Tuesday, October 26, 2021

(အစဥ္စာ) ႏွင္႔ လြဲေနေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္ဒဂၤါး သုံးျပား

 

(အစဥ္စာ) ႏွင္႔ လြဲေနေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္ဒဂၤါး သုံးျပား
===============================

(အစုိင္စာ )ဆုိသည္မွာ ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္စလုံး၌ ပါရွန္စာျဖင္႔ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာတစ္ဘက္၊ ပါရွန္+ ဘဂၤလီစာတစ္ဘက္ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ဘက္စလုံး၌ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာျဖင္႔လည္းေကာင္း ၊ ေရွးမင္းတစ္ပါးက ဆင္ျဖဴသွ်င္ ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ ဆင္ျဖဴသခင္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေရႊနန္သခင္ဟူ၍လည္းေကာင္း ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔လွ်င္ ေနာက္ဆက္ခံေ သာမင္းတုိ႔ သည္လည္း ေရွးကမင္းမ်ား ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔သည့္အတုိင္း ဆက္ခံေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ျခင္းကုိ (အစဥ္စာ) ဟု ဆုိလုိသည္။

                     ေျမာက္ဦးေခတ္သည္ (ေအဒီ ၁၄၃၀ မွ ေအဒီ ၁၇၈၅)ထိ၊ ႏွစ္ေ ပါင္း (၃၅၅)ႏွစ္၊ သမုိင္းေၾကာင္းရွည္လ်ားခဲ႔ေသာ ေခတ္တစ္ ေခတ္ျဖစ္ခဲ႔ၿပီး၊ မင္းေပါင္း (၄၈)ပါး စုိးစံအုပ္ခ်ဳပ္ မင္းျပဳခဲ႔ၾကသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ကုိ ေရွးက သမုိင္းဆရာမ်ားက မ်ိဳးရုိးကုိအေျခခံ ၍ ပထမ ေျမာက္ဦးေခတ္၊ ဒုတိယ ေျမာက္ဦးေခတ္၊ တတိယေျမာက္ဦးေခတ္ ဟူ၍ ခြဲျခားျပဆုိၾက၏။ 
                     မင္းေစာမြန္(နရမိတ္လွ)အစ၊ မင္းေခါင္ရာဇာအဆုံး မင္း(၁၂) ပါးကုိ ပထမေျမာက္ဦး ေခတ္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊သကၠရာဇ္ အားျဖင္႔ ေဖာ္ျပရ လွ်င္ (ရခုိင္သကၠရာဇ္ ၇၉၂ မွ ၈၉၃)ခုႏွစ္ အထိ၊ ခရစ္ႏွစ္အားျဖင္႔ (ေအဒီ ၁၄၃၀ မွ ၁၅၃၁) ခုႏွစ္ အထိျဖစ္သည္။ 
 
         မင္းဗာႀကီး အစ မင္းစေန အဆုံး (၉) ပါးေသာမင္းတုိ႔ စုိးစံခဲ႔ေသာ ကာလ ကုိ ဒုတိယေျမာက္ဦးေခတ္ ဟူ၍ ေရးသားေဖာ္ျပ ၾက၏။ သကၠရာဇ္ အားျဖင္႔ ဆုိရေသာ္ (ရခုိင္သကၠရာဇ္ ၈၉၃ မွ ၁၀၀၀)ခုႏွစ္၊ ခရစ္ႏွစ္ (ေအဒီ ၁၅၃၁မွ ၁၆၃၈) ခုႏွစ္ အထိ ျဖစ္သည္။ 
 
                နရပတိႀကီး(ငကုသလ) မင္းအစ၊ မဟာသမတ(အေဂၢါပုညေဇာရာဇာ) အဆုံး မင္း(၂၇)ပါး စုိးစံခဲ႔ေသာ ကာလကုိ တတိယ ေျမာက္ဦး ေခတ္ဟူ၍ ေဖာ္ျပၾက၏။ သကၠရာဇ္အားျဖင္႔(ရခုိင္သကၠရာဇ္ ၁၀၀၀ မွ ၁၁၄၆) ခုႏွစ္ အထိ၊ (ေအဒီ ၁၆၃၈-၁၇၈၅) ခုႏွစ္ အထိ ျဖစ္သည္။
ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယ ေျမာက္ဦးေခတ္သမုိင္းတစ္ေလ်ာက္တြင္ ရခုိင္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ဂုဏ္ယူစရာ၊ ၀မ္းသာစရာ သ မုိင္းျဖစ္ရပ္မ်ားရွိခဲ႔သလုိ၊ ၀မ္းနည္းစရာ၊ သခၤန္းစာယူစရာ၊ သမုိင္းျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင္႔လည္း ျပည္လွ်ံေနေသာ ေခတ္တစ္ေခတ္ျဖစ္သည္။ 
 
ေျမာက္ဦးေခတ္(၃)ေခတ္လုံးတြင္ စုိးစံခဲ႔ေသာမင္းမ်ားသည္ ေငြဒဂၤါးမ်ား ကုိ ခပ္ႏွိပ္ထုတ္လုပ္ သုံးစြဲၾကၿပီး၊ တစ္ခ်ိဳ႕မင္းတုိ႔ မွာ ေရႊဒဂၤါးမ်ားလည္း ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ သည္ဟု ရခုိင္သမုိင္းအလင္းျပက်မ္း၌ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိေ တြ႔ရ သည္္။ နန္းစံႏွစ္ ရက္ပုိင္း၊လပုိင္းမွ် သာ စုိးစံခဲ႔ေသာမင္းမ်ားမွအပ က်န္မင္းမ်ားမွာ ဒဂၤါးခပ္ႏွိပ္သုံးစြဲခဲၾကသည္ဟုယူဆရသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕ေသာမင္းတုိ႔ခပ္ ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးမ်ားကုိ ယေန႔တုိင္ ရွာေဖြမေတြ႔ရေသးပါ။ 
 
ေျမာက္ဦးေခတ္ ဒဂၤါးမ်ားကုိ ႏုိင္ငံတကာ ျပတုိက္မ်ားတြင္ေတြ႔ရွိႏုိင္သလုိ၊ ရန္ကုန္၊ ေနျပည္ေတာ္ရွိ ျပတုိက္မ်ားတြင္လည္း ေကာင္း၊ ေျမာက္ဦးျပတုိက္၌ လည္းေကာင္း ေတြ႔ရွိႏုိင္ သည္။ ယင္းအျပင္ ၀ါသနာအရ စုေဆာင္း သူမ်ား လက္ထဲတြင္လည္း အမ်ား အျပား ရွိၾကသည္။ ကမၻာ႔ေရွးေဟာင္းဒဂၤါး အစစ္အမွန္မ်ားကုိ တရား၀င္ေလလံတင္ ေရာင္းခ်သည့္ ၀က္ဆုိက္မ်ား၌လည္း အမ်ား အျပား ေတြ႔ျမင္ႏုိင္သည္။
ေျမာက္ဦးေခတ္ဒဂၤါးမ်ားကုိ အေသးစိတ္ေလ႔လာၾကည့္ေသာအခါ ေျမာက္ဦးဘုရင္မ်ားသည္ ဒဂၤါးခပ္ႏွိပ္ရာ၌ “ အစဥ္စာ ” သုိ႔မဟုတ္ (စံ) တစ္ခုထား၍ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔သည္ကုိေတြ႕ရသည္။
ဒဂၤါးမ်ား ခပ္ႏွိပ္ထုတ္လုပ္ၾကရာ၌ သူတလူ ငါတစ္မင္း၊ တစ္ေယာက္ တစ္ေပါက္၊ တစ္မင္းတစ္မ်ိဳး၊ ငါဘုရင္ဆုိၿပီး မိမိထင္သလုိ ခပ္ႏွိပ္ျခင္း မရွိၾ ကေပ။ ေရွးကမင္းတုိ႔ခ်မွတ္ခဲ႔သည့္ (အစဥ္စာ)အတုိင္းကို အေလးထား၍ မင္းစဥ္အလုိက္၊ ဘြဲ႕စဥ္အလုိက္ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ ထုတ္လုပ္ခဲ႔ၾကသည္။
ေျမာက္ဦးေခတ္ကုိ ဒဂၤါးပါ အကၡရာျဖင္႔ ေခတ္ကာလခြဲျခားမည္ဆုိလွ်င္ ေခတ္သုံးေခတ္ေတြ႔ရွိရမည္ျဖစ္သည္။
 
 ၁။ ပါရွန္စာႏွစ္ဘက္ထုိး ဒဂၤါးေခတ္။
၂။ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာတစ္ဘက္၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာတစ္ဘက္ထုိး ဒဂၤါးေခတ္၊
၃။ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ႏွစ္ဘက္ထုိး ဒဂၤါးေခတ္၊ တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

ပါရွန္စာႏွစ္ဘက္ထုိးဒဂၤါးေခတ္


ပါရွန္စာႏွစ္ဘက္ထုိး ဒဂၤါးေခတ္မွာ ရွာေဖြေတြ႔မိသမွ် ဒဂၤါးပါ အေထာက္ အထားမ်ားအရ၊ ဘေစာျဖဴမင္းဒဂၤါး၊ မင္းေဒါလ်ာ ဒဂၤါး၊ စလကၤာသူ(ခ) သိဂၤ သူမင္းဒဂၤါး၊ မင္းရာဇာဒဂၤါး၊ ဂဇာပတိမင္းဒဂၤါး၊သဇာတမင္းဒဂၤါး၊ မင္းဘာႀကီး ဒဂၤါး၊ မင္းဖေလာင္း ပထမအ ႀကိမ္ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာဒဂၤါးတုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။
ထုိထုိေသာမင္းတို႔ခပ္ႏွိပ္ေသာ ဒဂၤါးမ်ား၌္ ႏွစ္ဘက္စလုံး၌ ဘေစာျ ဖဴမင္း အစျပဳ ေရးထုိး ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔သည့္ “အစဥ္စာ” အတုိင္း ပါရွန္စာျဖင္႔ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ၾကသည္။
ပါရွန္စာ ႏွစ္ဘက္ထုိး ဒဂၤါးမ်ားသည္ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္
အေစာ ဆုံးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထုိကာလတြင္ ခပ္ႏွိပ္ခဲ ႔ေသာဒဂၤါးမ်ား၌ ပါရွန္စာမွအပ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာတစ္ဘက္၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာ တစ္ဘက္ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္စလုံး၌ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ျဖင္႔လည္းေကာင္း ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ထုတ္လုပ္ ၾကသည္ကုိ မေတြ႔ရေပ။ (ပုံ-၀၁)




ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာထုိးဒဂၤါးေခတ္



ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ ဘေစာျဖဴမင္းဒဂၤါးမွ အစျပဳကာ ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္စ လုံး၌ ပါရွန္စာျဖင္႔ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ “ အစဥ္စာ” သည္ မင္းဖေလာင္း ပထမအႀကိမ္ခပ္ႏွိပ္ေသာဒဂၤါးတြင္ အဆုံးသတ္နိဂုံးခ်ဳပ္သြားသည္။
မင္းဖေလာင္းဒုတိယအႀကိမ္ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါး၌ ရကၡ၀ဏၰ အကၡရာ တစ္ဘက္၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာတစ္ဘက္ ဒဂၤါးကုိ စတင္ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္သည္။
မင္းဖေလာင္း ခ်မွတ္ခဲ႔သည့္ ရကၡ၀ဏၰ အကၡရာတစ္ဘက္၊ ပါရွန္ +ဘဂၤလီစာတစ္ဘက္ (အစဥ္စာ) ကုိ ေနာက္ဆက္ခံေသာ မင္းတုိ႔သည္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ခပ္ ႏွိပ္ခဲ႔ၾကသည္မွာ သီရိသုဓမၼရာဇာမင္း ပထမအႀကိမ္ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးအထိ ျဖစ္ၾကသည္။
ယင္းသုိ႔ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာဒဂၤါးမ်ားတြင္ မင္းဖေလာင္းဒဂၤါးႏွစ္မ်ိဳး၊ မင္းရာ ဇာႀကီးဒဂၤါးႏွစ္မ်ိဳး ၊ မင္းခေမာင္း (ေခၚ) ၀ရဓမၼရာဇာ ဥေသ်ာင္သွ်ာဒဂၤါးသုံးမ်ိဳး၊ မင္းဟာရီ (ေခၚ) သီရိသုဓမၼ ရာဇာဒဂၤါးတိ႔ုပါ၀င္သည္။ ရကၡ၀ဏၰ အကၡရာတစ္ ဘက္၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာ တစ္ဘက္ (အစဥ္စာ) ျဖင္႔ ေရးထုိးေသာကာာလ၌ ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္စလုံးတြင္ ပါရွန္စာႏွစ္ဘက္ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ (အစဥ္စာ) ကုိ ခ်ိဳးေဖာက္၍ ေရးထုိးခပ္နိွပ္ျခင္း မရွိၾကေပ။(ပုံ-၂)




ရကၡ၀ဏၰအကၡရာထုိးဒဂၤါးေခတ္


ရကၡ၀ဏၰအကၡရာတစ္ဘက္၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာတစ္ဘက္ ဒဂၤါးေ ခတ္ၿပီးေနာက္ ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္စလုံး၌“ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ”ျဖင္႔ စတင္ေရးထုိးေ သာမင္းမွာ သီရိသုဓမၼရာဇာမင္းျဖစ္သည္။ သီရိသုဓၼရာဇာမင္းသည္ ဒဂၤါးႏွစ္မ်ိဳး ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ၿပီး၊ ပထမဒဂၤါးတြင္ (၉၈၄ ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္သီရိသုဓမၼရာဇာ) ဟူ၍ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာတစ္ဘက္၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာတစ္ဘက္ေရးထုိး ခပ္ႏွိပ္ ခဲ႔သည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ခပ္ႏိွပ္ေသာ ဒဂၤါး၌ ႏွစ္ဘက္စလုံးတြင္ ရကၡ၀ဏၰအကၡ ရာျဖင္႔ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ သီရိသုဓမၼရာ ဇာမင္းသည္ ဒဂၤါးႏွ စ္ဘက္စလုံးတြင္ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ျဖင္႔ “အစဥ္စာ” ကုိ ေရးထုိးခဲ႔ေသာ ပထမဆုံးမင္းျဖစ္သည္။ သီရိသုဓမၼရာ ဇာမင္း မွ စတင္၍ ရကၡ၀ဏၰအ ကၡရာျဖင္႔ ေရးထုိးသည့္ “အစဥ္စာ” ကုိ စဥ္ဆက္မျပတ္ ခပ္ႏွိပ္လာခဲ႔ၾကသည္မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္၏ ေနာက္ဆုံးဘုရင္ျဖစ္ေသာ မဟာသမတရာ ဇာ(ေခၚ) အေဂၢါပုညေဇာရာဇာမင္းဒဂၤါး အထိျဖစ္ၾကသည္။(ပုံ-၃) 
 

 
ဤကာလ၌ ခပ္ႏွိပ္ေသာဒဂၤါးမ်ားတြင္ပါရွန္စာႏွစ္ဘက္ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာတစ္ဘက္၊ ပါရွန္+ဘဂၤလီစာ တစ္ဘက္ျဖင္႔လည္းေကာင္း “အစဥ္စာ” ကုိိ ခ်ိဳးေဖာက္၍ တစ္မင္းတစ္မ်ိဳး ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ျခင္း မရွိၾကေပ။ ဤကား ေျမာက္ဦးေခတ္ဘုရင္မ်ား ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာဒဂၤါးမ်ား၌ ေရးထုိးခဲ႔ၾကေသာ “အကၡရာ အစဥ္စာ” ျဖစ္သည္။


တစ္ခါ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ မင္းတုိ႔ခံယူခဲ႔ေသာ ဘြဲ႔ေတာ္အမည္ကုိ “အစဥ္စာ” ျဖင္႔ ေခတ္ကာလကုိ ပုိင္းျခားမည္ဆုိလွ်င္-
၁။ ဆင္ျဖဴသွ်င္ ဒဂၤါးေခတ္
၂။ ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္ ဒဂၤါးေခတ္၊
၃။ ေရႊနန္းသခင္ ဒဂၤါးေခတ္ ဟူ၍ သုံးမ်ိဳးေတြ႔ရွိရသည္။

ဆင္ျဖဴသွ်င္ဒဂၤါးေခတ္


ဆင္ျဖဴသွ်င္ဒဂၤါးေခတ္ဆုိသည္မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ စုိးစံခဲ႔သည့္ ဘုရင္မ်ားခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာဒဂၤါးး၌ “ဆင္ျဖဴသွ်င္” ဟူေသာ ဘြဲ႔ေတာ္ (အစဥ္စာ) ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ကာလကုိ ဆုိလုိသည္။
ဆင္ျဖဴသွ်င္ဟူေသာ (အစဥ္စာ) စကားရပ္ကုိ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ ဘေစာျဖဴမင္းမွ အစျပဳကာ အသုံးျပဳခဲ႔သည္ဟု ဆုိရ မည္ျဖစ္သည္။ ဘေစာျဖဴ ထိီးနန္းစံေသာ(သကၠရာဇ္ -၈၂၀-၈၄၄) ကာလအတြင္း ေရးထုိးခဲ႔ေသာ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ နန္းက်ားေက်းရြာ၊ နန္းက်ားဘုရားသိမ္ေတာ္အတြင္း ေတြ႔ရွိရေ သာေက်ာက္စာ၌ “ သၾကစ္ရာဇ္ ၈၃၀ ဆင္ျဖဴသွ်င္မင္း” ဟူေသာ စကားရပ္ ပါရွိေသာေၾကာင္႔႔ ဘေစာျဖဴမင္းသည္ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ (ဆင္ျဖဴ သွ်င္) ဘြဲ႔ေတာ္ကုိ အေစာဆုံးခံယူေသာ မင္းတစ္ပါးျဖစ္မည္ဟု ယူဆရ သည္။
ယင္းေနာက္ ရွာေဖြေတြ႕ရွိၿပီးေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္ဒဂၤါးမ်ားတြင္ မင္းးဖေလာင္းဒဂၤါး၌ ( ဆင္ျဖဴမ်ားသွ်င္ မင္းတရားႀကီး သိရ ကာန္ၾကသ်ဟ ၉၃၃) ဟူ၍လည္းလည္းေကာင္း၊ မင္းရာဇာႀကီးဒဂၤါး၌ ( ၉၆၃ ဆင္ျဖဴသွ်င္ နရာပတိေဆာ္လိမ္သ်ာ ) ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ မင္းခေမာင္း ဒဂၤါးတြင္ (၉၇၄-ဆင္ျဖဴသွ်င္ ၀ရဓမၼရာဇာ) ဟူ၍လည္းေကာင္း ေရးထုိးထားသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။
“ဆင္ျဖဴသွ်င္” ဟူေသာ (အစဥ္စာ)ကုိ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ေသာကာလ၌ ( ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္၊ေရႊနန္းသခင္ ) ဟူ၍ (အစဥ္စာ) ကုိ ခ်ိဳးေဖာက္ကာ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ျခင္းမေတြ႔ရေပ။
ျခြင္းခ်က္အေနျဖင္႔ မင္းခေမာင္း(ေခၚ) ဆင္ျဖဴသွ်င္ ၀ရဓမၼရာဇာမင္း သည္ ဒဂၤါးသုံးမ်ိဳးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔သည္။ ယင္းတုိ႔မွာ-
၉၇၄ ဆင္ျဖဴသွ်င္ ၀ရဓမၼရာဇာဥေသ်ာင္သ်ာဒဂၤါး။
၉၇၄ ဆင္ျဖဴသခင္၊ဆင္နီသခင္ ၀ရဓမၼရာဇာဥေသ်ာင္သ်ာဒဂၤါး၊
၉၈၁ ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္ မင္းၾတားႀကီးဥေသ်ာင္သ်ာဒဂၤါး၊ တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။

ထုိ႔ေၾကာင္႔ မင္းခေမာင္း(ေခၚ) ဆင္ျဖဴသွ်င္၀ရဓမၼရာဇာဥေသ်ာင္သ်ာသည္ “ဆင္ျဖဴသွ်င္” ဟူေသာ ( အစဥ္စာ) စကား ရပ္ကုိ ေနာက္ဆုံးအသုံးျပဳခဲ႔ေသာ မင္းတစ္ပါးျဖစ္ၿပီး၊ “ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္”ဟူေသာ (အစဥ္စာ) စကားရပ္ကုိ ပထမဦးဆုံး အသုံးျပဳခဲ႔ေသာ မင္းလည္းျဖစ္သည္။

ဆင္ျဖဴသခင္၊ဆင္နီသခင္ ဒဂၤါးေခတ္

=====================
“ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္” ဟူေသာ (အစုိင္စာ) စကားရပ္ကုိ မင္းခေမာင္း (ေခၚ) ဆင္ျဖဴသွ်င္ ၀ရဓမၼရာဇာဥေသ်ာင္ သ်ာ ဒုတိယ အႀကိမ္ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာဒဂၤါးမွ စတင္ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္သည္ကုိေတြ႔ရသည္။ မင္းခေမာင္း ဒုတိယ အႀကိမ္ခပ္ႏွိပ္ေသာဒဂၤါး၌ ( ၉၇၄ ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္ ၀ရဓမၼရာဇာဥေသ်ာင္သ်ာ) ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ တတိယအႀကိမ္ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါး၌ (၉၈၁ ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္ မင္းၾတားႀကီးဥေ သ်ာင္သ်ာ)ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ယင္းေနာက္ပုိင္းဆက္ခံလာေသာ မင္းတို႔သည္ မင္း ခေမာင္း (ေခၚ) ဆင္ျဖဴသခင္ ဆင္နီသခင္ ၀ရဓမၼရာဇာမင္း ခ်မွတ္ခဲ႔သည့္ “အစုိင္စာ” ကုိ သီရိသုဓမၼရာဇာမင္း ပထမအႀကိမ္ ခပ္ ႏွိပ္ေသာ ဒဂၤါး၌ (၉၈၄-ဆင္ျဖဴသခင္ ဆင္နီသခင္ သီရိသုဓမၼရာဇာ)ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ဒု - အႀကိမ္ ခပ္ႏွိပ္ေသာဒဂၤါး၌ (၉၉၆- ဆင္ျဖဴသခင္ ဆင္နီသခင္မဟာ သီရိသု ဓမၼရာဇာ)ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ယင္းေနာက္ နရပတိႀကီးမင္း ပထမအႀကိမ္ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါး၌္ (၁၀၀၀-ဆင္ျဖဴသခင္ နရာပတိႀကီး) ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယအႀကိမ္ခပ္ႏွိပ္ေသာ ဒဂၤါး၌ (၁၀၀၀-ဆင္ျဖဴသခင္ ဆင္နီ နရပတိႀကီး) ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ယင္းေနာက္ သတုိ၀္းမင္းတရားခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါး၌္ ( ၁၀၀၇ ဆင္နီသခင္၊ ဆင္ျဖဴသခင္ သ တုိ၀္းမင္းတရား )ဟူ၍ လည္းေကာင္း “အစဥ္စာ” အတုိင္း စဥ္ဆက္မျပတ္ ခပ္ႏွိပ္ထုတ္လုပ္ခဲ႔ၾကသည္ကုိေတြ႔ရသည္။ ဤကား “ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္” ဟူေသာ “အစဥ္စာ” ကုိ မခ်ိဳးေဖာက္ဘဲ၊ မင္းစဥ္၊ အတုိင္းေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။


ထုိ႔ေၾကာင္႔ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ “ဆင္ျဖဴသခင္ ဆင္နီသခင္” ဟူေသာစကား ရပ္ (အစဥ္စာ) ကုိ ဒဂၤါး၌ ပထမဆုံးခပ္ႏွိပ္ ေရးထုိးခဲ႔ေသာမင္းမွာ မင္းခေမာင္းျ ဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္ဆုံးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ မင္းမွာ သတုိ၀္းမင္းတရား ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးျဖစ္သည္။
(ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္) ခပ္ႏွိပ္သည့္ ကာလ၌ “ဆင္ျဖဴသွ်င္၊ ေရႊနန္းသခင္၊” ဟူေသာ (အစဥ္စာ) ကုိ ခ်ိဳးေဖာက္၍ ငါလည္းဘုရင္ဆုိၿပီး တစ္မင္းတစ္မ်ိဳး ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ျခင္းမရွိၾကေပ။

ေရႊနန္းသခင္ ဒဂၤါးေခတ္

==============
ေရႊနန္းသခင္ဒဂၤါးေခတ္ ဆုိသည္မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ ဘုရင္မ်ား ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးမ်ား၌ “ေရႊနန္းသခင္” ဟူ၍ ေရးထုိးခဲ႔ ေသာ ကာလကုိ ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိကာလသည္ (ရခုိင္သကၠရာဇ္ ၁၀၁၄ မွ ၁၁၄၆ )အထိ ျဖစ္သည္။
“ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္”ဟူေသာ (အစဥ္စာ) သည္ သတုိ၀္းမင္း တရားလက္ထက္၌ ရပ္တန္႔သြားခဲ႔ၿပီးေနာက္၊ (ရခုိင္ သကၠရာဇ္ ၁၀၁၄)တြင္ နန္းတက္လာေသာ စႏၵသုဓမၼရာမင္းလက္ထက္မွ အစျပဳကာ “ေရႊနန္း သခင္”ဟူေသာ (အစဥ္စာ) ကုိ ဒဂၤါး တြင္ စတင္ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္လာၾကသည္။ “ေရႊနန္းသခင္” ဟု ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ထားေသာ ဒဂၤါးမ်ားကုိ ေရႊနန္းသခင္ စႏၵသုဓမၼရာမင္း (ရခုိင္သကၠရာဇ္ ၁၀၁၄ -၁၀၃၆) ဒဂၤါးမွ အစျပဳကာ ေျမာက္ဦေခတ္၏ ေနာက္ဆုံးဘုရင္ျဖစ္ေသာ မဟာသမတရာဇာ(ေခၚ) အေဂၢါပုညေဇာရာဇာမင္းအထိ (အစဥ္စာ) စကားရပ္ကုိ မခ်ိဳးမေဖာက္ဘဲ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ၾကသည္။
“ေရႊနန္းသခင္” ဟူေသာစကားရပ္ (အစဥ္စာ) ကုိ ေရးထုိးေသာကာလ၌ ( ဆင္ျဖဴသွ်င္၊ ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္) ဟူ ေသာ စကားရပ္ ၾကားေဖာက္ေရးထုိး ခပ္ႏွိပ္ေလ႔မရွိၾကေပ။

ျခြင္းခ်က္ အေနျဖင္႔ (ရခုိင္သကၠရာဇ္ ၁၁၃၉ ) ခုႏွစ္တြင္ နန္းတက္လာ ေသာ စႏၵသဒိသရာဇာမင္းသည္ ဒဂၤါးႏွစ္မ်ိဳး ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ၿပီး၊ ပထမဒဂၤါး၌ (၁၁၃၉ ေရႊနန္းသခင္ စႏၵသဒိသရာဇာ)ဟု ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ထား ၿပီး၊ ဒုတိယအႀကိမ္ ခပ္ႏွိပ္ေသာဒဂၤါးတြင္ (၁၁၄၀ ေရႊျပည္သခင္ ဓမၼရာဇ္ရာဇာ) ဟူ၍ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔သည္။
ဤကား ပထမ-ဒုတိယ-တတိယ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ စုိးစံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ေသာ မင္းမ်ားသည္ (အစဥ္စာ) အတုိင္း ဒဂၤါးမ်ားကုိ စဥ္ ဆက္မျပတ္ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ၾက သည္ကုိ ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္သည္။

အဓိကတင္ျပလုိသည္မွာ ရခုိင္သမုိင္းစာအုပ္စာတမ္းတစ္ခ်ိဳ႕တြင္ (အကၡရာ-အစဥ္စာ) ႏွင္႔လည္းေကာင္း၊(ဘြဲ႔ေတာ္အစဥ္ စာ) ႏွင္႔လည္းေကာင္း ကြဲလြဲေနေ သာ ဒဂၤါးမ်ား ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ယင္းဒဂၤါးမ်ားမွာ -
၁။ ၇၉၂ ေရႊနန္းသခင္ နာရမိတ္လွရာဇာ (မင္းေစာမြန္ ဒဂၤါး)၊
၂။ ၇၉၅ ေရႊနန္းသခင္ နာရမိတ္လွရာဇာ (မင္းေစာမြန္ဒဂၤါး)
၃။ ၈၇၇ ေရႊနန္းသခင္ေစာမြန္ရာဇာ (မင္းေစာအုိဒဂၤါး) တုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။ (ပုံ-၄) 
 

 

တစ္ဘက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ (ပုံ-၄) ဒဂၤါးသုံးျပားကုိ (အကၡရာ - အစဥ္စာ) ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ (ဘြဲ႔ေတာ္-အစဥ္စာ) ျဖင္႔ လည္းေကာင္း ရွင္းလင္းတင္ျပပါမည္။
(ပုံ-၄) ဒဂၤါးသုံးျပားပါ (၇၉၂-ေရႊနန္းသခင္ နရမိတ္လွရာ)၊ (၇၉၅-ေရႊနန္းသခင္ နရမိတ္လွရာ)၊ ႏွင္႔ (၈၇၇- ေရႊနန္း သခင္ ေစာမြန္ရာဇာ) မင္းအမည္မ်ားသည္ ပထမ-ေျမာက္ဦးေခတ္မွ မင္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ တိတိက်က် ေျပာရလွ်င္ မင္းေစာမြန္ ဆုိသည္မွာ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တည္ မင္းျဖစ္ၿပီး၊ မင္းေစာအုိဆုိသည္မွာ ေျမာက္ဦးမင္းဆက္၌ မင္းစဥ္အမွတ္ (၆) မင္းျဖစ္သည္။

(အကၡရာ-အစဥ္စာ) ျဖင္႔ တင္ျပျခင္း
=====================

ထုိမင္းေစာမြန္ႏွင္႔ မင္းေစာအုိ တို႔ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးမ်ား၌ ေရးထုိးပါရွိေသာ (အကၡရာ အစဥ္စာ) ကုိ ဦးစြာ ရွင္းလင္းတင္ျပရလွ်င္ ထုိဒဂၤါးမ်ားတြင္ ႏွစ္ဘက္စလုံး၌ “ရကၡ၀ဏၰ အကၡရာ” ျဖင္႔ ေရးထုိးထားသည္ ကုိေတြ႔ျမင္ႏုိင္သည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္အေစာ ပုိင္းဒဂၤါးမ်ားျဖစ္သည့္ ဘေစာျဖဴ မင္းဒဂၤါး၊ မင္းေဒါလ်ာဒဂၤါး၊ စလကၤာသူ(ခ) သိဂၤသူဒဂၤါး၊ မင္းရာဇာဒဂၤါး၊ ဂဇာပ တိဒဂၤါး၊သဇာတမင္း ဒဂၤါး၊ မင္းဘာႀကီး စေသာ ဒဂၤါးတုိ႔၌ ႏွစ္ဘက္စလုံးတြင္ ပါရွန္စာျဖင္႔သာ “အစဥ္စာ” ကုိ မင္းစဥ္အတုိင္း ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ၾကသည္။
ယခုေဖာ္ျပပါေသာ မင္းေစာမြန္ဒဂၤါးႏွင္႔ မင္းေစာအုိဒဂၤါးတုိ႔မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္အေစာပုိင္းဒဂၤါးမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္ စလုံး၌ “ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ” ျဖင္႔ ေရးထုိးထားသည္မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္အေစာပုိင္းေ ရးထုံးျဖစ္ေသာ “ ပါရွန္ အစဥ္စာ ” ႏွင္႔ ကြဲလြဲ ေနသည္။ ဒဂၤါးပါ လက္ေရး လက္သားမွာလည္း တတိယေျမာက္ဦးေခတ္၏ လက္ေရးလက္သားပုံစံျဖင္႔ တူညီေနသည္ကုိေတြ႔ျမင္ ႏုိင္သည္။

(ဘြဲ႔ေတာ္- အစဥ္စာ) ျဖင္႔ တင္ျပျခင္း
====================
ေျမာက္ဦးေခတ္အေစာပုိင္းမွ ေျမာက္ဦးေခတ္အလယ္ပုိင္းထိ ေတြ႕ရွိၿပီးျဖစ္ေသာဒဂၤါးမ်ား၌ “ ဆင္ျဖဴသွ်င္ ” ဟူေသာ ဘြဲ႕ ေတာ္ စကားရပ္ကုိ (အစဥ္စာ) အျဖစ္ ဘေစာျဖဴမင္း ဒဂၤါးမွ သီရိသုဓမၼရာဇာမင္း ခပ္ႏွိပ္ခ႔ဲေသာ ဒဂၤါးအထိ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေရးထုိး ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ၾကသည္။
“ဆင္ျဖဴသွ်င္” ေခတ္ၿပီးေနာက္ ေျမာက္ဦေခတ္လယ္မင္းမ်ားျဖစ္ေသာ ၊ မင္းခေမာင္း ဒုတိယအႀကိမ္ ခပ္ႏွိပ္ေသာဒဂၤါးမွ စ၍ သီရိသုဓမၼရာမင္းဒဂၤါး၊ နရာပတိႀကီးမင္းဒဂၤါး၊ သတုိးမင္းတရားဒဂၤါးအထိ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးမ်ား၌ လည္း ဘြဲ႕ေတာ္၏အမည္ကုိ “ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္” ဟူ၍သာ (အစဥ္စာ) အျဖစ္ ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ၾကသည္။ 
 
ယခုေဖာ္ျပေသာ (ပုံ-၄) မင္းေစာမြန္ဒဂၤါးႏွင္႔ မင္းေစာအုိဒဂၤါး တို႔မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္အေစာပုိင္းဒဂၤါးမ်ားျဖစ္ၾကေသာ္လည္း “ ေရႊနန္း သခင္”ဟု ေရးထုိးခပ္ႏွိပ္ထားသည္မွာ ပထမေျမာက္ဦးေခတ္ (ဆင္ျဖဴသွ်င္- အစဥ္စာ) ႏွင္႔လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယေျမာက္ဦးေခတ္ (ဆင္ျဖဴသခင္၊ ဆင္နီသခင္-အစဥ္စာ) ႏွင္႔ ကြဲလြဲေနသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္သည္။
တတိယ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ စႏၵသုဓမၼရာဇာမင္းဒဂၤါးတြင္ စတင္ေရး ထုိးခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ “ေရႊနန္းသခင္” ဟူေသာ(အစဥ္စာ) ကုိ ဆက္ခံလာၾက သည္မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္၏ ေနာက္ဆုံးမင္းျဖစ္ေသာ မဟာသမတရာဇာ(ေခၚ) အေဂၢါပုညေဇာရာဇာမင္းအထိျဖစ္ အထိ ျဖစ္ေလသည္။
ထုိထုိေသာမင္းတုိ႔ ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးမ်ားတြင္ “ေရႊနန္းသခင္” ဟူေသာ ဘြဲ႔ေတာ္ကုိ (အစဥ္စာ) အျဖစ္ေရးထုိးၾကသည္။ (အကၡရာ-အစဥ္စာ) ကုိလည္း ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္စလုံး၌ ရကၡ၀ဏၰ ျဖင္႔ ေရးထိုးခပ္ႏွိပ္ၾကသည္။
ပထမ ေျမာက္ဦးေခတ္မင္းမ်ားျဖစ္ေသာ မင္းေစာမြန္ ဒဂၤါးႏွစ္ျပားႏွင္႔ မင္းေစာအုိ ဒဂၤါးတစ္ျပားတြင္ တတိယေျမာက္ဦး ေခတ္၏ “ေရႊနန္းသခင္” ဘြဲ႔ေတာ္ (အစဥ္စာ) ကုိ ေရးထုိးထားၿပီး၊ ဒဂၤါးႏွစ္ဘက္စလုံး၌လည္း တတိယေျမာက္ဦးေခတ္ ဒဂၤါးမ်ား၏ “ရကၡ၀ဏၰ အကၡရာ” (အစဥ္စာ) ျဖင္႔ ေရးထုိးသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္သည္။ 
 
နဂုံးခ်ဳပ္အေနျဖင္႔ ေျပာရလွ်င္
(၇၉၂-ေရႊနန္းသခင္ နရမိတ္လွရာဇာ ) ဒဂၤါး၊
(၇၉၂-ေရႊနန္းသခင္ နရမိတ္လွရာဇာ )ဒဂၤါး၊
(၈၇၇- ေရႊနန္းသခင္ေစာမြန္ရာဇာ) ဒဂၤါးတို႔မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ဘုရင္မ်ား ခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာဒဂၤါးမ်ား၏ (အကၡရာ-အစဥ္စာ) ႏွင္႔ ကုိ္က္ ညီျခင္းမရွိသလုိ၊ (ဘြဲ႔ေတာ္ - အစဥ္စာ)ႏွင္႔လည္း ကြဲလြဲေနၾကသည္မွာ ဧကန္အမွန္ျဖစ္ေလသည္။ 
 
ထုိ႔ေၾကာင္႔ ေရႊနန္းသခင္နရမိတ္လွရာဇာ ဒဂၤါးႏွင္႔ ေရႊနန္းသခင္ေ စာမြန္ရာဇာ ဒဂၤါးတုိ႔သည္ “အတုလား၊ အစစ္လား” ဆုိ သည္ကုိ စာဖတ္သူသာ ခြဲျခမ္းစိပ္ျဖာ ေ၀ဖန္သုံးသပ္ သိရွိႏုိင္ေစရန္ ေရးသားတင္ျပလုိက္ပါသည္။

က်မ္းကုိး-
၁။ ရခုိင္ျပည္နယ္၊ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ။ (၁၉၈၄)။ ရခုိင္ျပည္နယ္ ျဖစ္စဥ္သမုိင္း။ (ကန္႔သတ္)
၂။ ေရႊစံ ၊ဦး။B.Sc.,B.C.S ။ - (၂၀၁၁)။ရခုိ္င္သမုိင္းအလင္းျပက်မ္း။ Migadawon Myanmar Tample India.
၃။ ဦးဦးသာထြန္း၊ ဦးေက်ာ္ထြန္းေအာင္ (၂၀၁၇)။ ရခုိင္ေက်ာက္စာေပါင္းခ်ဳပ္။
၄။ စံသာေအာင္၊ဦး၊(မဟာ၀ိဇၢာ-ဟားဗတ္)။- (၁၉၇၉)။ ရခုိင္ဒဂၤါးမ်ား။
၅။ စႏၵမာလာလကၤာရ၊အရွင္-ရမ္းၿဗဲေတာင္ေက်ာင္း။ (မ-၁၂၉၂)။ ရခုိင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္း။ မႏၱေလးၿမိဳ႕။ ဟံသာ၀တီပုံႏွိပ္တုိက္။ ၆။ Mitchiner,Michael. The Land of Water Coinage and History of Bangladesh And Later Arakan Circa 300 BC to the Present day.
၇။ Robinson and Lewis Shaw,(1980), The Coins and Banknotes of Burma.

No comments:

Post a Comment