Thursday, January 10, 2013

ကရင္လူမ်ိဳး ၁

by ဘဘႀကီး ဘဘႀကီး ဘဘႀကီး on Tuesday, August 16, 2011 at 10:41pm

ကရင္ျပည္နယ္ကို ခ်စ္လား။
ေယာက္်ားေလးလား ။ မိန္းကေလးလား။
ကရင္ျပည္နယ္က ဘယ္ေနရာကို သင္အႏွစ္သက္ဆံုးလဲ
ဘာသာစကား     ဝဘာသာ၊ ယူနမ္ မင္ဒရိမ္း
ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာ     ဝိညာဥ္ကုိးကြယ္ျခင္း၊ ဗုဒၶဘာသာ

 ကရင္လူမ်ိဳး
 ကရင္လူမ်ဳိးစုမ်ား
ကရင္လွပ်ဳိျဖဴ
    ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ရိုးသားႀကိဳးစားၾကၿပီး ေအးေဆးေသာဘဝကို လိုလားသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
     (၁)လူမ်ိဳးစုမ်ား
         (၁) ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေရွးဦးသမိုင္းအက်ဥ္း
          (၂)ကရင္ရုိးရာ ဓေလ႔ထုံးစံမ်ား
          (က) ကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈ
           (၃) ကရင္႐ုိးရာဓေလ့ပြဲေတာ္မ်ား
          (၄) စာေပ
            (၅)ဂီတ
             (၆)ရုိးရာယဥ္ေက်းမွဳ အကမ်ား
         (၁) ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ႏွင့္ ကရင္သကၠရာဇ္
          (၂)ကရင္အမ်ိဳးသားေန ့ျဖစ္ေပၚလာပံု
         (၃) ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ဥပေဒၾကမ္း ၁၉၃၇
          (၄)ပထမဆုံးေသာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အသံလႊင့္မိန္႔ခြန္း
         (၅) ကရင္အမ်ိဳးသားအလံေတာ္
          (၆)အေၾကာင္းစုံဆုိရေသာ္ …
          (၇)ဥပေဒၾကမ္း Bill သြား႐ုိးလမ္းစဥ္
         (၈)ဥပေဒၾကမ္း Bill ျဖတ္လမ္း
         (၉)ကရင္မ်ား ေက်းရြာမ်ားကိုတည္ေဆာက္ပံု
လူမ်ိဳးစုမ်ား
ကရင္လူမ်ိဳးတြင္ စေကာကရင္ ႏွင့္ ပိုးကရင္ ဟူ၍ အဓိကလူမ်ိဳးစုႀကီး ၂ စုရွိသည္။ ထိုလူမ်ိဳးစုႀကီး ၂စုမွာ ဓေလ့စရိုက္ ႏွင့္ အသုံးျပဳေသာ ဘာသာစကားတြင္ ကြဲျပားျခားနားမွုမ်ားရွိသည္။ စေကာကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေယာက္်ားေလးမ်ား၏ အမည္ေရွ႕တြင္ ေစာ တပ္၍ ေခၚေဝၚေလ့ရွိၾကၿပီး မိန္းကေလးအမည္ေရွ႕တြင္ ေနာ္ တပ္၍ ေခၚေဝၚေလ့ရွိၾကသည္။ ပိုးကရင္လူမ်ိဳးမ်ားမွာမူ ေယာက္်ားေလးမ်ား၏ အမည္ေရွ႕တြင္ မန္း တပ္၍ ေခၚေဝၚေလ့ရွိၾကၿပီး မိန္းကေလးအမည္ေရွ႕တြင္ နန႔္ တပ္၍ ေခၚေဝၚေလ့ရွိၾကသည္။
 ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေရွးဦးသမိုင္းအက်ဥ္း
ထီ့့ေဆ့ေမ့ယြား ေခၚ ထီးဆဲ့မဲ့ယြားလူမ်ိဳးတုိင္းသည္ မိမိတုိ႔၏သမုိင္းကုိ သားစဥ္ေျမးဆက္လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ပုိးခဲ့ၾက၏။ သုိ႔ျဖစ္၍ သမုိင္းဟူသည္ ေဖာာက္ဖ်က္၍ ရနုိင္ေကာင္းေသာ အရာမဟုတ္ေပ။ပုဂံရာဇ၀င္ကုိ တုတ္ထမ္းေျပာရတယ္ ဟု အဆုိရိွလွ်င္ ပုဂံရာဇ၀င္ထက္ ေရွးက်သည့္ ကြ်နု္ပ္တုိ႕ ကရင္တုိင္းရင္းသာတုိ႔၏ ေရွးဦးသမုိင္းကုိ ျပန္ေျပာင္းေျပာရာတြင္ သုေတသီတုိ႔ အျငင္းပြားဖြယ္ရာရိွပါက အံ့ၾသစရာမဟုတ္ေပ။ကြ်နု္ပ္တုိ႕ ကရင္တုိင္းရင္းသားတုိ႔သည္ ေရွးကပင္ လူႀကီးမိဘမ်ား၏ ဆုံးမစကားကုိ တရုိတေသမွတ္သားလုိက္နာတတ္ၿပီး ေနာင္လာေနာင္သားမ်ားအား ျပန္လည္သြန္သင္ဆုံးမျခင္းျဖင့္ သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားကုိ ခုိင္ခုိင္လုံလုံ ထိန္းသိမ္းလာ နုိင္ခဲ့သည္။ ယင္းသမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားအနက္ ထီ့ေဆံေမ့ယြားေခၚ ထီးဆဲ့မဲ့ယြား ေဒသသည္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔ တစ္ခ်ိန္က အေျခခ်ေနထုိင္ခဲ့ေသာ ေနရာေဒသျဖစ္ေၾကာင္းကုိ အမ်ားကၾကားဖူးၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ယင္း ထီ့ဆဲ့မဲ့ယြား ေဒသသည္ မည္သည့္တုိင္းျပည္ေဒသ တြင္ ရွိသည္ကုိ မွန္းဆမရနုိင္သူ မ်ားလွသည္။ထီ့ဆဲ့မဲ့ယြား ဟူသည္ ေရစီးရာတြင္ သဲတုိ႔ ေမ်ာပါေနေသာ ျဖစ္ေခ်ာင္းေဒသ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ယင္းေဒသကုိ မႏုႆပထ၀ီေဗဒႏွင့္ သမုိင္းပညာရပ္မ်ားစသည္တုိ႔ျဖင့္ သိပၸံနည္းက် ေလ့လာရွာေဖြပါက တရုတ္ျပည္ေတာင္ပုိင္း တစ္ေနရာတြင္ လြန္ခဲ့ေသာနွစ္ေပါင္း (၃၅၀၀)ေလာက္က တည္ရိွခဲ့ေသာ အုိေအစစ္ ယဥ္ေက်းမႈ ပုံသ႑ာန္ျဖစ္ၿပီး၊ ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ စုိက္ပ်ိဳး ေမြးျဖဴေရး အသင့္အတင့္လုပ္ကုိင္၍ အေျခခ်ေနထုိင္ၿပီး မိသားစု အိမ္ေထာင္စုတုိ႔ စုေပါင္းေနထိုင္ၾကသည့္ ေဒသျဖစ္သည္။ထုိေဒသတြင္ ကရင္ေရွးဦးလူတုိ႔သည္ ရာစုႏွစ္တစ္၀က္ေက်ာ္ ေနထုိင္ခဲ့ဟန္ရိွၿပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားတိမ္ေကာမႈႏွင့္ မုိးေရလွ်ံမႈတုိ႕ေၾကာင့္ စုိက္ပ်ိဳးခင္းမ်ား လူေနအိမ္မ်ားပ်က္ဆီးခဲ့ရၿပီး တုိးပြားလာေသာ လူဦးေရအတြက္ ေထာက္ပံ့နုိင္သည့္ အေျခအေနမရိွေတာ့သျဖင့္ ေနရာအသစ္ရွာေဖြရန္ အုပ္စုခဲြၿပီး ေတာင္ဘက္အရပ္မ်ားသုိ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကရာ ယေန႕အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအႏွံ႕ ျပန္႕က်ဲေနထုိင္ၾကေသာ ကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ားကုိ ေတြ႕ရျခင္းျဖစ္သည္။မုိ႕ထိတ္ ဖထိတ္ ေခၚ မုိးထိ ပါးထိကရင္ေရွးဦးလူမ်ိဳးတုိ႕သည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအႏွံ႕ အစုစုပ်ံ႕ႏွံ႕ ေနထုိင္ၾကေသာ္လည္း ထီေဆ့ေမ့ယြားေဒသမွ ထြက္လာစဥ္က အားလုံးတစ္ခ်ိန္တည္း ထြက္လာၾကသည္မဟုတ္ပဲ အနည္းဆုံး အုပ္စုႀကီး ႏွစ္စု ထြက္လာၾကသည္မွာ ထင္ရွားပါသည္။ ယင္းအုပ္စုႏွစ္စုအနက္ ေရွးဦးစြာ ထြက္လာၾကသူမ်ားမွာ ဖခင္မ်ား သုိ႔မဟုတ္ အၾကားအျမင္ဗဟုသုတရွိၿပီး အသက္ႀကီးေသာ ေယာက်္ားမ်ားဦးေဆာင္ျပဳေသာ အုပ္စုျဖစ္ၿပီး ေကာင္းမြန္ေသာေဒသအသစ္ေတြ႕ရိွပါက က်န္ခဲ့ေသာ မိသားစုမ်ားကုိ ျပန္ေခၚရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ထြက္လာၾကၿပီး ယင္းအုပ္စုတြင္ လုိက္ပါသြားသူမ်ားကုိ ေနာင္ကာလတြင္ ဖထိတ္ သုိ႔မဟုတ္ ပါထိ ေခၚ ဖခင္အႏြယ္ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားဟု ေခၚတြင္လာခ့ဲသည္။ က်န္ခဲ့ေသာ မိသားစုမ်ားတြင္ အေတြ႕ႀကံဳျပည့္စုံေသာ မိခင္မ်ား သုိ႔မဟုတ္ အမ်ိဳးသမီးႀကီးမ်ားက စီမံကြပ္ကဲ၍ ထုိေဒသမွ ထြက္ခြာေသာၾကေသာ မိသားစုမ်ား သည္ တစ္ေန႕တြင္ ျပန္လာေခၚမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖင့္ ထီ့ေဆ့ေမ့ယြား ေဒသတြင္ ေနထုိင္လာခဲ့ရာ ႏွစ္ေပါင္းၾကာျမင့္လာေသာအခါ သဘာ၀ေဘးရန္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ထပ္ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကေသာ အျခားလူမ်ိဳးစုမ်ားရန္ေၾကာင့္ ေရွးကထြက္ခြာသြားေသာ အုပ္စုေနာက္သုိ႔ ရွာေဖြလုိက္လာခဲ့ၿပီး ယင္းတုိ႔ကုိ ထီ့ေဆ့ေမ့ယြားမွ မုိ႕ထိတ္ သုိ႔မဟုတ္ မုိးထိ ေခၚ မိခင္အႏြယ္၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္ဟု သမုိင္းပညာရွင္ အမ်ားစုက လက္ခံယုံၾကည္ထားၾကသည္။ဖထိတ္ေခၚ စေကာကရင္အုပ္စုသည္ မဲေခါင္ျမစ္ေၾကာင္း သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းမ်ားကုိ အဓိကအသုံးျပဳၿပီး ေတာင္ဘက္သို႕ ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကရာ ယေန႕တုိင္ ယုိးဒယားျပည္၊ ျမန္မာျပည္၊ ကေမၻာဒီးယားႏွင့္ ဗီယနမ္ေတာင္ပုိင္း၊ မေလးရွားေျမာက္ပုိင္းေဒသမ်ားသုိ႔တုိင္ေအာင္ ေတာင္ေပၚေျမျပန္႕အႏွံ႕ ေနထုိင္ၾကသည္ကုိ ေတြ႕နုိင္ပါသည္။မုိ႕ထိတ္ ေခၚ ပုိးကရင္အုပ္စုသည္ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းတုိ႕ကုိ အထူးသျဖင့္ အသုံးျပဳၿပီး ဆင္းသက္လာခဲ့ၾကရာ ျမန္မာျပည္ျဖစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္ေဒသမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ယုိးဒယားျပည္အေနာက္ဘက္ျခမ္းေဒသမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း ပ်ံ႕ႏွံ႕ေနထုိင္သည္ကုိ ေတြ႕ရေပမည္။ကရင္သကၠရာဇ္ေရတြက္ျခင္းဒုတိယအသုတ္ျဖစ္ေသာ မုိ႕ထိတ္ေခၚ ပုိးကရင္အႏြယ္၀င္တုိ႔သည္ ခမ(၇၃၉) ႏွစ္ေလာက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုထဲသုိ႔ စတင္၀င္ေရာက္လာၿပီး ထုိကာလမွစ၍ ကြ်နု္ပ္တုိ႔ကရင္အမ်ိဳးသာ သကၠရာဇ္ကုိ သုေတသီတုိ႕ေရတြက္၍ ယခုႏွစ္ဆုိလွ်င္ ၂၇၄၈-ခုႏွစ္သုိ႔ ေရာက္လာခ့ဲပါၿပီ။သုိ႔ျဖစ္၍ ယေန႕ ကြ်နု္ပ္တုိ႔ျပည္ေထာင္စုအတြင္း ျပန္လည္ဆုံစည္းၾကေသာ ဖခင္အႏြယ္၀င္ စေကာကရင္ အုပ္စုႏွင့္ မိခင္အႏြယ္၀င္ ပုိးကရင္ အုပ္စုတုိ႔မွာ တစ္ခ်ိန္က ထီ့ေဆံေမ့ယြားတြင္ တစ္ရြာတည္း သို႕မဟုတ္ တစ္အိမ္ေထာင္စုတည္းေနထုိင္ခဲ့ၾကေသာ မိဘမ်ားမွ တစ္မ်ိဳးတည္း တစ္ခုတည္းေသာ ေသြးရင္းသားရင္းညီအစ္ကုိမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ကရင္လူႀကီးမ်ားက ဆုံးမေျပာၾကားခဲ့ေသာ ပုံျပင္မ်ား၊ ဆုံးမစကားမ်ား၊ စကားပုံမ်ားအရ မွန္ကန္ေၾကာင္း ျငင္းဆုိစရာမရိွသည့္အျပင္ ယင္းသမုိင္းစဥ္ကုိ ပုိမုိခုိင္လုံေစသည့္ သမုိင္းအေထာက္အထား မ်ားက ယေန႕အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသရိွလူမ်ိဳးစုမ်ား၏သမုိင္းကုိ ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ယင္းတုိ႔အနက္ ကြ်နု္ပ္တုိ႔ ကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ား၏ အတိတ္သမုိင္းေၾကာင္းကုိလည္း မွန္ကန္စြာ ေလ့လာေတြ႕ရိွနုိင္ပါသည္။ကရင္ဟု ေခၚတြင္ျခင္းကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ားကုိ ပညာရွင္မ်ားက ထုိင္းတရုတ္အႏြယ္၀င္မ်ားဟု မွတ္တမ္းတင္ၾကသည္။ ပညာရွင္တုိ႔၏ တင္ျပခ်က္အရ လူတုိ႔၏ ဦးေခါင္းခြံအေနအထားႏွင့္ ႏွာေခါင္းအေနအထားအရလည္းေကာင္း၊ စကားေ၀ါဟာရ ဘာသာေဗဒအရလည္းေကာင္း သတ္မွန္ေခၚတြင္ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ားမွာ ထုိ္င္း တရုတ္ အုပ္စုမ်ားကဲ့သုိ႔ပင္ မြန္ဂုိအႏြယ္၀င္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။အေရွ႕ေတာင္အာရွရိွ လူမ်ိဳးအေတာ္မ်ားမ်ားက ယန္ ဟု ေခၚၾကၿပီး၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားက ကရင္ဟုေခၚၾကသည္။ ကရင္ဟူေသာ အေခၚကုိ မည္သည့္အခ်ိန္ကစၿပီး ေခၚၾကသည္ကုိ အတိအက်တင္ျပရန္ ခက္ခဲေသာ္လည္း ယင္းအေခၚသည္ အင္း၀ေခတ္မတုိင္မီ စတင္ေခၚထြင္ ခဲ့ဟန္ရိွသည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႔၏ အယူအဆအရ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ရွမ္းလူမ်ိဳး(၃၀)တြင္ ထည့္သြင္း၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ရာ ေကြ႕ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားကုိလည္းေကာင္း ဂြ်မ္းလူမ်ားကုိလည္း ေကာင္း၊ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားဟု ေဒသတစ္ေလွ်ာက္ ေခၚတြင္ၾကခဲ့သည္ဟု သမုိင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕ က ယူဆၾကသည္။အခ်ိဳ႕ပညာရွင္မ်ားက တစ္ခ်ိန္က ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းတြင္ ေနထုိင္ခဲ့ဖူးေသာ ကမ္းယံလူမ်ိဳးမွားမွ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္လာသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားအား ယေန႔ ပုိးကရင္ျဖစ္လာသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း ယူဆၾကသည္။ယေန႔ရခုိင္ျပည္နယ္ေဒသတစ္ခ်ိဳ႕တြင္ ကမ္းယံ လူမ်ိဳးအနည္းငယ္ကုိ ေတြ႕နုိင္ရာ ယင္းတုိ႔မွာ ကရင္လူမ်ိဳးမွားႏွင့္မတူေၾကာင္းကုိလည္းေကာင္း၊ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီဟု သမုိင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ယူဆၾကေသာ္လည္း အမွန္မွာ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတုိ႔၏ အဆက္အႏြယ္ကုိ ပဲခူးတုိင္းအေနာက္ဖက္ျခမ္းႏွင့္ ျပည္ၿမိဳ႕တစ္ဖက္တြင္ အႏွ႔႔ံအျပားေတြ႕ရိွနုိင္ ပါသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ထုိသူတုိ႔အားလုံးမွာ သူတုိ႕ကုိယ္တုိင္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားဟု ယုံၾကည္ၾကၿပီး ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအသြင္သုိ႔ လုံး၀ေျပာင္းလဲသြားျခင္းသာျဖစ္သည္။ သုိ႕ေသာ္ ျမန္မာစစ္စစ္မ်ား ႏွင့္ အေရာင္အေသြးမတူျခင္း၊ စကားေျပာရာတြင္ အသံ၀ဲပုံ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖုံထူးျခားျခင္းတုိ႔ ေၾကာင့္ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားကုိ ပုိးကရင္ျဖစ္လာသည္ဆုိေသာ ယူဆခ်က္မွာ မမွန္နုိင္ပါ။ သို႕ရာတြင္ ေရွးပ်ဴယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားခ်ိန္တြင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ပုိးကရင္အႏြယ္အ၀င္မ်ားတုိ႔ ေရာေႏွာ ခဲ့ၾကသည့္ လကၡဏာအေထာက္အထားကား ထည့္သြင္းစဥ္းစားရေပမည္။အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ယေန႕ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ ရုိးရာဓေလ့အခ်ိဳ႕သည္ ထုိေခတ္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ အခ်ိဳ႕တုိ႔ႏွင့္ နီးစပ္သည္ကုိ ေတြ႕ရိွနုိင္ျခင္း၊ မည္လည္သမုိင္းတြင္ ပ်ဴမင္း မ်ား ဟူေသာ အေရးအသားႏွင့္ပတ္သက္၍ ပ်ဴမွာ လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ေဖာ္ျပရာျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ၿပဳံး ဟူေသာ အေခၚမွာ ျမန္မာစကားသံအရ ယရစ္သံပ်က္ျဖစ္၍ ပရုံး ဟူေသာအသံထြက္ၿပီး သံမွန္အေနအထားသုိ႔ေလ့လာပါက ပရုံး ဖလုံး ဖလုံ ဟူေသာ အသံမ်ားရဲ႕ မူလဇစ္ျမစ္ျဖစ္နုိင္ ၿပီး ယင္းအေခၚသည္ ယေန႕ ပုိးကရင္ တုိ႔ မိမိကုိယ္ကုိေခၚေသာ ဖလုံ ဟူေသာ အေခၚႏွင့္ အသံထြက္တူသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ထုိ႔အျပင္ နုိင္ငံျခားသားမ်ား၏ မွတ္တမ္း၀င္အေခၚအရ ျပည္ၿမိဳ႕ကုိ ပရုံး ဟုေခၚျခင္းသည္ ယင္း ေဒသတြင္ တစ္ခ်ိန္က ယေန႕ ဖလုံ ေခၚေသာ ပုိးကရင္လူမ်ိဳးစုတုိ႔ ေနထုိင္ရာ ေဒသအျဖစ္ျဖင့္ ထင္ရွားခဲ့ေၾကာင္းကုိ ေရွးကရင္လူႀကီးမ်ားအဆုိႏွင့္ ယွဥ္ၿပီးသိနုိင္ပါသည္။ျမန္မာသမုိင္းတြင္ ပါရိွသည့္ မြန္ ျမန္မာတုိ႔ ႏွစ္ေပါင္း(၄၀)စစ္ပဲြကာလတြင္ ျမန္မာမင္းမ်ား၏ အေရွ႕ဘက္စစ္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ စစ္ေတာင္းျမစ္၀ွမ္းတစ္ေလ်ွာက္တြင္ အမ်ားစုေနထုိင္ေသာ စေကာကရင္ လူမ်ိဳးစုမ်ားကုိ ျမန္မာမင္းတုိ႔၏ စစ္တပ္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ေစျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ မြန္မင္းမ်ားႀကီးစုိးရာ ေဒသျဖစ္ေသာ ျမစ္၀ကြန္းေပၚႏွင့္ ေအာက္ပုိင္းရိွပုိးကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ားကုိ မြန္မင္းမ်ား၏ စစ္တပ္တြင္ ပါ၀င္ေစျခင့္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ကရင္လူမ်ိဳးႏွစ္စုအား မြန္ ျမန္မာတုိ႔က ခဲြျခားေခၚေ၀ၚျခင္းျဖင့္ စေကာကရင္အုပ္စုကုိ ျမန္မာကရင္မ်ား၊ ပုိးကရင္အုပ္စုကုိ မြန္ကရင္ သုိ႕မဟုတ္ တလုိ္င္းကရင္မ်ားဟူ၍လည္းေကာင္း ယေန႕တုိင္ေအာင္ တစ္ခ်ိဳ႕ေခၚေ၀ၚ ေနၾကေသးသည္။သုေတသီတစ္ခ်ိဳ႕က ေတာင္ငူမင္းဆက္ကုိ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔ စတင္တည္ေထာင္ေၾကာင္း အဆုိရိွၾကသည္။ ယင္းအဆုိမွာ မ်ားစြာ ေလၽွာ္ကန္လွေပသည္။ အေၾကာင္းမွာ မြန္-ျမန္မာစစ္ပဲြ ကာလတြင္ စေကာကရင္လူမ်ိဳးစုတုိ႔သည္ စစ္ေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေတြ႕အႀကံဳႏွင့္ နယ္ေျမေဒသ စုစည္းေနထုိင္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေတာင္ငူမင္းဆက္ကုိ စတင္တည္ေထာင္ရန္ အင္အားအထူးေကာင္းမြန္လ်က္ရိွမည္မွာမလဲြေပ၊ မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ သမုိင္းတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔ မွတ္တမ္းမ၀င္သည္မွာ ကရင္လူ မ်ိဴးတုိ႕၏ ေအးေဆးစြာ ေနထုိင္လုိေသာစိတ္ဓာတ္ႏွင့္ စည္းလုံးညီညြတ္မႈ အားနည္းေသာ သဘာ၀တုိ႔ေၾကာင့္ အျခားလူမ်ိဳးမ်ား၏လက္ေအာက္တြင္ ကာလၾကာျမင့္စြာ ေနထုိင္ၾကရကာ မိမိတုိ႔ဓေလ့ထုံးစံတစ္ခ်ိဳ႕ ႏွေမ်ာဖြယ္ရာ ဆုံးရွဴံးရျခင္းႏွင့္ တစ္ေဒသႏွင့္ တစ္ေဒသဆက္သြယ္ရန္ ေ၀းလံခက္ခဲေသာ ေနရာေဒသမ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကရေလသည္။
ကရင္ရုိးရာ ဓေလ႔ထုံးစံမ်ား
 ကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈ
ေတာေစာင့္ေတာင္ေစာင့္နတ္မ်ားအား ယံုၾကည္ျခင္း၊
၀ိညာဥ္လိပ္ျပာကို ပိုးကရင္ဘာသာျဖင့္ ´အ၀ီးအလာ`၊ စေကာကရင္ဘာသာျဖင့္ ´ကလာ`၊ ဘြဲကရင္ဘာသာျဖင့္ `ကလယ္´ ဟုေခၚပါသည္။ လိပ္ျပာေခၚျခင္း၊ လိပ္ျပာႏွင္ျခင္းတုိ႔ကို ကရင္လူမ်ဳိးအမ်ားစုမွာ ယေန႔တုိင္ ယံုၾကည္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။စေကာကရင္အခ်ိဳ႕ စၾကာ၀ဠာအားလံုးကို ဖန္ဆင္းေသာ `ယြာ` အား ကိုးကြယ္ၾကသည္။ နတ္ကို အခ်ိဳ႕က တန္ခုိးရွင္အေနျဖင့္ ယံုၾကည္ၾကသည္။ ယံုၾကည္မွဳအရ (တန္ခုိးရွင္) ကို ပထမတန္းစားနတ္အျဖစ္ ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ပထမတန္းစားနတ္မ်ားမွာ… (၁) မူဟား၊ (၂) ထီးကဆာေကာ္ကဆာ၊ (၃) မူေကာ္လီ(မာန္နတ္)၊ (၄) ဖီးဘီးေယာ္၊ (၅) ခူးေသ (၆) ကာကြယ္ ဟူ၍ ယံုၾကည္ရာကိုလုိက္ျပီး ပသမွဳျပဳၾကသည္။ ဒုတိယနတ္သရဲမ်ားမွာ….. (၁) တရဲ႕တခါ၊ (၂) တာမူဟား၊ (၃) တာကယာ ျဖစ္ျပီး ၀ဋ္မက်ြတ္ေသာ နတ္မ်ားျဖစ္သည္။ တတိယနတ္မ်ားမွာ….. (၁) ေမာ္ယာ၊ (၂) ပသို၊ (၃) ေလာ္၊ (၄) ဘားနား၊ (၅) ေဒၚတကား နတ္မ်ားျဖစ္ျပီး ေကာင္းက်ိဳးႏွင့္ ဆုိးက်ိဳးမ်ားကို ေပးတတ္ေသာနတ္မ်ားျဖစ္သည္။ ကရင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ကယားျပည္နယ္ နယ္စပ္ရွိ ဂဲခုိႏွင့္ ပေဒါင္ (ကယန္း) မ်ားတြင္လည္း ေအာက္ပါနတ္မ်ား ပူေဇာ္ပသမွဳျပဳၾကသည္။ (၁) က၊ (၂) လူ၊ (၃) ကန္၊ (၄) ေမာ္ခီး၊ (၅) တရာနာ၊ (၆) တကာေဒး၊ (၇) တဒြန္ဟိန္ေခါင္၊ (၈) တနဲေနာခု၊ (၉) တာ နတ္မ်ားတုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။စပါး ရိတ္သိမ္းခ်ိန္တြင္ ပူေဇာ္ပသျခင္းကို ျပဳၾကသည္း။စပါး အထြက္တုိးျခင္း၊ လာဘ္လာဘရႊင္သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။
ဒူေ၀ရုိးရာ နတ္
ဒူေ၀ကို ရုိးရာနတ္အျဖစ္ ယခင္က သတ္မွတ္ပူေဇာ္ၾကသည္။ ဇြဲကပင္ေတာင္ေျခရွိ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ား ရွင္ျပဳသည့္အခါ၊ ခရီးေ၀းထြက္သည့္အခါ၊ မဂၤလာေဆာင္သည့္အခါ ဒူေ၀ေစတီသို႔ သြားေရာက္၍ ကန္ေတာ့ၾကသည္။ဒူေ၀ေစတီတြင္ နတ္ဆရာၾကီးသည္ ရုိးရာဓေလ့ႏွင့္အညီ ဆုေတာင္းေမတၱာပို႔ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေပးၾကသည္။ အမွန္စင္စစ္အားျဖင့္ `ဒူေ၀´ နတ္သည္ နတ္မဟုတ္ပါ။ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုိးကရင္အခ်ိဳ႕က ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မွဳတစ္ရပ္သာ ျဖစ္သည္။ ဒူေ၀ေစတီသည္ မဂၤလာေဆာင္ၾကမည့္ သတုိ႔သား၊ သတုိ႔သမီးမ်ား၏ သစၥာျပဳရာ၊ တုိင္တည္ရာသစၥာတုိင္ ဒူေ၀ေစတီေတာ္သာျဖစ္သည္။ နတ္ဆရာၾကီးဆုိသည္မွာလည္း တစ္နည္းအားျဖင့္ ဘိသိက္ဆရာနွင့္ ခပ္ဆင္ဆင္ျဖစ္သည္။ မဂၤလာေမာင္ႏွံအား ဆံုးမၾသ၀ါဒစကား၊ ခ်ီးျမင့္ေပးျပီး စီးပြါးေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမွဳေရး၊ လုပ္ငန္းအေထြေထြ တုိးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ နည္းလမ္းညြန္ျပေပးျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ရုိးရာနတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ယံုၾကည္ဆဲ ျဖစ္သည္။တခ်ိဳ႕ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုိးကရင္မ်ားသည္ ပန္းနတ္ကို ကိုးကြယ္ၾကသည္။ တန္ခူးလႏွင့္ သီတင္းကြ်တ္လတြင္ ပန္းနတ္ ကန္ေတာ့ျခင္း၊ နတ္စားျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ဘားအံျမိဳ႕နယ္ႏွင့္ လွဳိင္းဘြဲ႔ျမိဳ႕နယ္ရွိ ေက်းရြာအခ်ိဳ႕တြင္ ပန္းနတ္ကို ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ဥေဒါင္းေက်းရြာ၊ ၀ဲကရင္ေက်းရြာ၊ ဒြန္သေရာင္ရြာမ်ားတြင္ အမ်ားဆံုး ကိုးကြယ္ၾကသည္။
 ကရင္႐ုိးရာဓေလ့ပြဲေတာ္မ်ား
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ေရွးဘိုးဘြား ဘီဘင္မ်ားသည္ ၀ိညာဥ္ကို ယံုၾကည္ၾကသည္။ ၀ိညာဥ္လိပ္ျပာသည္ လူ၏ခႏၶာကိုယ္တြင္ ပူးကပ္မွီတြယ္ေနၿပီး လိပ္ျပာႏွင့္အတူ ရွိေသာသူသည္ က်န္းမာသည္။ သန္စြမ္းသည္။ စိတ္ဓာတ္ႀကံ့ခိုင္မႈရွိသည္ဟု ယုံၾကည္ၾက၏။ ထို႔အတူ သစ္ပင္သီးႏွံပင္တို႔တြင္လည္း ၎တို႔ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေသာ ၀ိညာဥ္ရွိသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ တနည္းအားျဖင့္ အပင္တို႔ကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာနတ္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ ႐ုကၡစိုး နတ္ေကာင္းနတ္ျမတ္တို႔ ရွိသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ ထို႔နည္းတူ ေတာင္ယာတြင္ ေတာင္ယာကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာနတ္၊ လယ္ေျမကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာနတ္မ်ားအျပင္ လူေနအိမ္တြင္ အိမ္ကိုေစာင့္ ေရွာက္ေသာနတ္ ဟူ၍ရွိသည္ဟုလည္း ယုံၾကည္ၾကသည္။
ထိုယုံၾကည္မႈမ်ားေၾကာင့္ ကရင္လူမ်ိဴးတို႔တြင္ လယ္ယာလုပ္ငန္းႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ပြဲေတာ္၊ ႐ုိးရာဓေလ့ပြဲေတာ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကသည္။ ၎႐ုိးရာဓေလ့ပြဲေတာ္မ်ားမွာ - (၁) ေတာင္ယာနတ္စားခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၂) ေတာင္ယာခုတ္ခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၃) ေတာင္ယာစူးထိုးခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၄) ေတာင္ယာစပါးရိတ္သိမ္းခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၅) ေရေျမာင္းတာတမံပူေဇာ္ပြဲေတာ္ (၆) ပ်ိဳးပင္လိပ္ျပာေခၚပြဲေတာ္ (၇) စပါးပုံလိပ္ျပာေခၚပြဲေတာ္ (၈) ႐ုိးရာေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္ႏွင့္ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲေတာ္ (၉) အိမ္သစ္တက္မဂၤလာပြဲေတာ္ (၁၀) ထိမ္းျမားမဂၤလာ လက္ထပ္ပြဲေတာ္ (၁၁) ႐ြာလုံးကြၽတ္လိပ္ျပာေခၚပြဲေတာ္ (ေခၚ) ၀ါေခါင္လခ်ည္ျဖဴဖြဲ႕မဂၤလာပြဲေတာ္ (၁၂) အ႐ုိးေကာက္ပြဲေတာ္ (၁၃) ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ စသည္ျဖင့္ပြဲေတာ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသည္။ သူ႔အခ်ိန္အခါႏွင့္သူ သူ႔ ေနရာႏွင့္သူ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳး က်င္းပၾကသည္။
 ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲ
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ စပါးကိုေစာင့္ေရွာက္ေသာ စပါးလိပ္ျပာ (သို႔) စပါးေစာင့္နတ္ (ဖီ့႓ူးယ၀္) ရွိသည္ဟုယုံၾကည္ၾကသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ ကို ပူေဇာ္ျခင္းအားျဖင့္ စပါးသည္ ပ်က္စီးေလလြင့္မႈ နည္းပါးၿပီး ပိုမို၍ အထြက္တိုး၏။ ရွိၿပီးသား စပါးတို႔သည္လည္း စားသုံးမႈ အစဥ္လုံေလာက္ၿပီး မသိမသာတိုးပြားၿမဲျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾက၏။ ထိုယုံၾကည္ခ်က္အရ ဖီ့ဗူးေယာ္ကို ႐ုိေသသမႈျပဳေသာအားျဖင့္ ႐ုိးရာပူေဇာ္ပြဲတရပ္အျဖစ္ လက္ခံက်င္းပၾကသည္။ (ျမန္မာတို႔တြင္ လယ္ယာကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာ ပုန္းမၾကဥ္နတ္ကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္သည္)
 ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား အဆင့္ဆင့္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ လယ္ယာေျမထြန္ယက္ၿပီး၍ စိုက္ပ်ိဳးရန္ သင့္ျမတ္ေသာ ရက္ျမတ္သို႔ ေရာက္လာလွ်င္ ဦးစြာ လယ္ေျမကြက္၏ ေဒါင့္စြန္းတို႔၌ စပါးပင္ (၇) ပင္ (သို႔) မ်ိဳးေကာက္ခ်က္ (၇) ခ်က္ကို စိုက္ထားရသည္။ ၎စိုက္ထားေသာ စပါးပင္မ်ားကို ကြ်ဲႏြားတိရိစၦာန္မ်ား မဖ်က္ဆီးႏိုင္ေအာင္ ေကာင္းစြာ ကာရံထားၾကသည္။ ၎ကို ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။ ၎ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါး စိုက္ၿပီးမွသာ က်န္ေသာ လယ္ေျမကြက္ကို ဆက္လက္စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။ အကယ္၍ ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ေန႔တြင္ စပါးစိုက္ပ်ိဳးရန္ အေျခအေန မေပးပါက စတိသေဘာျဖင့္ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးကို စုိက္ပ်ိဳးထားၾကရသည္။ ေနာင္အဆင္ေျပေသာ အခ်ိန္မွသာ က်န္ေသာ လယ္ကြက္ကို စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။ ၎ ျပဳလုပ္ခ်က္ကို ကရင္လူမ်ိဳးတို႔က ေလာင္ဆိုက္ခိုး (လင္ဆိက္ေခါဟ္) ဟုေခၚသည္။
အခ်ိန္တန္၍ စပါးရင့္မွည့္ခ်ိန္ ေရာက္ေသာအခါတြင္လည္း စပါးကြက္မ်ားကို ဦးစြာရိတ္သိမ္းၿပီး စပါးစည္းမ်ားကို တလင္းတြင္ စုပုံထားၾကရသည္။ စပါးစည္းမ်ား တလင္းသို႔ အားလုံးစုပုံၿပီးမွသာ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးကို ျပန္ရိတ္ရသည္။
ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးကို ရိတ္သိမ္းၿပီးေသာအခါ စုစည္းၿပီး ၀ါးကိုင္း၏ ထိပ္ဖ်ားတြင္ခ်ည္ေႏွာင္ကာ တြဲလြဲခ်ထားရသည္။ (၀ါးကိုင္းကို ထိပ္ဖ်ားအ႐ြက္အခက္မ်ား ခ်န္လွပ္ၿပီး အရင္းအပိုင္း အ႐ြက္အခက္မ်ားကို သပ္ခ်ရသည္) ၎အျပင္ ယက္ထားေသာ ပလိုင္းခြက္ထဲတြင္ ေကာက္ညင္းဖင္ခြၽန္ (ေမ၀္အါင္႓ံင္း)၊ ၾကက္ေမာက္ပန္းအနီ၊ ဍရင္ေကာက္ႏြယ္မ်ားထည့္၍ ထိပ္တြင္ခ်ည္ဆြဲထားၿပီး တလင္းရွိ စပါးစည္းပုံေပၚသို႔ စိုက္ထူထားၾကရသည္။
စပါးစည္းမ်ားကို တလင္းတြင္နယ္ၿပီးေနာက္ ေလွ႔ရသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ၀ါးသုံးေခ်ာင္းေထာက္၍ ဖီ့ဗူးေယာ္ ခိုနားရာနန္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးတြဲကို တင္ခ်ိတ္ထားရသည္။ ထို႔ေနာက္ အတတ္ႏိုင္ဆုံးျမင့္ႏိုင္ေသာ ၀ါးဘိုးရွည္တေခ်ာင္းကို ထိပ္ဖ်ား အ႐ြက္အခက္ ခ်န္လွပ္ၿပီး ထိပ္ဖ်ားတြင္ မူလ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးႏွင့္ ပူေဇာ္ထားေသာေကာက္ညင္းဖင္ခြၽန္မ်ားပါသည့္ ပလိုင္းကိုပါ အတူခ်ိတ္ဆြဲၿပီး တလင္းရွိ စပါးပုံေပၚသို႔ စိုက္ထူထားၾကသည္။
 ႐ုိးရာပူေဇာ္ပြဲက်င္းပျခင္း
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ေနထိုင္သည့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ႐ိုးရာေကာက္သစ္စားပြဲ၊ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲ ပြဲေတာ္ကို ေက်း႐ြာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဦးေဆာင္ျပဳၿပီး ကမကထျပဳလုပ္ေပးလ်က္ ရွိၾကသည္။ ပြဲေတာ္မတိုင္မီ ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္မည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ ေန႔ (၇)ေန႔စုံေသာ အဖိုးႏွင့္ အဖြား (၇)ဦးစီတို႔ကို ရွာေဖြအကူအညီေတာင္းခံျခင္း၊ လိုအပ္သည့္ ႐ုိးရာ အစားအေသာက္မ်ားကို စီစဥ္ျခင္းတို႔ကို ဦးစြာႀကိဳတင္ေဆာင္႐ြက္ ထားရသည္။
ထို႔ေနာက္ သတ္မွတ္သည့္ ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ေက်း႐ြာရွိလယ္သမားမ်ားက မိမိတို႔ တလင္းရွိ စပါးမ်ားကို တေတာင္းစ၊ ႏွစ္ေတာင္းစ ယူေဆာင္လာၿပီး ပြဲေတာ္ က်င္းပသည့္ တလင္းႀကီးတြင္ စုပုံၾကရသည္။ တလင္းႀကီး၌ စပါးမ်ားကို စုပုံရာတြင္ ႐ိုး႐ိုးစပါးတပုံႏွင့္ ေကာက္ညင္းစပါး တပုံ၊ ႏွစ္ပုံခြဲၿပီး စုပုံၾကသည္။ ကရင္ဘာျဖင့္ “႓ူးေမါ၀္ၟ” “႓ူးဖါၟ” ဟူ၍ေခၚၾကသည္။ “႓ူးဖါၟ” စပါးအဖိုအျဖစ္ ေကာက္ညင္းစပါးကို သတ္မွတ္ၿပီး “႓ူးေမါ၀္ၟ” ဟု သတ္မွတ္သည္။ စပါးအဖိုတပုံႏွင့္ စပါးအမတပုံတို႔ကို အေ၀းကေနၿပီး သီျခားသိျမင္ႏိုင္ေစရန္ ကရင္႐ုိးရာ ေမတၱာေစာင္အနီႏွင့္ ေမတၱာေစာင္အျဖဴႏွစ္ထည္ကို စပါးပုံ အဖိုႏွင့္အမေပၚတြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားၾကသည္။
“ဖို၀့္႓ါင္လူးယွး၀၀္” ေခၚ ေမတၱာေစာင္အနီသည္ ကရင္ အမ်ိဳးသားမ်ား ၿခဳံသည့္ ေစာင္ျဖစ္ၿပီး “ဖို၀့္႓ါင္လူးယွးအြါ” ေခၚ ေမတၱာေစာင္အျဖဴသည္ ကရင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားၿခဳံသည့္ ေစာင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ စပါးပုံႏွစ္ပုံအား ရာဇမတ္ျဖင့္ ကာရံၿပီး ရာဇမတ္ေထာင့္ (၄) ေထာင့္တြင္ ငွက္ေပ်ာပင္၊ ႀကံပင္၊ ၾကခတ္၀ါးပင္ (သို႔) ဆူးပင္မ်ားျဖင့္ စိုက္ထူၾကသည္။ ၎အျပင္ ဖီ့ဗူးေယာ္အေနျဖင့္ ေနာင္လာမည့္ႏွစ္ ျပန္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ အသင့္စားသုံးႏိုင္ရန္ ေကာက္ညင္းဖင္ခြၽန္၊ ငွက္ေပ်ာသီး၊ အုန္းသီး၊ ႀကံသကာ၊ ခြက္ျပင္၊ ေကာက္ညင္းေပါင္း စသည့္ ႐ုိးရာစားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္မ်ားကို ရာဇမတ္တိုင္ ေလးဖက္ေလးေထာင့္တြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားၾကရသည္။ လယ္ယာသုံးပစၥည္းမ်ားျဖစ္ေသာ ဓါး၊ တံဇဥ္၊ က်ည္ေပြ႔၊ ေပါက္တူး၊ ပလိုင္း၊ ႀကိတ္ဆုံမ်ား စသည္ တို႔ကို ဍရင္ေကာက္ ႏြယ္ပင္မ်ားျဖင့္ ရစ္ပတ္ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး စပါးပုံုတြင္ စုပုံၾကသည္။ ၎အျပင္ ဖီ့ဗူးေယာ္၏ မ်ိဳးေစ့ဥ (အု္ခီႜ႕) အျဖစ္ ဘဲဥကို ႐ႊံ႕ျဖင့္လုံးထားေသာ ေျမလုံးခဲႏွင့္အတူ စုပုံၿပီးထားၾကသည္။
ေတာင္ယာထြက္ သီးႏွံမ်ားျဖစ္သည့္ ပိန္းဥ၊ ေမ်ာက္ေခါင္းဥ၊ ၀ဥ၊ မွ်စ္၊ ခ႐ု၊ ငါး တို႔ျဖင့္ တာလေပါ့ ဟင္းခ်က္ၿပီး စတိသေဘာျဖင့္ ပူေဇာ္ပသၾကသည္။ ပူေဇာ္ရာတြင္ ရာဇမတ္၀င္းအတြင္းသို႔ ပြဲေတာ္ အႀကီးအမွဴးႏွင့္အတူ ေန႔ (၇)ေန႔စုံေသာ အဖိုးႏွင့္ အဖြား၊ ပြဲေတာ္ အႀကီးမွဴးမွလည္း စပါးလိပ္ျပာမ်ား ျပန္လည္၀င္ေရာက္လာေစရန္ႏွင့္ စပါး အထြက္တိုးေစရန္ လူတိုင္း အစားအေသာက္ ဖူလုံမႈ ရွိေစရန္ႏွင့္ စပါးကိုဖ်က္ဆီးႏိုင္ေသာ ေဘးရန္အေပါင္းမွ ကင္းလြတ္ႏိုင္ေစရန္ စသည္ျဖင့္ ဆုေတာင္းေပးလ်က္ရွိသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ကို ယုံၾကည္စြာျဖင့္ ပူေဇာ္မႈျပဳျခင္းအားျဖင့္ ဆန္ေရစပါးသည္ မူလရွိၿပီးသားထက္ ပိုမိုလုံေလာက္လာသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ ထိုသို႔ယုံၾကည္မႈရွိေအာင္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ ဖီ့ဗူးေယာ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဒ႑ာရီပုံျပင္ တပုဒ္ရွိသည္။
ဖီ့ဗူးေယာ္ႏွင့္ ဒ႑ာရီပုံျပင္အဆို
ဖီ့ဗူးေယာ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဒ႑ာရီပုံျပင္အဆိုအရ - ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေတာင္ယာစူးထိုးလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ျခင္းကို ကမၻာဦးမဆြကပင္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ခဲ့ၾကသည္။ ေတာင္ယာ စူးထိုးလုပ္ကိုင္ေသာ ကရင္တို႔သည္ နံနက္ ေ၀လီ ေ၀လင္း အခ်ိန္တြင္ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ သြားၾကသည္။
ကရင္ေက်းလက္႐ြာတ႐ြာတြင္ အလြန္စိတ္သေဘာထားေကာင္းေသာ၊ သူတပါး အေပၚတြင္ ေစတနာျဖင့္အစဥ္ အၿမဲယိုင္းပင္းတတ္ေသာ ဖိုးဟြဲ(ေဖါဟ္ဃႊဲ) ဆိုေသာ ေကာင္ေလးတေယာက္ ရွိသည္။ ဖိုးဟြဲသည္ အလြန္ဆင္းရဲသျဖင့္ ရပ္႐ြာက သူ႔အား ဂ႐ုမစိုက္၊ အေလးမမူၾက။ အေပါင္းအသင္းလည္း မလုပ္ၾကေပ။ ဖိုးဟြဲသည္ ႏုံခ်ာစြာျဖင့္ ေနထိုင္စားေသာက္ရေသာ္လည္း စိတ္ေကာင္းအစဥ္ေမြးသူျဖစ္သည္။ တေန႔ေသာနံနက္၌ အဖြားအိုတေယာက္သည္ ေတာင္ယာသို႔ သြားစဥ္ ေျခေခ်ာ္ၿပီး ေတာင္ေစာင္းသို႔ လိမ့္က်ရာ ေတာင္ေစာင္းရွိ ၀ါး႐ုံေပၚတြင္ တင္ေနၿပီး ေတာင္ယာသြားသူမ်ားအား ကယ္ဆယ္ရန္ အကူအညီေတာင္းခံရွာသည္။ ေတာင္ယာသြား သူမ်ားမွာ အဖြားအို အကူအညီ ေတာင္းခံမႈကို ေတြ႕ရွိၾကေသာ္လည္း လုပ္ငန္းမအား၍ လည္းေကာင္း၊ ကူညီရန္ အႏၲရာယ္အခက္အခဲရွိသည္ကတေၾကာင္း ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း အဖြားအိုအား သနားၾကေသာ္လည္း ကူညီႏိုင္စြမ္းမရွိဘဲ ခ်န္ထားခဲ့ၾကသည္။
ထို႔ေနာက္ ဖိုးဟြဲ ေရာက္လာေသာအခါ မူလ ေစတနာ အရင္းခံအျပည့္ျဖင့္ ခဲရာခဲဆစ္ အားစိုက္ၿပီးေတာင္ေစာင္း၀ါး႐ုံမွ အဖြားအို၏ အသက္ကို ကယ္တင္ခဲ့ေလသည္။ အဖြားအိုမွာ အေဖာ္မဲ့ အထီးက်န္ျဖစ္သျဖင့္ ဖိုးဟြဲမွာ အဖြားအိုအား လူႀကီးသူမအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ အေဖာ္အျဖစ္လည္းေကာင္း ေအးခ်မ္းစြာ ေနႏိုင္ရန္ေစတနာျဖင့္ သူ၏တဲစုတ္တြင္ ေခၚထားၿပီး ေန႔စဥ္ ၀တၱရားမပ်က္ ျပဳစုေကြၽးေမြးသည္။ ဖိုးဟြဲမွာ အဖြားအိုအား ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရျခင္းအတြက္ ကုသိုလ္ျပဳမႈသာျဖစ္သည္ဟု ခံယူကာ မၿငီးမျငဴျပဳစုေပးသည္။
အဖြားအိုမွာလည္း ဖိုးဟြဲႏွင့္ ေနထိုင္ရသည္ကို စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာျဖင့္ က်န္းမာ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈ အျပည့္အ၀ရရွိသည္။ တေန႔တြင္ ဖိုးဟြဲသည္ အဖြားအိုႏွင့္ သူ႔အတြက္ လုပ္႐ုိးလုပ္စဥ္ သစ္သီးသစ္ဥမ်ားရွာေဖြရန္ ေတာသို႔သြားစဥ္ အဖြားအိုမွာ အိမ္တြင္းကိစၥအ၀၀ကို ျပဳလုပ္ထားသည္။ ဖိုးဟြဲ ညေနျပန္ေရာက္ေသာအခါ ထမင္းအိုး၊ ဟင္းအိုး၊ ေရအိုး၊ ေရခြက္ အားလုံး အျပည့္အ၀ စီမံေဆာင္႐ြက္ထားၿပီးသား ျဖစ္ေန၏။ ဖိုးဟြဲ၏ အိမ္တြင္ရွိေသာ သစ္ဥ၊ သစ္ဖု၊ စပါး၊ ဆန္၊ ေရတို႔မွာလည္း ေလ်ာ့နည္းျခင္းမရွိဘဲ တေန႔တျခား မသိမသာ တိုးပြားေန၏။
သို႔ႏွင့္ ဖိုးဟြဲမွာ ဆန္ေရစပါးလုံေလာက္ၿပီး ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားလာ၍ ၎ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရန္အတြက္ အိမ္ေထာင္ရွင္မ လိုအပ္သည္ဟု အဖြားအိုက ယူဆၿပီး တေန႔ ဖိုးဟြဲ ေတာင္ယာသို႔သြားစဥ္ အဖြားအိုမွာ ဖိုးဟြဲအတြက္ ေခ်ာေမာလွပေသာ မိန္းမပ်ိဳတဦးကို ေခၚယူထားလိုက္သည္။ ညေန ဖိုးဟြဲ ျပန္လာေသာအခါ အက်ိဳးအေၾကာင္း ေျပာျပၿပီး ေကာင္းစြာ မဂၤလာေဆာင္ေပးကာ အိုးအိမ္ထူေထာင္မႈ ျပဳေပးေလသည္။ ဖိုးဟြဲမွာလည္း ႐ုပ္ရည္ေခ်ာေမာၿပီး လိမၼာေရးျခားရွိေသာ ဇနီးသည္ေၾကာင့္ တေန႔တျခား စီးပြားတိုးတက္၍ ေပ်ာ္႐ႊင္စြာ ေနထိုင္စားေသာက္ ႏိုင္လာခဲ့သည္။
တေန႔တြင္ အဖြားအိုသည္ ဖိုးဟြဲတို႔ လင္မယားအား အက်ိဳးအေၾကာင္း ေျပာျပ၍ ျပန္ရန္ ခြင့္ပန္သည္။ သူမသည္ သာမန္ လူသားမဟုတ္ဘဲ လယ္ယာစပါးကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာ ဖီ့ဗူးေယာ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူျပန္သြားသည့္အခါတြင္ ဖိုးဟြဲတို႔ကို စီးပြားခ်မ္းသာ မပ်က္ရေလေအာင္ အစဥ္ေစာင့္ေရွာက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၿပီး စပါးရာသီ ၿပီးစီးေသာအခါ ျပန္သြားေလ ေတာ့သည္။ ေႏွာင္ႏွစ္ စပါးရာသီေရာက္လွ်င္မူ သူမအားပင့္ဖိတ္ေခၚပါက သူမ လာေရာက္ေစာင့္ေရွာက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း မွာၾကားၿပီး ျပန္သြားေလသည္။
သို႔ႏွင့္ ရပ္ရြာရွိ လူမ်ားက ဖိုးဟြဲတို႔ လင္မယားကို အားက်ၿပီး ဖိုးဟြဲကဲ့သို႔ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း ေမြးလာၾကသည္။ ႏွစ္စဥ္ စပါးဦးေကာက္ဦးတို႔ကို ဖီ့ဗူးေယာ္အား ပူေဇာ္ပသရင္းကုသုိလ္ေကာင္းမႈအလွဴဒါနျပဳေသာ အစဥ္အလာတရပ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ဖီ့ဗူးေယာ္ လာေရာက္ၿပီးေနာက္ ျပန္သြားေသာအခါ ေအာက္ပါကဲ့သို႔ လြမ္းဆြတ္ဘြယ္ ေတးသီခ်င္းျဖင့္ မွာတမ္းေခြၽ သီဆိုၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
“ထါင္သါ့ဏု္ေ၀့ ဖီ့႓ူးယ၀္ အု္ခါ့႓း ဟွယ့္ထါင္ဍ၀္ဃွ၀္ သိင္းထို၀္ေအၟ သုိင့္ထင္းခို၀္းဍ၀္ ေထါဟ္လုဲၟကူးကူး ဍးေ၀့လွ္”
ဟု ျဖစ္ၿပီး အဓိပၸါယ္မွာ
“လယ္ယာမ်ားမွာရွိတဲ့ ေကာက္ႏွံစပါးမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ၿပီး ျပန္သြားတဲ့ အို … အဖြား ဖီ့ဗူးေယာ္။ ေႏွာင္ႏွစ္အတြက္ လယ္ယာမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ အခ်ိန္တန္ရင္ ျပန္လာပါဦးလို႔ ဖိတ္ေခၚပင့္ေဆာင္အပ္ပါသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ျပန္လာမည့္အခ်ိန္ကေတာ့ ေႏြေႏွာင္းျဖစ္တဲ့ မိုးဦး အႀကိဳကာလ၊ သစ္ငုတ္တိုမ်ား မီးေလာင္လို႔ ညိဳမဲေနတဲ့အခ်ိန္ႏွင့္ ကူးကူး ကူးကူး လို႔ ခ်ိဳးငွက္မ်ားတြန္က်ဴးၾကတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္ … အို … ဖီ့ဗူးေယာ္” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
“ဆု္ယ၀္ထင္းသင့္ ႓ူးလးဃွာင့္ ယူၬသာေဍ ဖီ့႓းယ၀္ထါင္ အု္ခါ့႓း ဏိင္းဍ၀္ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္အင္း ေမ၀္ေခါဟ္ေမ၀္အါင္”
ဟူ၍လည္း သီဆိုပူေဇာ္ၾကၿပီး အဓိပၸ‘ါယ္မွာ
“လယ္ယာမ်ားကို သီးႏွံေအာင္ျမင္စြာ ထြက္လာေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးသည့္ အဖြားဖီ့ဗူးေယာ္ဟာ ယခုအခါ ေႏြရာသီေရာက္ရွိလာၿပီး ေကာက္ႏွံစပါးအ႐ြက္မ်ား ေျခာက္လာသည့္အခ်ိန္၊ ေကာက္ႏွံစပါးမ်ား အသီးမွည့္လာသည့္အခ်ိန္မွာ တႏွစ္တာ တာ၀န္ၿပီးဆုံးၿပီး ေနရင္း႒ာနသို႔ျပန္သြားပါေတာ့မည္။ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားေသာ ဖီ့ဗူးေယာ္အား လြမ္းဆြတ္ တသၾကရပါသည္။ အုိ … ဖီ့ဗူးေယာ္ ေနာင္ႏွစ္အတြက္ လယ္ယာစပါး ထြန္ယက္ခ်ိန္ က်ေရာက္လာလွ်င္ ကြၽႏု္ပ္တို႔၏ လယ္ယာကို ေစာင့္ေရွာက္ေပးဖို႔ ျပန္လာလွည့္ပါ။ ဖီ့ဗူးေယာ္ ျပန္ေရာက္လာပါလွ်င္ ကြၽႏု္ပ္တို႔ အသင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ေကာက္သစ္ဆန္ဦးမ်ားကို စားေသာက္လွည့္ပါ။ အို … ဖီ့ဗူးေယာ္” စသည္ျဖင့္ သီဆို ပူေဇာ္ေလ့ရွိၾကသည္။
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ အထက္ပါေတးမ်ားအျပင္ အျခား ဖီ့ဗူးေယာ္ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ေတးသီခ်င္းမ်ား မ်ားစြာရွိေပသည္။ အထက္ပါ သီခ်င္းလကၤာသြားမ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ေရွးကာလက စၿပီး ႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္း၍ ေကာက္သစ္စပါးမ်ား ထြက္ေပၚလာ သည့္အခ်ိန္တြင္ ေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္ကို ျပဳလုပ္က်င္းပေလ့ ရွိေၾကာင္းႏွင့္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ႏွင့္အတူ ေကာက္သစ္စားရင္း ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲကို တၿပိဳင္တည္း အတူက်င္းပလာခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေပသည္။
ေကာက္သစ္စားပြဲ
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ မိ႐ုိးဖလာေတာင္ယာလုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ ေရွးဦး မဆြကပင္ လုပ္ကိုင္ၿပီး သက္ေမြး

No comments:

Post a Comment