မင္းအမည္တစ္ခုသည္ သမုိင္းျဖစ္စဥ္မ်ား၌ မည္မွ်အေရးပါေၾကာင္းကုိ ရွင္းလင္းခ်က္။ (သုိ႔မဟတု္) သီရိစျႏၵမင္းအမည္ ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္ စျႏၵဘြဲြ႕ခံမင္းတစ္ပါး၏ အမည္အဂၤါရပ္ႏွင္႔ မျပည့္စုံေၾကာင္း ရွင္းလင္းတင္ျပခ်က္။
==============================
************************************************
ရခုိင္သမုိင္းသုေတသီ ဦးေအာင္လွသိန္း(စစ္ေတြ)မွ #အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာႏွင္႔ရခုိင္ေ၀သာလီသဂၤါယနာ# စာအုပ္ပါ (စာ-၃၂၂) ကုိုဖတ္ၿပီး “စျႏၵားမင္းမ်ားကုိ သီရိစျႏၵားဟုေခၚျခင္းမွာ အထူးအေထြမဟုတ္ ဆုိႏိုင္ေပသည္။” ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳထားသည္ကုိေတြ႔ရသည္။
မင္းအမည္တစ္ခုသည္ သမုိင္းျဖစ္ရပ္မ်ားႏွင္႔ ပက္သက္၍ မည္မွ်အေရးႀကီးေၾကာင္းကုိ ေရွ႕တင္ရွင္းလင္း တင္ျပသြားပါမည္။ ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္တြင္ မင္းအမည္တစ္ခု၌ (ဂုဏ္ပုဒ္+ကုိယ္ပုိင္အမည္+ မ်ိဳးရုိးအမည္) ရွိသည္ကုိ သိဟန္မတူေသာ ေၾကာင္႔ ဤသုိ႔မွတ္ခ်က္ျပဳလာသည္ဟု ယူဆရသည္။ (ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းပါ ရခုိင္ရာဇ၀င္မ်ားတြင္ပါေသာ သီရိစျႏၵမင္းသည္ မင္းအမည္တစ္ခု၏ ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားျဖင္႔ မျပည့္စုံေၾကာင္းကုိ ေက်ာက္စာအေထာက္အထား၊ က်မ္းဂန္ အေထာက္အထား မ်ားျဖင္႔ တင္ျပသြားပါမည္။
ယေန႔ေခတ္ ရဟန္းပုဂၢိဳလ္၊ ပုဂၢိဳလ္အမည္တုိ႔တြင္ အမည္ေလးနက္မႈရွိေစရန္ အမည္ေရွ႕မွ ဂုဏ္ပုဒ္အျဖစ္၊ ဘဒၵႏၱ၊ ဦး၊ ေဒၚ တပ္၍ေခၚေလ႔ရွိၾကသလုိ ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းမ်ားတြင္လည္း အမည္တစ္ခု၏ေရွ႕တြင္ ဂုဏ္ပုဒ္တစ္ခုအျဖစ္ (သီရိ) တပ္၍ ေခၚေ၀ၚၾကသည္ကုိေတြ႔ရသည္။ ယင္းေနာက္တြင္ ကုိယ္ပုိင္နာမည္၊မ်ိဳးရုိးနာမည္တုိ႔ ပါရွိသည္ကုိေတြ႔ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ “သီရိစျႏၵ” မင္းနာမည္ကုိ ေ၀သာလီေခတ္စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္း၏ ဂုဏ္ပုဒ္ႏွင္႔ မကုိက္ညီေၾကာင္း၊ မျပည့္စုံေၾကာင္း အတိအက်ေျပာလုိသည္။
ထုိေၾကာင္႔ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာပါ သဂၤါယနာတင္မင္းအမည္ အာနႏၵစျႏၵႏွင္႔ ပညာေမဓာ သဂၤါယနာတင္ ေမာ္ကြန္းပါ သီရိစျႏၵ သည္ အတူတူျဖစ္မည္ဟု သုံးသပ္ရျခင္းျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ေက်ာက္စာတြင္ သဂၤါယနာတင္မင္းအမည္ကုိ အာနႏၵစျႏၵမင္း ဟုေရးထုိးထားၿပီး၊ ပညာေမဓာေမာ္ကြႏ္တြင္လည္း သဂၤါယနာတင္မင္းကုိ သီရိစျႏၵမင္း ဟု၍ ေရးစပ္ထားေသာေၾကာင္႔ျဖစ္သည္။ ေမာ္ကြန္းပါ သီရိစျႏၵမင္းသည္ သကၠရာဇ္ၿဖိဳခဲ႔ေသာမင္းျဖစ္သလုိ ၊ အာနႏၵစျႏၵမင္းသည္လည္း သကၠရာဇ္ၿဖိဳေသာမင္းျဖစ္ေနသည္။ ယင္းအျပင္ ေက်ာက္စာပါ အ ေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင္႔ ေမာ္ကြန္းပါအေၾကာင္းအရာတုိ႔မွာ အလြန္တူညီေနသည္ကလည္း အေၾကာင္းရင္း တစ္ခုျဖစ္ေနသည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ သီရိအာနႏၵစျႏၵမင္းႏွင္႔ သီရိ----စျႏၵ မင္းသည္ အတူတူျဖစ္ေၾကာင္း သုံးသပ္ရျခင္းျဖစ္သည္။ ဆက္လက္ရွင္းအံ႔။
ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းပါ “သီရိစျႏၵား” မင္းအမည္ႏွင္႔ပက္သက္၍ ရခုိင္ရာဇ၀င္အေစာင္ေစာင္တုိ႔ ၌ မင္းဆက္မ်ားပါ အမည္မ်ားကုိေလ႔လာၾကည့္လွ်င္ မ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ ထိန္းသိမ္းခဲ႔ေသာ မင္းဆက္မ်ားကုိ ေတြ႔ရ၏။ ပထမဓည၀တီေခတ္ တြင္ မာရယုမင္း မွအစျပဳကာ “မာရ” ဟူေသာ မ်ိဳးူရုိးအမည္ကုိခံယူခဲ႔ေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။ ထုိ႔ေနာက္ “ေဒါလစႏၵား မွ ဂုဏစႏၵား” အထိ မင္းတုိ႔သည္လည္း မ်ိဳးရိုးအမည္အား ဆက္ခံထိန္း သိမ္းေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ ယင္းေနာက္ တတိယ ဓည၀တီေခတ္တြင္၌ စႏၵာသူရိယမင္း မွ အစျပဳကာ “သူရိယ” ဟူေသာအမည္ကုိ မ်ိဳးရုိးအမည္အျဖစ္ ဆက္ခံထိန္းသိမ္းၾကသည္ကုိေတြ႔ရသည္။ ေ၀သာလီေခတ္တြင္လည္း မဟာတုိင္းစျႏၵားမင္း မွ စူလစျႏၵားမင္းအဆုံး “စျႏၵား” ဟူေသာ မ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ လက္ဆင္႔ကမ္းထိမ္းသိမ္းခံယူၾကသည္။ ဤကား ရခုိင္ရာဇ၀င္အလုိမ်ားတည္း။ (ဇယား-၁)
*
ရခုိင္ရာဇ၀င္က်မ္းအေစာင္ေစာင္တုိ႔၌ ရခုိင္သမုိင္းကုိ ဓည၀တီေခတ္၊ ေ၀သာလီေခတ္၊ ေလး ၿမိဳ႕ေခတ္၊ေျမာက္ဦးေခတ္ဟူ၍ ေခတ္အားျဖင္႔(၄)ေခတ္ခြဲ၍ ေဖၚျပၾက၏။ထုိေခတ္ေလးေခတ္တြင္ မ်ိဳးရုိး အမည္ကုိ ထိန္းသိမ္းၾကေသာ မင္းတုိ႔မွာ ဓည၀တီေခတ္ ၊ ေ၀သာလီေခတ္တြင္ စုိးစံခဲ႔ေသာ မင္းအမည္ မ်ား၌သာေတြ႔ရၿပီး၊ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္၊ ေျမာက္ဦးေခတ္တုိ႔တြင္ မ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ ဆက္ခံေသာ မင္းဆက္ကုိ မေတြ႔ရေပ။
အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ၌ ဒုတိယမင္းဆက္တြင္ ဂါထာ(၁၉)ပါ ေဒြစၤျႏၵမင္းမွ အစျပဳ၍၊ ဂါထာ (၃၁)ပ ါ ဓရိတိစျႏၵမင္းထိ “စျႏၵ” အမည္ကုိ မ်ိဳးရုိးအမည္အျဖစ္ စျႏၵမင္းဘြဲ႔ခံယူ၍ လက္ဆင္႔ကမ္းထိန္း သိမ္းၾကသည္ကုိေတြ႔ရ၏။ ယင္းေနာက္ တတိယမင္းဆက္တြင္ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းမဟုတ္ေသာမင္းဆက္တစ္ ခု အုပ္စုိးခဲ႔ၿပီးေနာက္ ဓမၼစျႏၵမင္းမွ အာနႏၵစျႏၵမင္းထိ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းမ်ား ျပန္လည္ အုပ္စုိးလာသည္ကုိေတြ႔ ရသည္။ ထုိမင္းတုိ႔သည္ “စျႏၵ” ဟူေသာမ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ ဆက္ခံထိန္းသိမ္းၾကသည္။ (ဇယား -၂)
လူသားတုိ႔သည္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တုိင္ မိမိတုိ႔၏ မ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ ခံယူေနၾကေသးေၾကာင္း ျမင္ ေတြ႔ႏုိင္သည္။ မ်ိဳးရုိးနာမည္ကုိ တစ္ခ်ိဳ႕မွာ နာမည္၏ေရွ႕တြင္တပ္၍ တစ္ခ်ိဳ႕နာမည္၏ေနာက္တြင္ ထား ကာ မွည့္ေခၚၾကသည္။ ယခုေခတ္တြင္ ယင္းသုိ႔ မွည့္ေခၚေသာအမည္မ်ားကုိ အမ်ားအားျဖင္႔ အေနာက္ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေတြ႔ရ၏။ မ်ိဳးရုိးနာမည္ကုိ မွည့္ေခၚျခင္းအားျဖင္႔ နာမည္တစ္ခုကုိ ၾကားလုိက္သည္ႏွင္႔ ထုိ လူမ်ိဳး၏ မ်ိဳးရုိးကုိသိႏုိင္၏။ ေရွးေခတ္ရခုိင္ျပည္တြင္ မ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ ထိန္းသိမ္းေသာ ဓေလ႔ရွိခဲ႔သည္ကုိ ရခုိင္ရာဇ၀င္မင္းဆက္၊ ေက်ာက္စာပါ မင္းဆက္မ်ားကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင္႔ သိႏုိင္သည္။ ယေန႔ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ နာမည္မွည့္ေခၚၾကရာ၌ အရြယ္ကုိလုိက္၍ ထုိပုဂၢိဳလ္အား ေလးနက္ခံ႔ ညားေစရန္ နာမည္ေရွ႕တြင္ “ဦး၊ ေဒၚ၊ ေမာင္၊ မ”တပ္၍ မွည့္ေခၚၾက၏။ ရဟန္းသံဃာမ်ား၏ဘြဲ႔နာမည္ မ်ားေရွ႕၌ “ဘဒၵႏ ၱ” ဟူ၍ စာလုံးကုိထည့္ကာ မွည့္ေခၚၾကသည္။ ပါဠိေ၀ါဟာရ “သီရိ”ပါေသာ နာမည္ မ်ားကုိ ႏုိင္ငံေတာ္က ခ်ီးေျမွာက္ေသာ လူမႈထူးခၽြန္ဆု ဘြဲ႔နာမည္မ်ားေရွ႕တြင္ ထည့္သြင္း မွည့္ေခၚၾက သည္ကုိေတြ႔ရသည္။ ဥပမာ- သီရိသုဓမၼသဂႌ ကဲ႔သုိ႔ေသာ အမည္ပင္တည္း။ မ်ိဳးရုိးဆက္ခံထိန္းသိမ္းေသာ အမည္တစ္ခုတြင္ ကုိယ္ပုိင္နာမည္၊ မ်ိဳးရုိးနာမည္ ဟူ၍ ရွိၾကသည္။ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းပါ သဂၤါယနာတင္မင္းျဖစ္ေသာ “သီရိစျႏၵ” အမည္ကုိ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာ ၾကည့္ေသာ္ “သီရိ” ဟူေသာစာလုံးသည္ ထုိပုဂၢိဳလ္အမည္ကုိ ေလးနက္မႈရွိေစရန္ ေရွ႕မွတပ္၍ေခၚေသာ ဂုဏ္ျပဳ စာ လုံးသာျဖစ္၏။ “သီရိ=ဘုန္းက်က္သေရ” ဟူေသာပုဒ္ကုိ မည္သည့္မင္း၏အမည္ေရွ႕တြင္မဆုိ ေလး နက္မႈရွိေစရန္ ထည့္ေခၚေသာ စကားရပ္သာျဖစ္သည္။ “စျႏၵ” ဆုိေသာ စာလုံးသည္ စျႏၵဘြဲ႔ခံ မင္းတုိ႔၏ မ်ိဳးရုိး အမည္ျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ရခုိင္ရာဇ၀င္လာ ေ၀သာလီစျႏၵမင္းဆက္နာမည္မ်ား၊ အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္ စာလာ ေ၀သာလီမင္းဆက္ နာမည္မ်ားက သက္ေသခံေန၏။ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းပါ သဂၤါယနာတင္မင္းနာမည္ “သီရိစျႏၵ”သည္၊ နာမည္တစ္ခု၏ ဂုဏ္အဂၤါ ႏွင္႔ မျပည့္စုံေၾကာင္း ေအာက္ပါဇယားကုိၾကည့္ကသိႏုိင္၏။ စျႏၵဘြ႔ဲခံမင္းတုိင္းတြင္ ကုိယ္ပုိင္နာမည္၊ မ်ိဳး ရုိးနာမည္တုိ႔ ရွိၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရၿပီး “သီရိစျႏၵ” ၌ ကုိယ္ပုိင္အမည္မေတြ႔ရေခ်။ (ဇယား-၃ ေအာက္ပုံ)
တစ္ဘက္ပါ ဇယားကြက္ကုိ ၾကည့္ပါက၊ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းပါ(သီရိ--စျႏၵ)မင္းအမည္၌ ဂုဏ္ ပုဒ္ႏွင္႔ မ်ိဳးရုိးအမည္ ႏွစ္ခုသာပါသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ၿပီး၊ ကုိယ္ပုိင္အမည္ေပ်ာက္ေန၏။ ဤသုိ႔ အမည္ မ ျပည့္မစုံျဖစ္ရသည္မွာ ေရွးကေဖၚျပခဲ႔သလုိ ေခတ္အဆက္ဆက္ လက္ဆင္႔ကမ္း ကူးယူလာၾကသည့္ အ ခါ မူလအကၡရာစာလုံးမ်ား ပ်က္စီးေန၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ဖတ္မရစာလုံးမ်ား ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင္႔ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ေရးကူးသူ၏ လိုအပ္ခ်က္ေၾကာင္႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အျခားေသာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ေၾကာင္႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ( သီရိ --- စျႏၵ ) အမည္၌ ကုိယ္ပုိင္နာမည္ ေပ်ာက္ေနရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆႏုိင္သည္။ ထုိေၾကာင္႔ ပညာေမဓာ သဂၤါယနာတင္ေမာ္ကြန္းပါ သဂၤါယနာတင္မင္းျဖစ္ေသာ ( သီရိ---စျႏၵ ) အမည္ကုိ ျပည့္စုံေအာင္ ျဖည့္စြက္မည္ဆုိလွ်င္ ေက်ာက္စာပါ သဂၤါယနာတင္မင္းျဖစ္ေသာ အာနႏၵစျႏၵ မင္းမွအပ အျခားမင္း မျဖစ္ႏုိင္ေခ်။ ေက်ာက္စာတြင္ သဂၤါယနာတင္ေသာမင္းသည္ အာနႏၵစျႏၵမင္း ျဖစ္ေနၿပီး၊ ပညာေမဓာ သဂၤါ ယနာ ေမာ္ကြန္းလကၤာတြင္ သီရိစျႏၵမင္း ျဖစ္ေနေသာေၾကာင္႔ သဂၤါယနာတင္မင္းႏွစ္ပါး၏ အမည္ကြဲလြဲ မႈရွိေနသည္ကုိ ရွင္းလင္းတင္ျပပါအံ႔။ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းလကၤာသည္ ေရွ႕တြင္ေရးခဲ႔သလုိ မူလအစ သကၠဋဘာသာျဖင္႔သာ ရွိခဲ႔ မည္ဟု ယူဆရပါသည္။ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းတြင္ ေရးစပ္ထားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ အာ နႏၵစျႏၵေက်ာက္စာပါ အေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင္ ႔ထပ္တူက်သေလာက္ ေရးဖြဲ႔ထားေသာၾကာင္႔ သဂၤါယနာ ေမာ္ကြန္းလကၤာကုိ ေရးစပ္ခဲ႔ေသာပုဂၢိဳလ္သည္ အာနႏၵစျနၵမင္း သဂၤါယနာ တင္သည့္ပြဲတြင္ ကုိယ္တုိင္ ကုိယ္က်ပါ၀င္ခဲ႔သူျဖစ္ဟန္ရိွ၏။ သို႔မဟုတ္ ယင္း သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ မ်က္၀ါးထင္ထင္ သိျမင္ခဲ႔သူ (၀ါ) ယင္းသဂၤါယနာတင္ပြဲ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားကုိ ရရွိထားေသာသူတစ္ဦး ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔သာ ဤကဲ႔သုိ႔ အာနႏၵစျနၵမင္းေက်ာက္စာႏွင္႔ အေၾကာင္းျခင္းရာ ထပ္တူနီးပါးက်ေအာင္ ေရးစပ္ႏုိင္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူ ဆရေပလိမ္႔သည္။ သုိ႔ရာတြင္ မူလ သကၠဋဘာသာျဖင္႔ ရွိေနေသာ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းလကၤာမွ၊ ေခတ္အဆက္ ဆက္ ဘာသာျပန္သူ၊ စာကူးသူတုိ႔ေၾကာင္႔၊ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ ေမာ္ကြန္းပါ ေ၀ါဟာရ စကားလုံးတစ္ခ်ိဳ႕႔သည္ ယေန႔ ပီစာ၊ က်မ္းဂန္ ၊စာအုပ္၊ စာတမ္း၊ မ်ားေပၚ၌္ရွိေနေသာ ပညာေမဓာ သဂၤါယနာတင္ ေမာ္ကြန္းလ ကၤာပါ စကားလုံးမ်ားႏွင္႔ အနည္းငယ္ ကြဲလြဲမႈရွိႏုိင္သည္မွာ ျငင္းမရေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ျဖစ္သည္။
သဂၤါယနာတင္မင္းသည္ အာနႏၵစျႏၵမင္း ေလာ ၊ သီရိစျႏၵမင္း ေလာ
**********************************************************
ရခုိင္ေ၀သာလီ၌တင္ေသာ သဂၤါယနာသည္ ေက်ာက္စာတြင္ အာနႏၵစျႏၵ မင္းျဖစ္ေနၿပီး ပညာ ေမဓာေမာ္ကြန္းတြင္ သီရိစျႏၵ မင္းျဖစ္ေနေသာ္လည္း ထုိသဂၤါယနာတင္မင္းႏွစ္ပါးသည္ အတူတူပင္ျဖစ္ ဟန္ရွိသည္။ အဘယ္ေၾကာင္႔ဆုိေသာ္ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းပါ သီရိစျႏၵားမင္းဟူေသာ မင္းအမည္သည္ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္း အမည္တစ္ခု၏ အဂၤါရပ္ႏွင္႔ မကုိက္ညီ မျပည့္စုံေၾကာင္းတင္ျပခဲ႔ၿပီးျဖစ္သည္။ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာပါ မင္းဆက္မ်ား၌ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရာဇ၀င္လာ မင္းဆက္မ်ား ၌ေသာ္လည္းေကာင္း မင္းအမည္တစ္ခုတြင္ မိမိကုိကိုယ္စားျပဳေသာအမည္တစ္ခုႏွင္႔ မ်ိဳးရုိးကုိကုိယ္စား ျပဳေသာ အမည္တစ္ခုတုိ႔ ထည့္သြင္းမွည့္ေခၚၾကသည္ကုိ ဇယား(၄)တြင္ ေတြ႔ျမင္နုိ္င္သည္။
ထုိေၾကာင္႔ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းပါ သဂၤါယနာတင္ေသာ သီရိစျႏၵမင္းအမည္သည္ အမည္ေရွ႕က ဂုဏ္ပုဒ္ႏွင္႔ မ်ိဳးရုိးအမည္ ႏွစ္ခုသာပါရွိၿပီး မိမိကုိယ္ပုိင္အမည္ မပါေသာေၾကာင္႔ သီရိစျႏၵမင္းအမည္သည္ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္း အမည္တစ္ခု၏အဂၤါရပ္ႏွင္႔ျပည့္စုံေသာ မင္းအမည္မဟုတ္ေၾကာင္း သုံးသပ္ရျခင္းျဖစ္သည္။
ေရွးေခတ္က ရာဇ၀င္၌လည္းေကာင္း၊ေက်ာက္စာ၌လည္းေကာင္း မ်ိဳးရုိးကုိဆက္ခံေသာ မင္းတစ္ ပါး၏ အမည္တစ္ခုတြင္ ( ဂုဏ္ပုဒ္+ကုိယ္ပုိင္အမည္+မ်ိဳးရုိးအမည္) ဟူ၍ အပုိင္း (၃) ပုိင္း ပါရွိသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ အမည္ေရွ႕မွ ဂုဏ္ပုဒ္ပါရွိၿပီး၊ အလယ္တြင္ မင္း၏ကုိယ္ပုိင္အမည္ပါရွိကာ၊ အဆုံး၌ မ်ိဳးရုိးအ အမည္ပါရွိၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ ပညာေမဓာ ေမာ္ကြန္းပါ “သီရိစျႏၵ” ဟူေသာမင္းအမည္၌ “သီရိ” သည္ ဂုဏ္ပုဒ္ျဖစ္ၿပီး၊ “ စျႏၵ ” သည္ မ်ိဳးရုိးအမည္ျဖစ္ကာ၊ အလယ္၌ အျခားမင္းမ်ားကဲ႔သုိ႔ ကုိယ္ပုိင္အမည္မရွိျဖစ္ေနသည္။ ယင္းကဲ႔သုိ႔ အမည္ေပးထားသည္ကုိ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာႏွင္႔ ၀ီရျႏၵမင္းေက်ာက္စာ၊ နိတိစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ တုိ႔တြင္ ေအာက္တြင္ ေဖၚျပထား ဇယား(၅) ေတြ႔ျမင္ႏုိင္သည္။
အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာႏွင္႔
၀ီရျႏၵမင္းေက်ာက္စာ၊ နိတိစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိ႔တြင္ “ စျႏၵ”ပါရွိ ေသာ
မင္းအမည္တုိ႔၌ မ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ အမည္၏ေနာက္တြင္ထည့္၍ ခံယူၾကသည္ကုိေတြ႔ရၿပီး
၊ ရာဇ၀င္ လာ ပထမ ဓည၀တီေခတ္ “မာရယု” မင္းဆက္ႏွင္႔ တတိယဓည၀တီေခတ္ “သူရိယ”
မင္းဆက္တြင္ မ်ိဳးရုိးအမည္ကုိ ေရွ႕၌ထားကာ ခံယူၾကသည္။
***
ေက်ာက္စာလာစျႏၵမင္းဆက္ႏွင္႔ ေမာ္ကြန္းပါ သီရိစျႏၵမင္းအမည္ကုိ ႏိႈင္းယွဥ္တင္ျပျခင္း
---------------------------------------------------------------
စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းတုိ႔၏ အမည္မ်ားႏွင္႔ အဓိပၸာယ္ဖြင္႔ဆုိခ်က္မ်ားကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္သည့္အခါလည္း (ဇယား-၆)ေအာက္ဆုံး၌ ေမာ္ကြန္းပါ သီရိစျႏၵမင္းအမည္တြင္ ကုိယ္ပုိင္အမည္ေပ်ာက္ေနသည္ကုိေတြ႔ ျမင္ႏုိင္သည္။(ပုံ-၆)
ထုိေၾကာင္႔
ပညာေမဓာေမာ္ကြန္း၌ သဂၤါယနာတင္ေသာ သီရိစျႏၵမင္း အမည္သည္ ေက်ာက္ စာ၌
သဂၤါယနာတင္ေသာ အာနႏၵစျႏၵမင္း ႏွင္႔ အတူတူျဖစ္သည္ဟ
သုံးသပ္တင္ျပလုိက္ရပါေၾကာင္း။
သီရိစျႏၵမင္းအမည္သည္
ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္မင္းတစ္ပါး၏ အမည္အဂၤါရပ္ႏွင္႔ မျပည့္စုံေၾကာင္းကုိ
ယခုရွင္းလင္းတင္ျပေသာ အေထာက္အထား အကုိးအကားမ်ားကုိ ဆရာႀကီးအေနျဖင္႔
လက္မခံႏုိင္ပါက (သီရိ --- စျႏၵမင္း)၏ ကုိယ္ပုိင္အမည္တစ္ခုကုိ
ရွာေဖြတင္ျပေပးရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။
က်မ္းကုိး
● စံသာေအာင္၊ဦး။(မဟာ၀ိဇၨာ-ဟားဗတ္)။ - (၁၉၇၅)၊ အာနႏၵစျႏၵ ရွစ္ရာစုရခုိင္ေ၀သာလီမင္း။ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။
● ျမင္႔ေဆြ၊ဦး။မဟာ၀ိဇၨာ(လန္ဒန္)။ - (၁၉၈၃)။ သကၠတသဒၵါက်မ္း၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊သာသနာေရးဦးစီးဌာန။
● ေရ႔ႊေအာင္၊ဦး၊(M.A.သကၠတ)- (၁၉၈၉)။ ေရွးေဟာင္းသကၠဋသဒၵါက်မ္း၊ ပါဏိနိ သိဒၶႏ ၳေကာ္မုဒိပါဌ္နိႆယ အဓိပၸါယ္။ ရန္ကုန္၊သာသနာေရးဦးစီးဌာနပုံႏွိပ္တုိက္။
● ဟုတ္စိန္၊ဦး၊(ဘီေအ-ဂုဏ္ထူး၊ဘီ အယ္)။ - (၁၉၉၉)။ ပဒတၳမဥၨဴသာ ဟူေသာ ပါဠိျမန္မာအဘိဓာန္။ ျပန္လည္ပုံႏွိပ္ျခင္း။န္ကုန္ၿမိဳ႕၊ သာသနာေရးဦးစီးဌာန။
No comments:
Post a Comment