ရခုိင္ရာဇ၀င္အရ ကမန္သည္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏အမည္ကုိေခၚ
ျခင္းမဟုတ္ ကမန္ဟူသည္ ရခုိင္ဘုရင္အဆက္ဆက္ စစ္အဂၤါ ေလးပါးျဖင္႔ ဖြဲ႔စည္းရာတြင္ စစ္သည္ရဲမက္တုိ႔ အသုံးျပဳေသာ ေလးလက္နက္ကုိ ကမန္(ခ)ကမံ ဟုေခၚဆုိျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ရခုိင္ဘုရင္တုိ႔၏ စစ္တပ္ဖြဲ႔စည္းရာတြင္ ဆင္တပ္၊ျမင္းတပ္၊ေရတပ္၊ သုိင္းတပ္ ဟူု၍ေတြ႔ရသည္။ ယင္းတပ္တုိ႔တြင္ ပါ၀င္ေသာ စစ္သည္သူရဲ ရဲမက္တုိ႔မွာ
(၁) ဒါးကုိင္လွံစြဲသူရဲ ၊
(၂) ကမန္ေလးကုိင္သူရဲ၊
(၃) ဒါးကုိင္ ကာဆြဲသူရဲ၊
(၄) သုိင္းတပ္သူရဲ၊
(၅) ကုိယ္ရံေတာ္သူရဲတုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။
(ကမန္ေလးကုိင္) ဟူသည္ ေလးလက္နက္ စြဲကုိင္သူကုိ ေခၚဆုိျခင္းသာျဖစ္သည္၊ ရခုိင္ရာဇ၀င္လာ ကမန္(ခ)ကမံဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ “ကမန္အမည္ခံယူထားေသာ ကုလားလူမ်ိဳးမ်ားကုိေခၚဆုိျခင္းမဟုတ္သလုိ၊ ထုိလူမ်ိဳးအမည္ခံသူတုိ႔ႏွင္႔လည္း လုံး၀သက္ဆုိင္ျခင္းမရွိသည္႔ စကားလုံးသာျဖစ္သည္။”
ကမန္အမည္ခံယူထားေသာ ကုလားမ်ား ရခုိင္ျပည္ကုိ မေရာက္လာမီ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ရခုိင္ဘုရင္႔တပ္မေတာ္တြင္ ေလးလက္နက္ကုိ ကမံ - ကမန္ (ေလး)ဟူ၍ သုံးစြဲမႈရွိေနၿပီျဖစ္ေၾကာင
္း ေတြ႔ရပါသည္။ အလားတူ သူ႔ေနရာႏွင္႔သူ အသုံးျပဳ ေသာ ကမံ - ကမန္ ေ၀ါဟာရမ်ားမွာ ကမံဆီ၊ ေၾကးေလးကမံ ၊ျမားကမံ ၊ကမံေလးကုိင္၊လွံ ဒါး ကမံ၊ ေလးကမံ၊ ေၾကးကမံ ေလးႀကီး၊ ကမံေလး စသည္ျ
ဖင္႔ အမ်ားအျပားရွိခဲ႔ၾကသည္။
ရခုိင္ရာဇ၀င္လာ ကမန္ေ၀ါဟာရ စကားလုံးမ်ား
ေၾကးေလးကမန္ ။ ။ ေၾကးေလးကမန္ အရာ၌ ေရွးကၾကားဘူးေသာ အသဒိသ၊ ဇဋိလ စေသာ ဘုရားေဠာင္းတုိ၀္႔ကုိ၀္႔ ကဲ႔သုိ၀္႔ ထင္မွတ္ၾကကုန္၏ ၊မ်က္စိမျမင္ေပလွ်က္ အုိင္ထဲ၌ဟိေသာ ငါးကုိ၀္ လက္၀ဲမ်က္စိကုိ၀္ မွန္စိမည္ဟု ပုိက္လွ်င္လည္း မွန္ေလ ၏ ညဥ္႔အခါ၌ ဆံေျခကုိ၀္ ႀကိဳ၀္းႏွင္႔ ဆြဲၿပီးလွ်င္ အသံကုိနားခံ၍ ပုိက္ေသာ္လည္း ထုိဆံေျခကုိ မွန္ေလ၏။ထုိမင္းသည္ အစြမ္း ခြန္အားႏွင္႔ ေၾကးေလးကမံ အရာကုိ တတ္လွသည္ဟု အင္း၀မင္းကၾကားေလေသာ္။
(အင္းေဇာက္ရာဇ၀င္ ၉ ေၾကာင္းေပမူ ၊ ဎူ- ခ်ပ္ေၾကာ ၊ေၾကာင္းေရ ၆-၇ )
(အင္းေဇာက္ရာဇ၀င္ ၉ ေၾကာင္းေပမူ ၊ ဎူ- ခ်ပ္ေၾကာ ၊ေၾကာင္းေရ ၈-၉ )
ကမံဆီ ၊ ငါတုိ၀္႔မင္းႀကီးအလီခင္သည္ ဆင္ကုိမစီးတတ္ေပ၊သုမင္းဟိသည
္ကုိ၀္ တိ၀္႔ ဒါးငယ္တဇင္းကုိ၀္ လက္ေျမွာက္ အဟံတည့္သုိ၀္ ကမံဆီျဖင္႔ လုပ္ၿပီးေသာ္ လက္ေတာ္၌ ပါေလ၏။
ကမံဆီ ။ ငါတုိ၀္႔မင္းႀကီးအလီခင္ ၾကားေလေသာ္ သူတုိ႔မင္းဆင္သုိ႔စီးေသာအခါ လက္၌ပါ၍ ဟိေသာ “ကမံဆီ” ျဖင္႔ လုပ္ေသာ လက္ေျမွာက္အဟံကဲ႔သုိ၀္႔ ဒါးငယ္ကုိ ေပြ႔လုိက္ေသာ
(အင္းေဇာက္ရာဇ၀င္ ၉ ေၾကာင္းေပမူ ၊ ဎူ- ခ်ပ္၊ရင္ ၊ေၾကာင္းေရ ၇-၈ )
ေၾကးေလးကမန္ ။ ။ ေၾကးေလးကမန္ အရာ၌ ေရွးကၾကားဘူးေသာ အသဒိသ၊ ဇဋိလ စေသာ ဘုရားေဠာင္းတုိ၀္႔ကုိ၀္႔ ကဲ႔သုိ၀္႔ ထင္မွတ္ၾကကုန္၏ ၊မ်က္စိမျမင္ေပလွ်က္ အုိင္ထဲ၌ဟိေသာ ငါးကုိ၀္ လက္၀ဲမ်က္စိကုိ၀္ မွန္စိမည္ဟု ပုိက္လွ်င္လည္း မွန္ေလ ၏ ညဥ္႔အခါ၌ ဆံေျခကုိ၀္ ႀကိဳ၀္းႏွင္႔ ဆြဲၿပီးလွ်င္ အသံကုိနားခံ၍ ပုိက္ေသာ္လည္း ထုိဆံေျခကုိ မွန္ေလ၏။ထုိမင္းသည္ အစြမ္း ခြန္အားႏွင္႔ ေၾကးေလးကမံ အရာကုိ တတ္လွသည္ဟု အင္း၀မင္းကၾကားေလေသာ္။
(အင္းေဇာက္ရာဇ၀င္ ၉ ေၾကာင္းေပမူ ၊ ေဎ- ခ်ပ္၊ ရင္ ၊ေၾကာင္းေရ ၆-၇ )
ေၾကးေလးကမန္။ ။ ကလမသွ်ာမင္းသည္ ေၾကးေလးကမံျဖင္႔ ပုိက္ေလေသာ္ ကုလားတုိ႔သည္ အေထာင္မက ေသေပ်ာက္ ပ်က္စီးေလလွ်င္ ၿပံေျပးေစ၏။
(အင္းေဇာက္ရာဇ၀င္ ၉ ေၾကာင္းေပမူ ၊ ဎဲ- ခ်ပ္၊ ရင္ ၊ေၾကာင္းေရ ၂ )
ျမားကမန္ ။ ။ မင္းႀကီးပုိက္ေသာ ျမားကမံ တုိ႔သည္ကား ထြားထြားညက္ညက္ႀကီးသည္ကုိ၀္ ျမင္ေလေသာ္ ကုလားျပည္ အားလုမ္းသည္ အံၾသသရဲဟိကုန္၏။
(အင္းေဇာက္ရာဇ၀င္ ၉ ေၾကာင္းေပမူ ၊ ဎဲ- ခ်ပ္၊ ရင္ ၊ေၾကာင္းေရ ၃-၄ )
ကမံေလးကုိင္ ။ ။ ကစွၦပနဒီျမစ္ညာ ေပေခ်ာင္းဖ်ား ေက်ာက္မသာ ေက်ာက္ဖ်ာထက္ ဆိတ္ေခြးေမြးေတာင္တန္း သားေတာ္ သံတြဲစား ခ်စ္ေႏွာင္းတပ္ ။ ဓါးကုိင္လွံစြဲ သူရဲတစ္ေသာင္း ၊ပန္းေတာ္စား ရန္မ်ိဳးေအာင္ တဗုိလ္၊ ကမံေလးကုိင္ သူရဲတစ္ ေသာင္းမွာ ၿမိဳ႕သစ္စားတဗုိလ္၊ ဒုိင္းစြဲ ကာစြဲ သူရဲတစ္ေသာင္းမွာ ေတာင္ကုတ္စား ရာဇသူတဗုိလ္၊ သုိင္းတပ္ သူရဲတစ္ ေသာင္းမွာ လမူးစားထြန္းေအာင္တဗိုလ္၊
(ဓည၀တီအေရးေတာ္ပုံက်မ္း-အပုိဒ္ ၂၂ ၊ စာ ၄၀) (ရခုိင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္း ဒု-တြဲ စာ ၆၀)
လွံ ဓါးကမံ ။ ။ စစ္တက္ခ်ီေတာ္မူလွ်င္ အေရွ႕ေတာင္စဥ္ေက်းရြာ လမ္းေပါက္မ်ားတြင္ ကုိယ္ေတာ္ရံ ရဲမက္ႏွစ္ေသာင္းမွာ “ အမတ္ ဟာဇႀကီး” ကုိ အခ်ဳပ္ခန္႔၍ ေတာင္စဥ္ေခ်ာင္းေစ႔ အသီးသီးတပ္ႏွင္႔ ထားေတာ္မူခဲ႔သည္။ ျပည္ေစာင္႔ညီေတာ္ ရမ္း ၿဗဲစား “ စၾကာ၀ေတးမင္း” ႏွင္႔ အမတ္ျပည္စုိးႀကီး “ လွံ ဓါးကမံ ၊ သုိင္းကာ၊ ဓါးစြဲ” ႏွစ္ေသာင္း ၊ကုိယ္ရံေတာ္သူရဲ တစ္ေသာင္း ေပးေတာ္မူသည္။
(ဓည၀တီအေရးေတာ္ပုံက်မ္း အပုိဒ္ (၂၂ ) စာ-၄၀ ) (ရခုိင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္း ဒု - တြဲ စာ-၆၀ )
ကမံေလးကုိင္ ။ ခ်ီေတာ္မူသည္႔ တပ္စဥ္ အစီရင္ခန္႔ရံေတာ္မူသည္ကား လက္၀ဲသင္းကုိယ္ရံႏွစ္ေသာင္းမွာ အမတ္ကုလားတန္စား ေစာနု တဗုိလ္၊ အမတ္မင္းတုန္းစား ရဲေအာင္ႏုိင္တဗုိလ္၊ လက္ယာသင္းကုိယ္ရံႏွစ္ေသာင္းမွာ အမတ္တေရြးစား ဂါမဏိတဗုိလ္၊ အမတ္ၿမိဳ႕ေခ်ာင္းစားတဗုိလ္၊ “ကမံေလးကုိင္” သူရဲတစ္ေသာင္းမွာ ေတာင္ကုတ္စား ရန္မ်ိဳေအာင္တဗုိလ္၊
(ဓည၀တီအေရးေတာ္ပုံက်မ္း အပုိဒ္ (၆၅ ) စာ-၁၈၆ )
ေၾကးကမံေလးႀကီး။ ။ ကလမသွ်ာမင္းႀကီးသည္ ကုလားအ၀တ္ကုိ ၀တ္ၿပီးလွ်င္ ေၾကးကမံေလးႀကီးျဖင္ ပစ္ေလေသာ္ ကုလားစစ္သည္ တုိ႔သည္ အေထာင္မက ေသေၾကပ်က္စီးၾကေလေသာေၾကာင္႔ ေျပးၾကကုန္ေလ၏
(ရခုိင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္း၊ ဒု-တြဲ စာ-၃၃)
ကမန္ေလးကုိင္ ။ ။ ထုိအျပင္ အမႈထမ္းအသင္း ၊ကုိယ္ရံေတာ္အမွဴး ၀င္းသား၊ဒုိင္းသား၊ဟယား၊ စီရီ ၊ “ ကမန္ေလးကုိင္” တုိ႔မွစ၍ အခြန္အထုပ္ မေဆာင္မရြက္ေစႏွင္႔။
(ရခုိင္မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး ၊ စာ -၅၄)
လွံဓါးကမံ ။ ။ ျပည္ေစာင္႔ညီေတာ္ ရမ္းၿဗဲစား စၾကာ၀ေတးႏွင္႔ အမတ္ျပည္စုိးႀကီးကုိ လွံ ဓါးကမံ ၊ သုိင္းကာ၊ ဒုိင္းစြဲ သူရဲႏွစ္ေသာင္း ၊ကုိယ္ရံေတာ္ သူရဲတစ္ေသာင္း ေပးေတာ္မူသည္။
(ဓည၀တီရာဇ၀င္သစ္ ၊ စာ - ၁၄၆)
ဤကား ရခုိင္သမုိင္း ရာဇ၀င္လာ ကမံ၊ ကမန္ စကားမ်ားျဖစ္ေပသည္။ ကမန္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရစကားလုံးကုိ ေရွးေခတ္ရခုိင္လူမ်ိဳးတစ္မ်
ိဳးတည္းသာ သုံးႏႈန္းၾကသည္မဟုတ္ဘဲ ျမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႔သည္လည္း ေရွးေခတ္က သုံးစြဲခဲ႔ၾကသည္ကုိ ျမန္မာရာဇ၀င္မ်ားတြင္ ေတြ႔ရပါသည္။ အနည္းငယ္ ေဖၚျပရမည္ဆုိလွ်င္
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး ပထမတြဲ စာ- ၂၀၀-၂၀၁-၂၀၂ တုိ႔၌ “ကမန္” ဟူေသာဘြဲ႔ကုိ ေလးလက္နက္ထူးခၽြန္ေသာ သူရဲေကာင္းတုိ႔အား ဗမာရွင္ဘုရင္က ခ်ီးျမွင္႔ ေျမွာက္ စားခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ခ်ီးျမွင္႔ ေျမွာက္စားခံရသူ သူရဲေကာင္းမ်ားမွာလည္း “ကမန္ကုလား” မ်ားမဟုတ္ေၾကာင္းကုိ အထူးသိမွတ္သင္႔ေပသည္။
AD-1757 ခုႏွစ္ ဇြန္လႏွင္႔ ဇူလုိင္လတုိ႔က ဗမာရွင္ဘုရင္သည္ သူ၏ေလးသည္ေတာ္ သူရဲေကာင္းတုိ႔အား “ကမန္ဘြဲ႔”ျဖင္႔ ခ်ီးျမွင္႔ ေျမွာက္စားခဲ႔ရာ၌ ပါ၀င္ေသာ လူပုဂၢိဳလ္အမည္မ်ားထဲ အနည္းငယ္ကုိ ေဖၚျပရမည္ဆုိလွ်င္
(က) ပန္းတည္း ငျမတ္ကုိ ကမန္ေက်ာ္ထင္၊
(ခ) ေတာထြန္းကုိ ကမန္သူရဘြဲ႔၊
(ဂ) ငျမတ္သူ ကုိ ကမန္ရာဇေက်ာ္ဘြဲ႔၊
(ဃ) ေသဇပ်ံခ်ီ ကုိ ကမန္စကၠသူဘြဲ႔ ၊
(င) ငကြယ္ ကုိ ကမန္ေ၀ရေက်ာ္ဘြဲ႔၊
(စ) ငထြန္းပြင္႔ ကုိ ကမန္ေက်ာ္သူဘြဲ႔၊
(ဆ) ငျမတ္စံကုိ ကမန္ရဲေက်ာ္ဘြဲ႔ ၊
(ဇ) ငလွေက်ာ္ကုိ ကမန္ရာဇေက်ာ္ ၊
(စ်) ငပညာကုိ ကမန္ရဲသူဘြဲ႔၊ မ်ား ေပးအပ္ခဲ႔သည္ကုိေတြ႔ရသည္။
ထုိအျပင္ ရုုိးရုိးေလးသည္ေတာ္မ်ားကုိ
လည္း
ငသာဦး ကုိ ဓႏုစက္၊
ငမႈန္ကုိ ဓႏုရန္ခြဲ ၊
ငေရႊထြန္း ကုိ ဓႏုရန္ႏွင္ ၊
ငသာေထြးကုိ ဓႏုရန္ႏုိင္၊ ငညီထင္ကုိ ဓႏုရန္လြတ္၊ ငပုညိဳ ကုိ ဓႏုရမၼေက်ာ္၊ငေအာင္ေထြးကုိ ဓႏုေတဇေက်ာ္၊ ငပန္းလွကုိ ဓႏုလက္ယာေက်ာ္၊ ငထြန္းလွကုိ ဓႏုလက္၀ဲေက်ာ္၊ ဟူေသာ ေလးႏွင္႔ သက္ဆုိင္သည္႔ ဘဲြ႔မ်ား ခ်ီးျမွင္႔ ေျမွာက္စားခဲ႔ေၾကာင္း ေဖၚျပထားသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ရခုိင္ရာဇ၀င္သမုိင္းလာ ကမံ၊ ကမန္၊၊ ျမန္မာရာဇ၀င္သမုိင္းတုိ႔၌ ကမန္ ဟူေသာ အမည္နာမေ၀ါဟရမ်ားမွာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ ကမန္လူမ်ိဳးအမည္ခံယူထားေသာလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္႔ ၊ တစ္နည္း ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံအစုိးရက ျမန္မာႏုိင္ငံတုိင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳထားေသာ (ကမန္လူမ်ိဳး) အမည္ကုိ ျပန္လည္ သုံးသပ္ကာ ထုိလူမ်ိဳး၏ မူလဇာတ္ျမစ္ လူမ်ဳိးအမည္အမွန္ကုိ သုေတသန မ်ား ျပဳလုပ္ကာ ေဖၚထုတ္ရန္ လုိအပ္ေနပါေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ပါသည္။
ရမၼာ၀တီ မဂဇင္း အမွတ္(၅) ဒြါရာ၀တီ အရွင္ကုသလ ေရးသားသည္႔ (ကမန္ဟူသည္လူေလာ ေလးေလာ႔) ေဆာင္းပါးကုိ မွီျငမ္းေရးသားသည္။
No comments:
Post a Comment