======================
Posted by ေရႊအိမ္စည္ on July 12, 2011 at 15:11 in
NL-LA အေနာက္ဘက္ ေဒသက ထုတ္ေဝတဲ့ ‘ျပည္သူ႕ လြတ္ေတာ္ ကိုယ္စားျပဳ ေကာ္မတီ၏
(၅၃) ႏွစ္ေျမာက္ ျပည္ေထာင္စုေန႕ အထိမ္းအမွတ္ တိုင္းရင္းသား
ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ျပည္ေထာင္စု သေဘာ တရားမ်ား’ (၂ဝဝ၂ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၂ ရက္)
စာအုပ္မွ ပူးက်င့္ရွင္းထန္ ေရးသားတဲ့ ‘ခ်င္း အမ်ဳိးသားမ်ား ႏိုင္ငံေရး
လႈပ္ရွားမႈ သမိုင္း’ ေဆာင္းပါးမွ “ခ်င္း အမ်ဳိးသားေန႔ ေပၚေပါက္လာျခင္း
အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ” ကို (၅၉) ႀကိမ္ေျမာက္ ခ်င္း အမ်ဳိးသားေန႕ ဂုဏ္ျပဳ
အစီအစဥ္ အျဖစ္ ေကာက္ႏႈတ္ ကူးယူ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပတာ ျဖစ္ပါတယ္။
(၁၉၄၈) ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ (၄) ရက္ေန႔တြင္ လြတ္လပ္ေရး ေၾကညာၿပီး အေျခခံ
ဥပေဒလည္း ျပဌာန္း ခဲ့သျဖင့္ ယင္း ဥပေဒအရ ယခင္ ခ်င္း ေတာင္တန္း မ်ားဟု နာမည္
ေပးထားေသာ ခ်င္းတို႔ နယ္ေျမ မ်ားသည္ ခ်င္း ဝိေသသတိုင္း ျဖစ္လာသည္။ ထုိနည္း
တူစြာ ခ်င္းေရးရာ ဝန္ႀကီး ဌာနလည္း ေပၚေပါက္ လာပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခင္ ခ်င္း
အမ်ဳိးသား မ်ားအား ေက်းကြၧန္ သဖြယ္ ဖိႏွိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ ထားခဲ့ေသာ ခ်င္း
ေတာင္တန္းမ်ား စည္းမ်ဥ္း ဥပေဒ (Chin Hills Regulation Act)၁ ကိုမူ မဖ်က္
ေသးဘဲ ရွိေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ခ်င္းေရးရာ ဝန္ႀကီး ဌာနတြင္ ရွိသည့္
ခ်င္းတိုင္း ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ (၁၄) ေယာက္က ယင္း ဥပေဒကို
ပယ္ဖ်က္ ႏိုင္ရန္ အဓိက တာဝန္ တရပ္ အေနျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္ ၾကသည္။ ၎အခ်ိန္တြင္
ခ်င္းေရးရာ ဝန္ႀကီးမွာ မန္တုန္းႏုန္း ျဖစ္သည္။ ကပၸတိန္ မန္တုန္းႏုန္းသည္
ႏိုင္ငံေတာ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု၏ အတြင္းေရး အတြင္းဝန္ (PA) လည္း ျဖစ္သည္။
၎အျပင္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ ေကာက္ပဲ သီးႏွံ ေရာင္းဝယ္ေရး (SAMB) ဥကၠဌလည္း
ျဖစ္သည္။
ခ်င္း ဝိေသသတိုင္း အေျခအေန စုံစမ္း စစ္ေဆးရန္ အတြက္
ေကာ္မတီ တရပ္ ဖြဲ႕စည္းရန္ (၁၉၄၈) ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ (၂၂) ရက္ေန႔တြင္ ကပၸတိန္
မန္တုန္းႏုန္းက ခ်င္းေရးရာ ဥကၠဌႏွင့္ ေဆြးေႏြး တင္ျပရာ အားလုံးက သေဘာ
တူၾကသည္။ ေကာ္မတီိတြင္ ရာထူး အရ ခ်င္းေရးရာ ဝန္ႀကီး ပူးဝမၼသူးေမာင္း
ပါဝင္ၿပီး ဝန္ထမ္းမ်ား အနက္မွ ခ်င္းဝိေသသတိုင္း၊ တိုင္းမင္းႀကီး
ဦးသိမ္းေမာင္ႏွင့္ ပညာေရး ဌာနမွ ဦးစိုးဝင္းတို႔ ပါဝင္သည္။
အမွန္မွာ ဦးဝမၼသူးေမာင္းမွ ရာထူး အရသာ ပါဝင္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး ခ်င္း ေတာင္တန္း
ျပည္သူ လူထု အေပၚ အဆိုပါ ခ်င္းေတာင္တန္းမ်ား စည္းမ်ဥ္း ဥပေဒ မည္ကဲ့သို႔
ဖိႏွိပ္ ခဲ့သည္ ဆိုသည္ကို သိရွိၿပီး ျဖစ္သည္။ အမွန္တကယ္ စုံစမ္း စစ္ေဆး
သူမွာ ခ်င္းအမ်ဳိးသား မဟုတ္သည့္ ဦးသိမ္းေမာင္ႏွင့္ ဦးစိုးဝင္းတို႔ ျဖစ္ေန
ၾကသည္။ ဤကဲ့သို႔ ခ်င္းေရးရာ ေကာင္စီ သေဘာတူ ဆုံးျဖတ္ ထားျခင္းကို
ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ ဝန္ႀကီး အဖြဲ႕သို႔ တင္ျပရန္ ျဖစ္သျဖင့္ ကပၸတိန္
မန္တုန္းႏုန္းက ဝန္ႀကီး အဖြဲ႕သို႕ မတင္ျပမီ ႏိုင္ငံေတာ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ထံ
အေၾကာင္းစုံ တင္ျပ ခဲ့သည္။
၎ေနာက္ (၁၉၄၈) ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၅)
ရက္ေန႔တြင္ ဝန္ႀကီး အဖြဲ႕၌ စုံစမ္းေရး ေကာ္မရွင္ ေစလႊတ္ရန္
ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ခ်င္း လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားက စုံစမ္း
စစ္ေဆးေရး ေကာ္မရွင္၏ ေတြ႕ရွိခ်က္ကို ေစာင့္မည္ ဆိုလ်င္ ၾကာမည္။ ၎
ေကာ္မရွင္၏ ေတြ႕ရွိ ခ်က္သည္ ဥပေဒ ျပဌာန္းသည့္ အခါ ထည့္သြင္း စဥ္းစား
ထားမည္။ ခ်က္ခ်င္း လူထု အစည္းအေဝးႀကီး က်င္းပၿပီး ခ်င္း ျပည္နယ္ လူထု
ဆႏၵကို ယူထားမည္ဟု သေဘာ တူၾက သျဖင့္ (၁၉၄၈) ခု ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၁၈ - ၂၃)
အတြင္း ခ်င္း ဝိေသသ တိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ ျဖစ္ေသာ ဖလမ္း ၿမိဳ႕တြင္ လူထုု
အစည္းအေဝး က်င္းပရန္ သေဘာ တူညီ ၾကသည္။ ယင္း အစည္းအေဝး ႀကီးသို႔ တက္ရန္
ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီး စပ္ေ႐ႊသိုုက္ႏွင့္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု တို႔ကို
ဖိတ္ၾကား ထားေသာ္လည္း သမၼတႀကီးသာ တက္ျဖစ္ ခဲ့သည္။ လူထု (၅ဝဝဝ) ေက်ာ္
တက္ေရာက္ ခဲ့ၿပီး စုံစမ္း စစ္ေဆးေရး ေကာ္မတီ ဝင္မ်ားလဲ စုံလင္စြာ တက္ေရာက္
ၾကသည္။ အစည္းအေဝး ႀကီးကို (၁၈- ၂ဝ) ထိသာ ပါဝင္ တက္ေရာက္ ခဲ့ၾကသည္။
၁၉၄၈ ခု ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၂ဝ) ရက္ေန႔တြင္ တီးတိန္ နယ္မွ ဆူဗီဒါရ္ ပူထန္ဇကိုင္
(Sub.Pu Thang Za Khai) မွ နယ္ခ်ဲ႕ အဂၤလိပ္ ေခတ္ ပေဒသရာဇ္ သေဘာ အရ
ခ်င္းျပည္သူ လူထုအား ေက်းကြၧန္ သဖြယ္ ဖိႏွိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ စနစ္၊ အခြန္ေတာ္
အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဆက္ေၾကး အမ်ဳိးမ်ဳိး တို႔ကို ေကာက္ယူျခင္း စနစ္၊ ျပည္သူ လူထု
ထံမွ မတရား လုပ္အား မ်ဳိးစုံ၊ ေတာင္းယူျခင္း မ်ဳိးစုံ တို႔ကို
ဖ်က္သိမ္းရန္၊ ပေဒသရာဇ္ ဥပေဒ အရ ခန္႔အပ္ ထားေသာ တိုက္သူႀကီး၊ ႐ြာသူႀကီး
ရာထူးမ်ား ဖ်က္သိမ္း ပစ္ရန္ႏွင့္ ယင္းတို႔ ေနရာတြင္ ျပည္သူ လူထု ေ႐ြးခ်ယ္
တင္ေျမာက္ေသာ ေက်း႐ြာ ေကာင္စီ ဥကၠဌ၊ တို္က္နယ္ ေကာင္စီ ဥကၠဌ စသည္ျဖင့္
ထားရွိရန္ အဆို တင္သြင္း ခဲ့သည္။
အစည္းအေဝး သဘာပတိ အျဖစ္
ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီးက ေဆာင္႐ြက္ၿပိီး အခမ္းအနားမွဴး အျဖစ္ ကပၸတိန္
မန္တုန္းႏုန္းမွ ေဆာင္႐ြက္သည္။ အဆုိ မ်ားကို ေထာက္ခံမဲ (၄၉၉၃) မဲ ရွိၿပီး၊
ကန္႔ကြက္ မဲ (၇) မဲသာ ရသျဖင့္ အဆိုကို သဘာပတိမွ အတည္ ျပဳေၾကာင္း ေၾကညာသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ (၂ဝ -၂ - ၄၈) ေန႔သည္ ခ်င္းျပည္သူ တရပ္လုံးက အသဲ ႏွလုံးၾကားက
ဆႏၵ ေဖာ္ထုတ္ ေသာေန႔ ျဖစ္ၿပီး လူထု အေရး ေအာင္ျမင္ေသာ ေန႕၊ ခ်င္း တမ်ဳိးသား
လုံး၏ ရာဇဝင္ ေျပာင္းလဲ ေစေသာ ေန႔ထူး ေန႔ျမတ္ ျဖစ္သည္။ တနည္း ေျပာရလ်င္
နယ္ခ်ဲ႕ မ်ား၏ ပေဒသရာဇ္ ဥပေဒ ျဖစ္သည့္ ခ်င္း ေတာင္တန္းမ်ား စည္းမ်ဥ္း ဥပေဒ
က်ဆုံး ေသာေန႔ ျဖစ္သည္။ ခ်င္း ေတာင္တန္းတြင္ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ပြဲ ေန႔လဲ
ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၂ဝ) ရက္ေန႔ကို ခ်င္း အမ်ဳိးသားေန႔ အျဖစ္
သတ္မွတ္ ခဲ့ၾကသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီး စပ္ေ႐ႊသိုက္သည္ ေစာ္ဘြား
တဦး ျဖစ္ခဲ့ သည္ႏွင့္ ပေဒသရာဇ္ က်ဆုံး၍ တိုက္ သူႀကီး၊ ႐ြာ သူႀကီး မ်ား၏
အာဏာ က်ဆုံးေသာ အခါ ကိုယ္ခ်င္းစာ မိသျဖင့္ ၎ အစည္းအေဝး မွာပင္ တိုက္
သူႀကီး၊ ႐ြာ သူႀကီးေဟာင္း မ်ားအား ေလ်ာ္ေၾကးမ်ား သိန္းခ်ီ၍ ေပးေၾကာင္း
ထုတ္ျပန္ ေၾကညာသည္။
ယင္း ေလ်ာ္ေၾကး မ်ားကို စုံစမ္းေရး ေကာ္မတီ
ၿပီးဆုံးေသာ ၁၉၄၈ စက္တင္ဘာလ (၉) ရက္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အဆင့္လိုက္ ခြဲတမ္းခ်
ေဝငွ ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ခ်င္း ေတာင္တန္း ဥပေဒကို တရားဝင္ ဖ်က္သိမ္းကာ ၁၉၄၈
ႏွင့္ ခ်င္း ဝိေသသတိုင္း ဥပေဒ [Chin Special Division Act (1948)]ႏွင့္
ခ်င္း ဝိေသသ တိုင္း (ဥပေဒ မ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ျခင္း) (Chin Special
Division-Extention of Laws Act) တို႔ႏွင့္ အစားထုိး ျပဌာန္း ခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္ ထိုအခ်ိန္တြင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ အလြန္ စိတ္
အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္ဖြယ္ရာ အခ်က္ႀကီး တခု ေပၚခဲ့သည္။ ခ်င္းေရးရာ ဝန္ႀကီး ဌာန
အပါအဝင္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရသည္ ‘ရန္ကုန္ အစုိးရ’ ဟု အေခၚ ခံေန ရခ်ိန္
ျဖစ္သည္။ ေရာင္စုံ သူပုန္မ်ား ေတာခို၊ သူပုန္ ထၾကသည္။ ကပၸတိန္
မန္တုန္းႏုန္းသည္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု၏ အတြင္းေရး အတြင္းဝန္ ျဖစ္သည့္ အျပင္
ျမန္မာ ႏိုင္ငံ ေကာက္ပဲ သီးႏွံ ေရာင္းဝယ္ေရး ဘုတ္ အဖြဲ႕ (SAMB) ဥကၠဌလည္း
ျဖစ္ရာ အလြန္ အလုပ္ မ်ားသည္။ အစိုးရ လက္နက္ကိုင္ မရွိ သေလာက္ ျဖစ္သည္။
ထိုုအခ်ိန္ ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီး အျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္သူ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္းက
အဂၤလန္သို႔ သြားေရာက္ကာ လက္နက္ ေရာင္းခ်ရန္ ေျပာေသာ္လည္း အဂၤလိပ္ သူလွ်ဳိဟု
ထင္ရသည့္ ကင္းဘဲလ္ (Campbell) အား ျမန္မာ အစုိးရမွ ဖမ္းဆီး ထားသည့္ အတြက္
ၿဗိတိသွ် အစိုးရက လက္နက္ မေရာင္းသည့္ အျပင္ ႀကိမ္းေမာင္း ခဲ့သည္။ တဖန္
အေမရိကသို႔ သြားေရာက္ ကမ္းလွမ္း ရာ၌လည္း ျမန္မာ ႏိုင္ငံသည္ အဂၤလိပ္ႏွင့္
လကၤ်ာ - ဖရီးမင္း စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆို ထားသည္ ျဖစ္၍ လက္နက္ ေရာင္းရန္
မျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာသည္။
ထိုအခါ ႏိုင္ငံေတာ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မွ ကပၸတိန္
မန္တုန္းႏုန္းအား အိႏၵိယ ႏိုင္ငံ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဂ်ဟလာလ္ ပန္ဒစ္ ေန႐ူးထံ
လက္နက္ ေရာင္းခ် ေပးရန္ ေစလႊတ္၍ ေတာင္းဆို ခိုင္းသည္။ ကပၸတိန္
မန္တုန္းႏုန္းသည္ ဥပဓိ႐ုပ္ ေကာင္း၍ ခန္႔ညားသူ ျဖစ္သည္။ အေနာက္တုိင္း
ဝတ္စုံျဖင့္ သပ္ရပ္စြာ ေနတတ္ၿပီး ဟိႏၵဴ စတာနီ စကား ကြၧမ္းက်င္သူ ျဖစ္သျဖင့္
အိႏၵိယ အစိုးရထံ အကူအညီ ေတာင္းရန္ အသင့္ ေတာ္ဆုံး ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖင့္
လက္နက္မ်ား တပ္ရင္း (၉) ရင္းစာ ရရွိ လာခဲ့သည္။ သေဘၤာ ဝမ္းဗိုက္ ခန္း၌
လွ်ဳိ႕ဝွက္စြာ သယ္ေဆာင္ လာၿပီး ႏြား အေကာင္ ႏွစ္ဆယ္ပါ ျမန္မာျပည္သို႔
သယ္ေဆာင္ လာသည္။ က်န္ေငြ ရွစ္ရာက်ပ္ကို ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ထံ ျပန္လည္ အပ္ႏွံ
ခဲ့သည္။ မသိသူ မ်ားမွာ ႏြားေက်ာင္းသား ဟုပင္ ထင္မွတ္ ခဲ့ၾကသည္။
ဤသို႔ေသာ ႐ႈပ္ေထြးမႈ မ်ားေၾကာင့္ ခ်င္းေရးရာ ကိစၥ မ်ားသို႔ အာ႐ုံ မစိုက္
အားေတာ့ သျဖင့္ ၁၉၅ဝ ေအာက္တိုဘာလ (၉)ရက္ေန႔ ခ်င္းေရးရာ အစည္းအေဝး ေကာင္စီ
အစည္းအေဝး တြင္မွ ၁၉၄၈ ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၂ဝ) ရက္ေန႔ကို ခ်င္း အမ်ဳိးသားေန႔
အျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္ ဆုံးျဖတ္ ခဲ့ၾကသည္။ ထို အခ်ိန္သည္ ခ်င္း ေရးရာ ကိစၥႏွင့္
ပတ္သက္၍ ကပၸတိန္ မန္တုန္းႏုန္းႏွင့္ ဦးဝမၼသူးေမာင္းတို႔ ၿပီးလ်င္ ၿပီးသည့္
ေခတ္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ၎တို႔က ႏိုင္ငံေတာ္ ႐ုံးပိတ္ရက္ (Gazetted
Holiday) အျဖစ္ ဆက္လက္ ထားရွိ ရန္ကား သတိ မမူခဲ့ ၾကေပ။
၁၉၅၆
ခုႏွစ္ ပူးဇဟရဲလ်န္ အစိုးရ တက္လာေသာ အခါ ထို အမ်ဳိးသား ေအာင္ပြဲေန႔ကို
ဒီဇင္ဘာလ (၄) ရက္ေန႔ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ရန္ ခ်င္းေရးရာ ေကာင္စီ
အစိုးရမွ ဆုံးျဖတ္ ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ အမ်ား ျပည္သူ၏ ေထာက္ခံမႈ မရ ခဲ့ေပ။
တဖန္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ ေခတ္တြင္ မဆလ ပါတီမွ မင္းတပ္ ပါတီ ယူနစ္
စည္း႐ုံးေရးမွဴး ဦးျမင့္သိန္း (ဗုိလ္မွဴး-ၿငိမ္း) က ၁၉၆၆ ခုႏွစ္
ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၉) ရက္ေန႔ကို ခ်င္း အမ်ဳိးသားေန႔ အစား ခ်င္း ဝိေသသ တိုင္းေန႔
အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲ ေခၚဆိုရန္ ေျပာခဲ့သည္။ ထိုအခ်က္ကို ခ်င္း ျပည္သူ လူထုက
လက္မခံ ႏိုင္သျဖင့္ ခ်င္း ဝိေသသ တိုင္းရွိ ၿမိဳ႕နယ္ မ်ားမွ ခ်င္းေရးရာ
ဦးစီး အဖြဲ႕႐ုံး၊ ဟားခါး ၿမိဳ႕သို႔ မေက်နပ္ ခ်က္မ်ားျဖင့္ က်ဳိးေၾကာင္း
စုံလင္စြာ တင္ျပ ခဲ့ၾကသည္။
ခ်င္းေရးရာ ဦးစီး အဖြဲ႕ဝင္
ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး ေဟာင္း ဦးပြတ္ပါးမွ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ ဥကၠဌ ႐ုံးသို႔
တက္ေရာက္ၿပီး အက်ဳိးေၾကာင္း တင္ျပေသာ အခါ ဥကၠဌ ႐ုံးမွ စာႏွင့္ တင္ျပရန္
ၫႊန္ၾကား ခဲ့သည္။ ခ်င္းေရးရာ ဦးစီး အဖြဲ႕႐ုံးက (၁၁-၇- ၆၆) ရက္စြဲပါ စာအမွတ္
သက - ၂၉/ဝ၄/(၁) ျဖင့္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ ဥကၠဌ ႐ုံးသို႔ တင္ျပ ခဲ့သည့္
အတြက္ ခ်င္း အမ်ဳိးသား ေအာင္ပြဲ ေန႔ကို ခ်င္း အမ်ဳိးသားေန႔ အျဖစ္ ဆက္လက္
ထားရွိရန္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ႐ုံး ဥကၠဌ ႐ုံးမွ (၂၅-၁၁-၆၆) ရက္စြဲပါ စာ
အမွတ္ (၃ဆ/၁၅-ဗ/၆၆) ျဖင့္ အေၾကာင္း ျပန္ၾကား ခဲ့သည္။ ခ်င္းေရးရာ ဦးစီး
႐ုံးကလဲ ခ်င္း ဝိေသသ တိုင္းရွိ ဌာန အားလုံး ထံသို႔ ထို အခ်က္ကို ၁၉၆၇
ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ (၉) ရက္စြဲပါ စာအမွတ္ ယက/ဝ၄(၂) ျဖင့္ ျပန္လည္ အေၾကာင္း
ၾကားခဲ့သည္။ ေနာက္ တဖန္ ခ်င္းျပည္နယ္ ေကာင္စီ ႐ုံးက ခ်င္းအမ်ဳိးသား ေန႔ကို
ခ်င္း ျပည္နယ္ေန႔ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ေခၚဆိုရန္ အမိန္႔ ထုတ္ျပန္ ေသးသည္။
သို႔ေသာ္ ေအာင္ျမင္မႈ မရရွိ ခဲ့ေပ။
၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွ စ၍ ယေန႔တိုင္
ခ်င္း အမ်ဳိးသား မ်ားသည္ မိမိ ေရာက္ရွိသည့္ ေနရာ တုိင္းတြင္ ခ်င္း
အမ်ဳိးသား ေန႔ကို ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၂ဝ) ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပၿမဲ ျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းမွာ ခ်င္း အမ်ဳိးသား ေန႔သည္ ခ်င္း အမ်ဳိးသားထု တရပ္လုံးက အေသြးသား
ႏွလုံးသားမွ ဆႏၵမွန္ကို ေဖာ္ထုတ္ ႏိုင္ခဲ့ေသာ ေန႔၊ ခ်င္း အမ်ဳိးသားက
နယ္ခ်ဲ႕ကို ေအာင္ႏိုင္ ေသာေန႔၊ တနည္း ေျပာလ်င္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္က အာဏာရွင္
စနစ္ အေပၚ ေအာင္ပြဲ ခံေသာ ေန႔ပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ လိုလား
သူတိုင္းက ခ်င္း အမ်ဳိးသား ေန႔ကို ျမတ္ႏိုး ၾကသည္။
ရည္ၫြန္းခ်က္။
၁။ ၁၈၉၆ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္ အစိုးရက ခ်င္း ေတာင္တန္း အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ ခ်င္း
ေတာင္တန္းမ်ား စည္းမ်ဥ္း ဥပေဒ (Chin Hill Regulation Act) ၿဗိတိသွ်
ပါလီမန္၌ ျပ႒ာန္း ခဲ့သည္။ ယင္း ဥပေဒသည္ လူေရွ ေတာင္တန္း (ယခု Mizoram,
India)၊ နာဂ ေတာင္တန္း (Naga Hill)၊ ဆြမ္ရာ ေတာင္တန္း (Somra Hill Tract,
ယခု စစ္ကိုင္း တြင္ပါဝင္)၊ ရခုိင္ ေတာင္တန္း (ယခု ခ်င္းျပည္နယ္ တြင္ပါဝင္)
မ်ားတြင္ အက်ဳံး ဝင္သည္။
ခ်င္း ေတာင္တန္းမာ်း စည္းမ်ဥ္း ဥပေဒသည္
အဂၤလိပ္ အစိုးရက ၎တို႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လြယ္ကူရန္ အတြက္ ပေဒသရာဇ္ စနစ္
(Feudalism) အေျခခံ၍ ေရးဆြဲ ထားေသာ ဥပေဒ ျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ခ်င္း
ေတာင္တန္းတြင္ ယင္း ဥပေဒ အရ တီးတိန္ နယ္တြင္ ပူေဟာက္က်င့္ခုတ္ (Pu Hau Cin
Khup)၊ လုမ္ဘန္း႐ြာတြင္ ပူလႊလ္မုန္ (Pu Hlur Hmung)၊ ဖလမ္းတြင္
ပူထန္တင့္လ်န္ (Pu Thang Tin Lain)၊ ဟားခါး နယ္တြင္ ပူကီး အုိမန္ (Pu Kio
Mang)ႏွင့္ တိုက္ခြ်န္ ႐ြာတြင္ ပူြ႔ြကန္႕ဘိခ္ အား အႀကီးဆံုး အျဖစ္ သေဘာ
ထားကာ ၎၏႐ြာ တုိင္ခြ်န္ အနီးတြင္ ဖလမ္း ၿမိဳ႕ကို တည္ေထာင္ ေပးျခင္း
ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ခ်င္း ေတာင္တန္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ အျဖစ္ ဖလမ္း ၿမိဳ႕ကို
သတ္မွတ္ၿပီး၊ ဖလမ္း ၿမိဳ႕တြင္ မၿပီး ျပတ္ႏိုင္ေသာ အမႈ ကိစၥ မ်ားကို မေကြး
ၿမိဳ႕သို႕ အေရး ဆုိရန္ သတ္မွတ္ ခဲ့သည္။
စာကိုး.....ပါလီမန္ ေခတ္ , မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ား
No comments:
Post a Comment