဦးေတာ္ဓါတ္ေစတီတို႔မွာလည္း မည္သို႔မွ်ဆက္စပ္မႈရွိမည္မထင္ေပ။
ရခိုင္သမိုင္းႏွင့္ ရခိုင္နတ္သာျခင္းတြင္သာ ‘ဥတုနတ္ရွင္၊ ေတာင္တခြင္၊ ရန္စဥ္ထားလည္းကာ’ဟူေသာ သဲလြန္စကိုေတြ႔ရေပသည္။ အဆိုပါသမိုင္းႏွင့္ နတ္သာျခင္းတို႔တြင္ပါရွိေသာ ဥတုနတ္မွာလည္း ယခု အထုပ္သည္မရြာမွ အထုပ္သည္မနတ္႐ုပ္ျဖစ္ေၾကာင္းသိရသည္။
အထုပ္သည္မရြာသည္ ေျမာက္ဦး၏ေတာင္ဘက္ ၈-မိုင္ခန္႔အကြာတြင္တည္ရွိသည္။ ေက်ာက္စာတည္ရွိေသာေနရာႏွင့္ အေျဖာင့္တိုင္းလွ်င္ ၃-မိုင္ခန္႔ကြာေဝးမည္။ ရြာဦးရွိေတာင္ကုန္းငယ္တစ္ခုေပၚ၌ ဝသႏၱ၊ ေဟမႏၱ၊ ဂီမႏၱဟူ၍ ေက်ာက္နတ္႐ုပ္ ၃-႐ုပ္ရွိသည္။ ဝသႏၱနတ္မွာ အမျဖစ္ၿပီး က်န္ႏွစ္႐ုပ္မွာ အဖိုျဖစ္သည္။ ဝသႏၱနတ္႐ုပ္သည္ အျမင့္ ၇’ ၂” ခန္႔၊ ရင္ဝအက်ယ္ ၂’ ခန္႔ရွိသည္။ က်န္နတ္႐ုပ္တို႔မွာ သူငယ္တစ္ဦးစီခန္႔သာရွိသည္။ ေမာင္ႏွမသံုးေဖၚဟု အဆိုရွိသည္။ ယခုလက္ရွိတြင္ ဝသႏၱနတ္႐ုပ္တစ္ခုတည္းသာ အေကာင္းရွိသည္။ ေဟမႏၱနတ္႐ုပ္မွာ ဦးေခါင္းက်ိဳးျပတ္ေနသည္။ ဂီမႏၱနတ္႐ုပ္ကိုမူ ကုလားမ်ား ေလးၿမိ့ဳျမစ္ထဲသို႔ ပစ္ခ်ခဲ့ၿပီဟု သိရသည္။ နတ္ကြန္းထဲ၌ အင္းဆံမ်ားႏွင့္ ရခိုင္ကစားနည္းတစ္ခုျဖစ္သည့္ ဗုတ္သြားတန္းကစားေသာ ေက်ာက္ခြက္အခ်ိဳ႕ရွိသည္။ ေရွးမင္းစဥ္မင္းဆက္ ဘုရားေဟာတရား(အပရိဟာနိယတရား ၇-ပါး)ႏွင့္အညီ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ေဒဝတာဗလိနတ္စာပူေဇာ္ပသခဲ့ေၾကာင္းသိရသည္။ ယင္းသို႔ ပူေဇာ္ပသပါက ရာသီဥတုေကာင္းမြန္သည္ဟု အဆိုရွိေပသည္။
အထုပ္သည္မနတ္၏အမည္မွာ ဥတုသမၼာနတ္ျဖစ္သည္။ ဥတုဆိုသည္မွာ ရာသီဥတုကိုဆိုလိုသည္။ သမၼာဆိုသည္မွာ ေကာင္းမြန္ေသာဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရသည္။ ဥတုသမၼာ၏ အဓိပၸါယ္မွာ ရာသီဥတုကို ေကာင္းမြန္ေအာင္ျပဳျပင္ဖန္တီးေသာနတ္ဟူ၍ အနက္ရေပသည္။ သို႔ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္ရွိ ဥတုသံုးပါးကို အေျချပဳ၍ ဥတုသံုးပါးႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ နတ္႐ုပ္သံုး႐ုပ္ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ လယ္ယာကိုင္းကၽြန္းကိုသာ အဓိကထား၍လုပ္ကိုင္ေသာႏိုင္ငံျဖစ္၍ ဝသႏၱမိုးနတ္းကို အမႀကီးအရာ၌ထားၿပီး ႐ုပ္တုႀကီးႀကီးျပဳလုပ္ထားျခင္းမွာ သဘာဝက်ေပသည္။
ဥတုသမၼာကို ယခုအခ်ိန္၌ အထုပ္သည္မနတ္ဟု ေခၚတြင္ေနျခင္းမွာ ကာလေရႊ႕လ်ားလာသျဖင့္ ေဝါဟာရအဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚလာၾကျခင္းျဖစ္ေပမည္။ ဘာသာေဗဒပညာအရဆန္းစစ္ၾကည့္ပါက ျဖစ္ႏိုင္စရာအေၾကာင္းရွိေပသည္။
သို႔ေသာ္ ဥတုသမၼာနတ္(ဝါ) ဥတုနတ္သည္ အထုပ္သည္မရြာတြင္ရွိေနၿပီး ယင္းႏွင့္သက္ဆိုင္သည္ဟုယူဆရေသာ ဥတုခင္စိုင္းေက်ာက္စာမွာ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ပါးေတာ္ေတာင္ေျခသို႔ ေရာက္ရွိေနပါသနည္း။ နတ္႐ုပ္ႏွင့္ ေက်ာက္စာတို႔မွာ မူလက တေနရာရာတြင္ အတူတူရွိေနခဲ့ၾကၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္မွ တစ္ခု တစ္ေနရာစီ ေရာက္ေနၾကျခင္းမ်ိဳးေလာ။ ဤသို႔ယူဆရန္မွာလည္း ခဲယဥ္းလွသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဥတုသမၼာနတ္သည္ ေျမာက္ဦးၿမိ့ဳတည္ဘုရား ၅-ရပ္၊ နတ္ ၈-ရပ္အနက္က တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္သည္။ မင္းေစာမြန္ႀကီး ေျမာက္ဦးၿမိ့ဳကိုတည္ေထာင္ခဲ့စဥ္ သကၠရာဇ္ ၇၉၂-ခုႏွစ္ကပင္ ယခုေနရာ၌ တည္ထားခဲ့ေၾကာင္းသိရသည္။ ေက်ာက္စာမွာလည္း အလြန္ထုထည္ႀကီးမားသည့္အျပင္ သဘာယေက်ာက္စြယ္တြင္ ေရးထိုးထားသျဖင့္ေရႊ႕ေျပာင္းယူလာျခင္းဟုဆိုရမည္မွာ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။
ေက်ာက္စာတြင္ပါဝင္ေသာ လယ္ ၁၀-သွ်ည္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေတြးေခၚၾကည့္ပါက ဥတုသမၼာနတ္ႏွင့္ ေက်ာက္စာတည္ရွိရာေနရာတို႔၏ ၾကားတြင္ က်ယ္ျပန္႔ေသာလယ္ေျမ ၁၀-သွ်ည္းခန္႔ရွိေနေပသည္။ ယင္းလယ္ေျမမ်ားမွာ ဂဇာပတိမင္းသည္ ဥတုနတ္တြင္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ လယ္ေျမျဖစ္ေပမည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ မိမိလွဴဒါန္းခဲ့သည့္လယ္ေျမ ၁၀-သွ်ည္း၏အဆံုးတြင္ ပိုင္နက္နယ္ျခားမွတ္တိုင္အျဖစ္ ဤေက်ာက္စာကိုေရးထိုးခဲ့ျခင္းျဖစ္မည္ဟု ယူဆႏိုင္ေပသည္။ ဥတုသမၼာနတ္သည္ ေက်ာက္စာရွိရာဘက္သို႔ ခပ္ေစာင္းေစာင္းလွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္႐ႈေနျခင္းသာျဖစ္ေပမည္။
ဤေက်ာက္စာႏွင့္ပတ္သက္၍ စာေရးသူ၏ ဥာဏ္မီသေလာက္ကို သုေတသနျပဳတင္ျပရျခင္းသာျဖစ္သျဖင့္ လြဲေခ်ာ္တိမ္းေစာင္းသည္မ်ားရွိပါက ျဖည့္စြက္၍ သုေတသနျပဳၾကရန္ လိုအပ္ပါမည္။
ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ဆရာဦးစံသာေအာင္အား ဝမ္းနည္းစြာရွိခိုးကန္ေတာ့လွ်က္
တက္ထြန္းနီ(ေျမာက္ဦး)
ရခိုင္မဂၢဇင္း အမွတ္ (၇) က ကူးယူကာ ျပန္လည္ေဖၚျပသည္။
အျဖည့္
ေတြ႔ေနက် ရခိုင္ေက်ာက္စာအေရးအသားအတိုင္း သကၠရာဇ္ကို (ရရစ္ၿပီး)ေရးသားထားသည္(စာေၾကာင္း ၁)။ ရက္ကိုေရးသားရာတြင္ (ယပင့္)ထားသည္(စာေၾကာင္း ၂)။ ဒီေန႔ ျမန္မာစာေပတြင္ မွတ္ယူေခၚေဝၚေနေသာ ဝါက်ေနာက္ဆက္ျဖစ္သည့္ (သည္)ကို အသံအားျဖင့္ (သီ)ဟု ေခၚဆိုေနေၾကာင္း သင္ယူမွတ္သားခဲ့ရသည္။ ဒီရခိုင္ေက်ာက္စာမွာေတာ (ေတခေသ)(ေခတ္ျမန္မာအေရး = တည္ခဲ့သည္)ဟုသာ ေတြ႔ရသည္(စာေၾကာင္း ၄)။ ဒီေန႔ ျမန္မာစာတြင္ အသံထြက္ေနေသာ (သည္ = သီ)ကို ေျမာက္ဦးေခတ္ရခိုင္တို႔က (သည္ = ေသ)ဟုသာ အသံထြက္ခဲ့ေၾကာင္း အေထာက္အထားတစ္ရပ္ပါ။ ဒီေန႔ရခိုင္ေတြဟာလည္းပဲ (သည္ = ေသ)ဟု အသံထြက္ေနေသးေၾကာင္း မူရင္းအသံအားျဖင့္ ေလ့လာေတြ႔ရွိထားပါသည္။ အေပၚကေဆာင္းပါးမွာပါတဲ့ (အထုပ္သည္မရြာ) ဆိုတာကို ျမန္မာစာအသံထြက္ဆိုလွ်င္ (အထုပ္သီမယြာ)ဟု ဖတ္ပါမည္။ ဒီေန႔အထိ အဆိုပါရြာကို (အထုပ္ေသမရြာ)ဟုသာ ရခိုင္တို႔ ေခၚညႊန္းေနေသးေၾကာင္း ေတြ႔ရပါေသးသည္။
ေကာင္းထြန္းေက်ာ္
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=575992989234064&set=a.172892799544087.1073741826.100004701036677&type=3&theater
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment