Tuesday, November 23, 2021

ေစတီအဆူေပါင္း(၁၀၀) တည္ထားခဲ႔ေသာ ရခုိင္ေ၀သာလီတုိင္းျပည္မွ ၀ီရစျႏၵမင္း

 


           ၀ီရစျႏၵမင္းေက်ာက္စာကုိ ေ၀သာလီၿမိဳ႕ေဟာင္းအနီး သင္းက်စ္ေတာ္ေတာင္မွ(၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ေတြ႔ရွိသည္။ ထုိေက်ာက္စာမွာ အလ်ား( ၁၀ လက္မ၊ အနံ ၄ လက္မ ရွိၿပီး၊  ေက်ာက္စာ၌ စာေၾကာင္းေရ  (၄) ေၾကာင္း ေရးထုိးပါရွိသည္။ ယခု ၀ီရစျႏၵမင္းေက်ာက္စာသည္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေရွ႕ေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈျပ တုိက္တြင္ ထိန္းသိမ္းထားသည္။ ေရးထုိးထားေသာ ဘာသာစကားမွာ သကၠတပ်က္ ပါဠိဘာသာေရာေသာ ဘာသာစကားျဖင္႔ ေရးထုိးထားသည္။ အကၡရာမွာ ျဗဟၼီပြား အကၡရာျဖစ္သည္။  (ပုံ-၁)

           ၀ီရစျႏၵမင္းသည္ ျမတ္ဗုဒၶသာသနာေတာ္အား ႀကီးစြာ ခ်ီးေျမွာက္ေပးခဲ႔ေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သာသနာျပဳမင္းတစ္ပါးျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ထုိမင္းေရးထုိးခဲ႔ေသာ ေစတီအဆူေပါင္းတစ္ရာတည္ ေက်ာက္စာက သက္ေသခံေနသည္။

           ၀ီရစျႏၵမင္း ေစတီအဆူတစ္ရာတည္ ေက်ာက္စာပါအကၡရာမ်ားကုိ ယေန႔သုံးအကၡရာျဖင္႔ ဖလွယ္လုိက္ေသာအခါေအာက္ပါအတုိင္းရရွိသည္။ ((ပုံ- ၂)

 


 

 

           ၀ီရစျႏၵမင္း ေရးထုိးထားခဲ႔ေသာ ေစတီအဆူေပါင္း တစ္ရာတည္ေက်ာက္စာပါ စကားရပ္မ်ား၏ အဓ္ိပၸာယ္မွာ-

         [ မင္းက်င္႔တရားႏွင္႔အညီ ထီးနန္းကုိဆက္ခံစုိးစံၿ႔ပီး သူတစ္ပါးအက်ိဳးကုိ သယ္ပုိးေဆာင္ရြက္ရန္ ရည္သန္လွ်က္ရွိေသာ သီရိ၀ီရစျႏၵမင္းသည္ မိမိပုိင္ ေငြေၾကးဥစၥာတုိ႔ကုိ အကုန္အက်ခံ၍ ျမတ္ဗုဒၶေဟာ ၾကားေတာ္မူခဲ႔ေသာ သစၥာတရား ကုိ သက္၀င္ယံုၾကည္ျမတ္ႏုိးသည့္အေလ်ာက္ မိမိ၏ ပုိင္နက္ နယ္ေျမ အ၀ုိင္းအ၀န္းအတြင္း၌ ကမၻာ၏ အဆင္းတန္ဆာျဖစ္ေသာ ေစတီအဆူေပါင္း တစ္ရာတိတိကုိ လွဴဒါန္း တည္ထားေတာ္မူသည္။] ဟူ၍ျဖစ္သည္။          

          ထုိ႔သုိ႔ ေက်ာက္စာတြင္ ေရးထုိးပါရွိသည့္ ေစတီေပါင္း အဆူတစ္ရာတိတိ တည္ထားခဲ႔ေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သာသနာျပဳ ရခုိင္ေ၀သာလီမင္းတစ္ပါးကုိ အဂၤလန္ႏုိ္င္ငံ ေအာက္စဖုိစ္႔တကၠသိုလ္၊ ေဘလီေယာေကာလိပ္မွ ပါေမာကၡအီးအိခ်္ ဂၽြန္စတင္၏ “Some Sanskrit Inscriptions of Arakan”စာတမ္း၊ (ႏွာ ၃၈၀-၃၈၁ ) တြင္ အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာဂါထာ (၃၂ ) ႏွင္႔ (၄၂)ပါ  “ ဤဂ့ါ= ῑśa ” ဟူေသာစကား လုံးကုိ  “ Śiva = သီ၀နတ္ ” ဟု အဓိပၸာယ္ ဖြင္႔္လုိက္ေသာေၾကာင္႔ ၀ီရစျႏၵမင္းအပါ အ၀င္္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေ က်ာက္စာပါ  ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းမ်ားအားလုံးသည္ သီ၀နတ္ကုိးကြယ္ေသာ ျဗဟၼဏ၀ါဒ အယူရွိေသာ ဟိႏၵဴမင္းမ်ာအျဖစ္ မွတ္ခ်က္ျပဳခံလုိက္ရသည္။ 

          ယင္းေနာက္  ဆရာႀကီး ဦးေအာင္သာဦး၏ ရခုိင္ယဥ္ေက်းမႈေ၀သာလီေခတ္ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၁၊ ၁၉၆၆( စာ ၂၄-၂၅)တြင္ [ ယင္းသုိ႔လွ်င္ သီ၀နတ္မင္းႀကီး၏ အႏြယ္ေတာ္ျဖစ္၍ လမင္းကဲ႔သုိ႔ တင္႔တယ္ သျဖင္႔ စျႏၵဘြဲ႔အမည္ကုိ ခံယူၿမဲျဖစ္ေသာ မင္း တစ္ဆယ္႔ေျခာက္ပါးတုိ႔၏ နန္းစံႏွစ္အစုစုကား ၂၃၀ တည္း။] ဟူ၍ ေဖာ္ျပခဲ႔သည္။  

           ယင္းေနာက္ ဆရာႀကီး ဦးျမင္႔ေဆြ(သကၠတ) ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံ စာေပႏွင္႔ လူမႈေရးသိပၸံဂ်ာနယ္၊၁၉၆၉ ခု၊ စက္ တင္ဘာ၊ ( စာ ၁၀-၁၂ ) တြင္  အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာပါ စျႏၵဘြဲ႕ခံမင္းမ်ားကုိ  [ သီ၀နတ္မင္း အမ်ိဳးအႏြယ္မွဆင္းသက္ 

သည့္ စျႏၵဘြဲ႕ကုိခံယူေသာ မင္း(၁၆) ပါးတုိ႔၏ နန္းစံႏွစ္ေပါင္းသည္ အမွန္စင္စစ္ (၂၃၀) ျဖစ္၏။] ဟူ၍ ေရးသားခဲ႔သည္။ 

          ေဒါက္တာသန္းထြန္း၏ ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာရာဇ၀င္ ၁၉၆၉ (စာ ၆၉-၇၀) တြင္  [ သီ၀နတ္မင္းႀကီး၏   အႏြယ္ေတာ္

ျဖစ္၍ လမင္းကဲ႔သုိ႔ တင္႔တယ္သျဖင္႔ စျႏၵဘြဲ႔အမည္ကုိခံယူေသာ မင္းတစ္ဆယ္႔ေျခာက္ပါးတုိ႔၏  နန္းစံႏွစ္ကား (၂၃၀)

 တည္း။]  ဟူ၍ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ႔သည္။ 

      

         ယင္းေနာက္ ဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္ အာနႏၵစျႏၵမင္း ရွစ္ရာစုရခုိင္ေ၀သာလီမင္းစာအုပ္ -၁၉၇၅၊ မတ္လ (စာမ်က္ႏွာ

- ၁၁၉-၁၂၉)၌ - [ သီ၀နတ္မင္းအႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာၾကေသာ အလြန္ ေမြ႔ေလ်ာ္ဖြယ္ရွိသည့္ လမင္းကဲ႔သုိ႔  လူ႔ျပည္၌

ေက်ာ္ေစာျခင္းရွိ၍ စျႏၵဘြဲ႔ခံကာ မင္းစည္းစိမ္ခ်မ္းသာကုိတင္႔တယ္စြာခံစားခဲ႔ၾကေသာ မင္း(၁၆)ပါးတုိ႔၏ နန္းစံႏွစ္ေပါင္း

ကုိ ေရတြက္ေသာ္ (ႏွစ္ -၂၃၀ ) ဧကန္အမွန္ ျဖစ္ရာ၏။]  ဟု ေရးသားေဖာ္ျပခဲ႔သည္။      

          အထက္တြင္ သုေတသီမ်ား ေဖာ္ျပခဲ႔သည္မ်ားကုိၾကည့္လွ်င္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာပါ စျႏၵဘြဲ႕ခံမင္းမ်ားသည္ သီ၀

နတ္မင္းအမ်ိဳးအႏြယ္က ဆင္းသက္လာၾကသူမ်ားျဖစ္သည္ဟု ပါေမာကၡဂၽြန္စတင္ ဖတ္ခဲ႔သည့္မူအတုိင္း အဓိပၸာယ္ ဖြင္႔ဆုိၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။

          ဤကဲ႔သုိ႔ အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာဂါထာ(၃၂-၄၂) ပါ “ဤဂါႏြယ”  ကုိ ပါေမာကၡဂၽြန္စတင္က သီ၀နတ္မင္း  အႏြယ္ ဟုအဓိပၸာယ္ဖြင္႔ဆုိ ဘာသာျပန္လုိက္ၾကေသာေၾကာင္႔  ဂၽြန္စတင္စာတမ္းထြက္ လာၿပီးေနာက္ပုိ္င္း ထုတ္ေ၀ေသာ ရခုိင္သမုိင္းဆုိင္ရာ စာအုပ္၊ စာတမ္း၊ ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ အာနႏၵစျႏၵ မင္းေက်ာက္စာပါ စျႏၵဘြဲ႕ခံမင္းမ်ားကုိ  သီ၀နတ္ကုိးကြယ္ေသာ အမ်ိဳးးအႏြယ္ဟု ေရးသားေဖာ္ျပၾကေ လသည္။   

          ထုိကဲ႔သုိ႔  စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းမ်ားကုိ  ျဗာဟၼဏအယူရွိသည့္ သီ၀နတ္ကုိးကြယ္ေသာ ဟိႏၵဴမင္းမ်ားဟု သတ္မွတ္ခံလုိက္ရျခင္းေၾကာင္႔ ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ရခုိင္ျပည္အႏွံ႔ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းမ်ား တည္ထားကုိး ကြယ္ခဲ႔ေသာ ေစတီပုထုိး၊ သာသနိက အေဆာက္အအုံမ်ားႏွင္႔ ထုိမင္းတုိ႔ ေရးထုိးခဲ႔ၾကသည့္  ဗုဒၶဘာသာ ၀င္တုိ႔၏ အဆီအႏွစ္ဂါထာေတာ္ျဖစ္ေသာ “ေယဓမၼာ” အစခ်ီေသာ ေ၀သာလီေခတ္  ေက်ာက္စာမ်ား စြာတုိ႔သည္လည္းေကာင္း၊  ေစတီအဆူေပါင္း တစ္ရာတိတိ တည္ထားခဲ႔ေသာ   အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ (ဂါထာ -၂၉) ပါ ၀ီရစျႏၵမင္းသည္လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကုိ လွဴဒါန္းခဲ႔သည္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ( ဂါထာ- ၂၈ )ပါ  နီတိစျႏၵမင္းႏွင္႔ မိဖုရားသာ၀ိတာစျႏၵေဒ၀ီ တုိ႔သည္လည္းေကာင္း “သီ၀နတ္အႏြယ္” ဟု အနက္ဖြင္႔ခဲ႔ေသာ စကားလုံးေအာက္တြင္  ျဗာဟၼဏအယူ ရွိေသာ ဟိႏၵဴမင္းမ်ားအျဖစ္ ကုိးကြယ္သည့္ဘာသာပါ ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ခံလုိက္ရေလသည္။  

          ၀ီရစျႏၵမင္း ေစတီတစ္ရာတည္ေက်ာက္စာႏွင္႔ နီတိစျႏၵမင္း ပိဋကတ္ေတာ္အလွဴ ေက်ာက္စာတုိ႔မွာ ေျမာက္ဦးျပတုိက္တြင္ ယေန႔တုိင္ရွိေနေသးသည္။  အဆုိးဆုံးမွာ ရခုိင္ေ၀သာလီၿမိဳ႕ေတာ္မွာ သာသနာေ တာ္အဓြန္႔ရွည္ တည္တံ႔ေစရန္  ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ သဂၤါယနာတင္ျဖစ္စဥ္ႏွင္႔ ယင္းသဂၤါယနာ တင္ပြဲကုိျပဳလုပ္ခဲ႔ေသာ အာနႏၵစျႏၵမင္း၏ သမုိင္းျဖစ္ရပ္မွန္မ်ားအာလုံး လုံး၀တိမ္ျမဳတ္ သြားျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။      

         စာတစ္လုံး၊ မင္တစ္စက္၏ ထိေရာက္မႈကား လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကုိ သမုိင္းႏွင္႔ခ်ီၿပီး မည္မွ် နစ္နာေစ သည္သတိျပဳရာသည္။ 

ရခုိင္ေ၀သာလီမင္းမ်ားသည္  သီ၀နတ္မင္းအႏြယ္က  ဆင္းသက္လာေသာ  ဟိႏၵဴမင္းမ်ား ျဖစ္သည္ဟု  ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ ယူဆခ်က္ လုံး၀မွားယြင္းေၾကာင္းကုိ သက္ေသအေထာက္အထားျဖင္႔ ေဖာ္ျပရလွ်င္-

          ပထမဆုံးအခ်က္အေနျဖင္႔ ရခုိင္ေ၀သာလီပတ္၀န္းက်င္ႏွင္႔ ရခုိင္ျပည္အႏွံ႔၌ ေတြ႔ရွိခဲ႔ရသမွ်ေသာ  ေက်ာက္စာ၊ ေခါင္းေလာင္းစာ၊ ေၾကးနီျပားစာမ်ားမွာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏  ရတနာသုံးပါးႏွင္႔ သက္ဆုိင္ေသာ အေထာက္အထားမ်ားသာျဖစ္ေနျခင္းမွာ သက္ေသခံေနသည္။

          ဒုတိယအခ်က္အေနျခင္႔ သက္ေသျပလုိသည္မွာ ဟိႏၵဴမင္းတုိ႔ သက္၀င္ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ေသာ ျဗဟၼဏအယူ ၀ါဒႏွင္႔သက္ဆုိင္ေသာ ေက်ာက္စာ၊ ေၾကးနီျပားစာ၊ ေခါင္းေလာင္းစာ၊ အုတ္ခြက္စာ၊ ပီစာမ်ား ရခုိင္ျပည္နယ္ တစ္ခုလုံးတြင္ တစ္ခ်ပ္၊တစ္ခုမွ ယေန႔တုိင္ မေတြ႔ရွိရျခင္းမွာလည္း ထုိအဆုိ မွားယြင္းေၾကာင္း ေဖာ္ညြန္းေနသည္။ အကယ္၍ ၀ီရစျႏၵမင္းသည္  သီ၀နတ္မင္းအႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာေသာ ျဗဟၼဏအ ယူရွိသည့္  ဟိႏၵဴမင္းတစ္ပါးဟုဆုိလွ်င္ ဟိႏၵဴဘုရားေက်ာင္းမ်ား၊ ဟိႏၵဴနတ္ကြန္းမ်ားသာ တည္ထားကုိး ကြယ္ၿပီး ေက်ာက္စာမ်ား ေရးထုိးထားခဲ႔မည္မွာ အမွန္ျဖစ္သည္။ ယခုမူကား ျမတ္ဗုဒၶ၏သာသနာေတာ္ကုိ သက္၀င္ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ေသာ မင္းတစ္ပါး ျဖစ္ျခင္းေၾကာင္႔သာ သာသနာအဓြန္ရွည္တည္တံ႔ေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင္႔ ေစတီအဆူေပါင္း တစ္ရာတိတိ တည္ထားကုိးကြယ္ခဲ႔ျခင္းကုိ ေထာက္ဆလွ်င္  ၀ီရစျႏ ၵမင္းသည္ ဗုဒၶအယူ၀ါဒကုိ  သာမန္ယုံၾကည္ျခင္းထက္ပုိေသာ နက္ရိႈင္းစြာ သက္၀င္ ယုံၾကည္ခဲ႔သည့္ မင္းတစ္ပါးျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားစြာ ေပၚလြင္ေနသည္။     

         ရခုိင္ေ၀သာလီ၌ ဟိႏၵဴအယူ၀ါဒႏွင္႔သက္ဆုိင္ေသာ နတ္ရုပ္တစ္ခု ႏွစ္ခု ေတြ႔ရသည္ကုိ မည္သုိ႔ ယူူဆသနည္းဟူ၍ ေမးစရာရွိလာသည္။ ရခုိင္တစ္ျပည္တစ္ခုလုံးတြင္ ျဗာဟၼဏအယူ၀ါဒႏွင္႔သက္ဆုိင္ေသာ ဟိႏၵဴနတ္ရုပ္ တစ္ခုစ၊ ႏွစ္ခုစ ေတြ႔ရျခင္းမွာ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္တြင္ ဘာသာေပါင္းစုံ၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ ေနထုိင္ၾကေသာေၾကာင္႔ ရခုိင္ေ၀သာလီျပည္၌ ျဗာဟၼဏအယူ၀ါဒကုိ လက္ခံေသာ  လူမ်ိဳးမ်ားရွိေနခဲ ႔ေၾကာင္းေဖာ္ျပေနသလုိ၊  ရခုိင္ေ၀သာလီတြင္ ဘာသာေရး လြတ္လပ္ခြင္႔ရွိေၾကာင္း ျပယုဂ္ပင္ျဖစ္သည္။     

          ျဗာဟၼဏ အယူ၀ါဒဆုိင္ရာ နတ္ရုပ္တစ္ခုစ ႏွစ္ခုစေတြ႔တုိင္းသာ ရခုိင္ေ၀သာလီတြင္  စုိးစံခဲ႔ေသာ စျႏၵဘြဲ႔ခံမင္းမ်ားႏွင္႔ျပည္သူ၊ျပည္သားမ်ားသည္  ျဗာဟၼဏအယူ၀ါဒကုိ လက္ခံယုံၾကည္ေသာသူမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကမည္ဆုိလွ်င္ ယေန႔ျမန္မာႏုိင္ငံၿမိဳ႕ၾကီးအေတာ္မ်ားမ်ား၌ ဘာသာျခားတုိ႔၏ ဘာသာေရးအေ ဆာက္အအုံမ်ား လမ္းတုိင္းလမ္းတုိင္း၌ ရွိေနျခင္းမွာ ျမန္မာ ျပည္သူ/သား အားလုံးသည္ ထုိဘာသာကုိ ကုိးကြယ္ယုံၾကည္သူမ်ားမဟုတ္ေၾကာင္း၊ ယင္းသုိ႔ ဘာသာျခားတို႔၏ အေဆာက္အအုံမ်ားတည္ရွိေနျခင္းမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ဘာသာေရး လြတ္လပ္ခြင္႔ရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနေသာ လကၡဏာျဖစ္သည္။ 

          တတိယအခ်က္အေနျဖင္႔ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ (၂၉)၊ဂါထာ(၃၂)ႏွင္႔ ေက်ာက္စာေၾကာင္းေရ (၃၉)ဂါထာ(၄၂) ပါ “ဤဂါႏြယ” စကားလုံးကုိ သီ၀နတ္မင္းအႏြယ္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္သာ ျဖစ္ေၾကာင္းကုိ သကၠတ သဒၵါက်မ္း၊ ပါဠိအဘိဓာန္က်မ္းမ်ားကုိ ကုိးကား၍ ေဖာ္ျပရမည္ဆုိလွ်င္

          “ဤဂါႏြယ” ဆုိသည္မွာ ( ဤဂါ ႏွင္႔ အႏြယ)  ေပါင္းစပ္ထားေသာ စကားလုံးျဖစ္သည္။ ဤဂါႏြယ ၏ အဓိပၸာယ္ကုိ

ဆရာႀကီးဦးျမင္႔ေဆြ (သကၠတ)ေရးသားေသာ သကၠဋသဒၵါက်မ္း (စာ-၃၀၄) ၌ “ဤဂ္” ဆုိသည္မွာ ပုိင္ဆုိင္သူ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ၊ဟု အနက္ဖြင္႔ဆုိသည္။  “အႏြယ” မွာ မ်ိဳးရုိးအႏြယ္(၀ါ) အမ်ိဳးအႏြယ္ဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္ပါသည္။ 

          ထုိ႔ေၾကာင္႔ “ဤဂါႏြယ” စကားရပ္မွ သကၠတက်မ္းအလုိအားျဖင္႔ မင္းႏြယ္မင္းႏြယ္( သုိ႔မဟုတ္) အုပ္ခ်ဳပ္သူအမ်ိဳးအႏြယ္ ကုိ ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိသကၠတသဒၵါက်မ္း (စာ ၃၀၈)တြင္ သီ၀နတ္မင္းကုိ “ဂီ၀” ဟုသာေဖာ္ျပၿပီး၊   “ဤဂါႏြယ”ဟူ၍ မေဖာ္ျပေပ။

                    “ဤဂါႏြယ” ကုိ ပါဠိအလုိအားျဖင္႔ ဆုိလွ်င္ “ဤသႏြယ= ဤသ+အႏြယ” ျဖစ္သည္။

“ဤသ” ဆုိသည္မွာ ( အစုိးရေသာသူ၊ မင္း) ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ “ အႏြယ ”  ဆုိသည္မွာ ( မ်ိဳးရုိးအႏြယ္ ) ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း  ဦးဟုတ္စိန္ေရးသားေသာ ပါဠိအဘိဓာန္(စာ-၁၉၇)၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ (ပုံ-၃)

 

 

                                                                   (ပုံ-၃)


  ထုိ႔အျပင္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာေၾကာင္းေရ (၆၈)၊ ဂါထာ(၆၄) ၌ အာနႏၵစျႏၵမင္းထံသုိ႔ ခ်စ္ၾကည္ေရး မဟာမိတ္ျပဳရန္ ေရာက္လာေသာမင္း၏ အမ်ိဳးအႏြယ္ကုိေဖာ္ျပရာ၌  “ဂဲ့၀ါျႏၶ၀ံေဂါ” ဟူ၍ ေရးထုိးထား သည္ကိုေတြ႔ရသည္။ ယင္းကုိ ပုဒ္ခြဲေသာ္  “ဂဲ့၀ + အျႏၶ + ၀ံသ” ျဖစ္သည္။ အဓိပၸာယ္မွာ ( သီ၀နတ္ကုိးကြယ္ေသာအျႏၶမ်ိဳးႏြယ္ ) ကုိ ဆုိလုိျခင္းျဖစ္သည္။  (ပုံ-၄)

 

 

                                                                    (ပုံ-၄)


          ထုိ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတြင္ ေရးထုိးပါရွိေသာ “ဂဲ့၀ + အျႏၶ + ၀ံသ” စကားလုံး၌  ္ သီ၀နတ္ ဟူေသာစကားလုံးကုိ “ဂဲ့၀=သွ်ဲ၀=သီ၀” ဟု ေရးထုိးပါရွိၿပီးျဖစ္ျခင္းေၾကာင္႔  အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ ဂါထာ(၃၂ ႏွင္႔ ၄၂)ပါ “ဤဂါႏြယ”စကားရပ္သည္ သီ၀နတ္မင္းကုိဆုိလုိျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း၊ မင္းမ်ိဳး မင္းႏြယ္ကုိ ဆုိလုိျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း ေပၚလြင္ေနသည္။

          အာနႏၵစျႏၵမင္းသည္ သူ၏ဘုိးေလာင္းေတာ္ျဖစ္ေသာ  ၀ီရစျႏၵမင္းကုိ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ ( ၂၇ ) ၊ဂါထာအမွတ္(၂၉) တြင္ ဂုဏ္ျပဳေရးထုိးမွတ္တမ္းတင္ထားခဲ႔သည္။ ၀ီရစျႏၵမင္း ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးျပားတြင္ ပါဠိလုိ “ ၀ီရစျႏၵ ”ဟု ေရးထုိးထားၿပီး၊ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ၌ ထုိမင္း အမည္ကုိ သကၠတလုိ “ ၀ီရယစျႏၵ” ဟု ေရးထုိုးထားသည္။ (ပုံ-၅)

           ၀ီရစျႏၵမင္းသည္ အာနႏၵစျႏၵမင္း ေက်ာက္စာပါ ဒုတိယမင္းဆက္ တြင္ (၁၀)ပါးေျမာက္ မင္းတစ္ပါးျဖစ္ၿပီး၊ နိတိစျႏၵမင္းကုိ ဆက္ခံေသာ  မင္းတစ္ပါးျဖစ္ၿပီး၊  ရခုိင္ေ၀သာလီျပည္ကုိ  (၃ - ႏွစ္) တုိင္တုိင္  မင္းက်င္႔တရားႏွင္႔အညီ  တုိင္းျပည္ကုိ စုိးစံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ေသာ မင္းတစ္ပါးလည္းျဖစ္သည္။   ၀ီရစျႏၵမင္း၏ နန္းစံႏွစ္ကုိ အာနႏၵစျနၵမင္းေက်ာက္စာ ေအာက္ဆုံး စာေၾကာင္းပါသကၠရာဇ္ (ဧကာဒ႔ဂါမေဗၵ = ၁၁ ခုႏွစ္) ကုိ အတည္ထား၍ ေက်ာက္စာမင္းတုိ႔၏ နန္းစံႏွစ္မ်ားအတုိင္း ေနာက္ျပန္ဆုတ္၍ေရတြက္ေသာ္ (ေအဒီ ၄၉၅-၄၉၈) ကာလ၌ က်ေရာက္ေပသည္။

 

                                                                        (ပုံ-၅)

           နိဂုံးခ်ုဳပ္အေနျဖင္႔ေျပာၾကားလုိသည္မွာ စာာဖတ္သူတုိ႔သည္ ႏုိင္ငံျခားသားပညာရွင္မ်ား ေရးသားထားသည္ဟူ၍လည္းအမွန္မယူေစသလုိ၊ ျပည္တြင္းမွ ပညာရွင္ပါရဂူမ်ားေရးတုိင္းလည္း မွန္သည္ဟု အတည္မယူေစလုိ၊ ကၽြန္ေတာ္ေရးသားတင္ျပေသာ အေၾကာင္းအရာကိုလည္း မွန္သည္ဟု မမွတ္ယူပါႏွင္႔၊ တင္ျပထားေသာ အေၾကာင္းအက်ိဳးေပၚမွာ မိမိတုိ႔၏ ပုိင္းျခားေ၀ဖန္ စဥ္းစား ဆင္ျခင္ႏုိင္စြမ္းရွိေသာ အသိတရားျဖင္႔သာ မွား၏ မွန္၏ ဆုံးျဖတ္ၾကပါဟု ဆႏၵျပဳရင္း။....

             တစ္ခ်ိဳ႕စားလုံးမ်ားမွာ ေဖာင္႔မရွိေသာေၾကာင္႔ ပုံစာမ်ားကုိ အတည္ယူၾကပါရန္။   

                                                                                                                      ေမာင္ျဖဴ(ႀကြီတဲကၽြန္း)

 

 

က်မ္းကုိး-

၁။ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္။(၁၉၅၆)။ ျမန္မာတုိင္းရင္းေက်ာက္စာမ်ား-စတုတၳထုပ္။

၂။ စံသာေအာင္၊ဦး။(မဟာ၀ိဇၢာ-ဟားဗတ္)။ -(၁၉၇၄)။  ေအဒီေျခာက္ရာစုႏွင္႔ယင္းမတုိင္မီ ရခုိင္ျပည္သုံးအကၡရာမ်ား။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။

၃။ စံသာေအာင္၊ဦး။(မဟာ၀ိဇၨာ-ဟားဗတ္)။- (၁၉၇၅)၊ အာနႏၵစျႏၵ ရွစ္ရာစုရခုိင္ေ၀သာလီမင္း။ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။

၄။ ျမင္႔ေဆြ၊ဦး။မဟာ၀ိဇၨာ(လန္ဒန္)။- (၁၉၈၃)။ သကၠတသဒၵါက်မ္း။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။သာသနာေရးဦးစီးဌာန။

၅။ သန္းထြန္း- M.A,.B.L.,Ph.D(London)(၁၉၆၉)။ ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာရာဇ၀င္။ (ဒု-ႀကိမ္)။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊မဟာဒဂုံစာေပ။

၆။ ဟုတ္စိန္၊ဦး၊(ဘီေအ-ဂုဏ္ထူး၊ဘီ အယ္)။ (၁၉၉၉)။ ပဒတၳမဥၨဴသာ ဟူေသာ ပါဠိျမန္မာအဘိဓာန္။ ျပန္လည္ပုံႏွိပ္ျခင္း၊န္ကုန္ၿမိဳ႕၊

၇။ ေအာင္သာ၊ဦး။ (၁၉၆၆) ။ ရခုိင္ယဥ္ေက်းမႈ ေ၀သာလီေခတ္၊ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၁။ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ လမ္းညႊန္စာေပ။

၈။ ေရ႔ႊေအာင္၊ဦး၊(M.A.သကၠတ)- (၁၉၈၉)။ ေရွးေဟာင္းသကၠဋသဒၵါက်မ္း၊ ပါဏိနိ သိဒၶႏ ၳေကာ္မုဒိပါဌ္နိႆယ အဓိပၸါယ္။ ရန္ကုန္။

 ၉။OHNSTON, E.H.-(1943-46). Some Sanskrit Inscriptions of Arakan.“In Bullentin of the  S.O.S. Vol. XI, (p- 357 -385)

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment